اشتباهات رایج میان زوجین پس از ازدواج و راه حل های آن

ازدواج مرحله ای از زندگی است که به وعی تکامل محسوب می شود و می بایست برای ورود به مرحله ی بعدی زندگی زوجین آمادگی کافی را داشته باشند. اما ازدواج در هر مرحله از زندگی قابلیت این را دارد که با مشکل مواجه شود. در صورتی که این مشکلات در اوایل زندگی اتفاق بیفتد نشانه هایی هشداردهنده می باشد که می بایست نسبت به حل آن ها اقدام کرد. چرا که ممکن است مانند یک زخم در سال های بعدی از زندگی سرباز کنند.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

تحقیقات نشان می دهد زوجینی که در دوسال اول زندگی طلاق توافقی گرفته اند نشانه های از سرخوردگی در آن ها دیده می شود که در نتیجه ی آن به کاهش اعتماد به نفس منجر می شود. در حالی که زوج های موفق توانسته اند مشکلاتی را که در دوره اول زندگی ایجاد شده است به راحتی حل کنند و از مرحله تنش عبور کنند.

مشکلات پس از ازدواج

تصور کنید پیش از این مجرد بوده اید و به تنهایی تمامی تصمیمات مهم زندگی خود را می گرفتید و هم چنین تمامی مشکلات را نیز به تنهایی حل می کردید. با ازدواج و ورود به مرحله جدید زندگی تمامی تصمیمات بایستی به صورت مشترک گرفته شود و همچنین تمامی مشکلات نیز تقسیم می شود. زندگی در مرحله جدید زندگی بسیار متفاوت تر از آن چه که قبل از ازدواج فکر می کرددی می شود. بسیاری از زوجین در در سال های اولیه زندی مشکلات مشابهی را تجربه می کنند. برخی نسبت به حل مشکلات اقدام می کنند و از بروز مشکلات جدی جلوگیری می کنند و برخی قادر به جلوگیری از ایجا تنش و مشکلات بیشتر نیستند و در نتیجه وارد مرحله جدیدی از مشکلات می شوند.

 

مشکلات اصلی در سال های اولیه زندگی

همانطور که در بخش پیشین اشاره کردیم در سال های اولیه زندگی برخی از مشکلات میان تمامی زوجین مشترک می باشد. در این بخش می خواهیم به این مشکلات عمومی اشاره کنیم. تلاش بر این است که برای حل مشکلات راه حل هایی پیشنهاد شود تا زوجین به دنبال آخرین راه حل و طلاق توافقی نباشند.

  • پول و امور مالی

اگر به تازگی ازدواج کرده اید به احتمال زیاد در ذهن خود با جمله ” چه چیزی مال من است”. این تغییر برای افرادی که صاحب شغل هستند و به نوعی کسب درآمد دارند بسیار شدیدتر است. چرا که سالیان متمادی به تنهایی صاحب تمامی اموال خود بودند و در این مرحله باید تقسیم کنند. همچنین در صورتی که اختلاف درآمد فاحش باشد، این مشکل تشدید می شود. بادگیری تعادل بین دخل و خرج یک چالش سخت است که زوجین باید یاد بگیرند.

در صورتی که در مورد درآمد، مسائل مالی و نحوه خرج کردن با همسرتان مشکل دارید بهتر است پیش از اینکه مشکلات جدیدی ایجاد شود بدون رودربایستی یک جلسه دونفره تشکیل دهید و به طور واضح در این مورد صحبت کنید. همچنین برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت خود را برای یکدیگر بیان کنید. بدین صورت می توانید برنامه های خود را باهم تلفیق کنید و برای یک هدف مشترک تلاش کنید. مثلا آیا قصد دارید آخر هفته ها در منزل به استراحت بپردازید و یا اینکه دوست دارید آخر هفته را بیرون از منزل سپری کنید؟ آیا قصد دارید برای چند سال آینده خانه ای خریداری کنید؟ هرماه چه مقدار میخواهید پول پس انداز کنید؟ مطرح کردن این سوالات میان زوجین و بیان کردن درخواست ها سبب می شود زوجین با اهداف یکدیگر آشنا شوند و برای یک هدف مشترک تلاش کنند.

  • خانواده همسر

یکی از کلیشه ای ترین مشکلات که تقریبا میان تمامی زوجین ممکن است ایجاد شود، مسئله خانواده همسر است. طبیعی است که در ابتدای ازدواج با خانواده همسر به مشکل بخورید اما هر زمانی که احساس تنش کردید باید باید مشکل را با همسر خود در میان بگذارید و به یاد داشته باشید احترام گذاشتن به خانواده همسر راز ارتباط بهتر با همسر و خانواده همسر است. حتما پیش از شروع زندگی مشترک مرزهای خود با خانواده همسرتان را تعیین کنید و اجازه دهید زندگی زناشویی تان کاملا خصوصی و بدون دخالت خانواده های طرفین باشد. تلاش بر این است به هیچ وجه خانواده ها را درگیر مشکلات میان خود و همسرتان نکنید.

  • مدیریت زمان و برنامه

معمولا ماه های اول ازدواج بدین صورت است که زوجین ترجیح می دهند بیشتر وقت خود را کنار یکدیگر صرف کنند. این ممکن است سبب شود همسر شما خشمگین شود. بنابراین بهتر است پس از ازدواج نیز روابط دوستی خود را حفظ کنید و هر دو نفرتان دارای انتظارات واقع گرایانه باشید. مثلا به جای اینکه انتظار داشته باشید هر شب باهم شام بخورید، برنامه ای برای بیرون رفتن با دوستان و صرف شام با آن ها هم داشته باشید و یا اینکه بخشی از وقت خود صرف فعالیت های ورزشی خود کنید. اگر همسر شما احساس خستگی کرد او را تشویق کنید به سرگرمی های مورد علاقه خود بپردازد. در نظر داشته باشید تمامی انسان ها در یک تایم از زندگی خود نیاز به تنهایی نیز دارند. گاهی اوقات برای چند ساعت بهتر است همسر خود را به حال خود بگذارید تا از بار روانی او کاسته شود. گنجاندن برنامه های شاد و دونفره نیز میان برنامه ها می تواند در حفظ یک ازدواج کمک شایانی کند.

  • کارهای خانه

یکی از مشکلات عمده میان زوجین به خصوص در صورتی که هردو شاغل باشند تقسیم بندی کارهای خانه است. بسیاری از مردان ایرانی کارهای خانه را تنها وظیفه زن می دانند در حالی که زنان انتظار دارند در کارهای خانه همسرشان کمک کند. اگر در این زمینه انتظارات مشابهی ندارید یکی از طرفین مطمئنا ناامید خواهد شد. در نظر داشته باشید که هر دو شما برای منافع مشترک در حال تلاش هستید و دارای هدف مشترک هستید. بنابراین در صورتی که تمامی مسئولیت ها به صورت گروهی انجام شود طرفین نیز رضایت خاطر بیشتری دارند.

  • صمیمیت در ازدواج

حتما شما هم مشاهده کرده اید که برخی در دوران نامزدی و یا عقد دارای روابط بسیار خوبی هستند ولی به محض اینکه وارد زندگی مشترک می شوند با مشکلات جدیدی روبرو می شوند که تصور می کنند غیرقابل حل است و به سمت طلاق توافقی کشیده می شوند. تفاوت در این است که پس از ازدواج رابطه دوستی و صمیمیتی که قبل از ازدواج بوده را با خود وارد زندگی مشترک نکرده اند. در نظر داشته باشید هم اکنون اولویت شما تغییر کرده است و تمامی اولویت های دوران مجردی باید پایین تر از همسرتان باشد. اگر غرق کار زیاد هستید باید زمان خود را مدیریت کنید و بخشی از تایم خود را تنها با همسرتان اختصاص دهید.

  • بهداشت شخصی و افزایش وزن

یکی از چیزهایی که در سال های اولیه زندگی به وفور با مشکل مواجه می شود مسئله بهداشت شخصی می باشد. گاهی زن و شوهر به قدری در کنار یکدیگر احساس راحتی می کنند که زوجین از بهداشت شخصی و رعایت تناسب اندام دور می شوند. ازدواج به این معنا نیست که شما دیگر نیاز نیست به اندام خودتان برسید بلکه برعکس باید بیش از پیش به خود و اندامتان توجه کنید. مهم است که پس از ازدواج دارای یک زندگی سالم باشید. بنابراین بهتر است در این مورد نیز دارای یک برنامه ریزی منظم باشید. مثلا بایکدیگر به یپاده روی کنید و یا ورزش را در برنامه روزانه خود داشته باشید. یادتان نرود همسرتان دوست دارد شما را همان طور که پیش از ازدواج دیده است، در کنار خود داشته باشد.

  • مشکلات ارتباطی

شاید پیش از اینکه زیر یک سقف بروید به راحتی بتوانید با یکدیگر ارتباط برقرار کنید. اما با ازدواج و زندگی مشترک به همان اندازه که به یکدیگر نزدیک می شوید تنش ها نیز افزایش می یابد. اعتماد کردن، درک متقابل، گذشت کردن و داشتن تفاهم از شایع ترین مواردی است که ممکن است به مشکل بخورید. فراموش نکنید همسرتان آنچه که در ذهن شماست را نمی خواند و تمامی احساس و عواطف شما را باید از طریق گوش بشنود. بدون صحبت نمی توانید مشکلات ایجاد شده را حل کنید. بنابراین بدون قضاوت و پیش داوری بهتر است در ابتدا در مورد مشکلات صحبت کنید و تمامی مسائل را بیان کنید تا سوء تفاهم های ایجاد شده شما را به سمت طلاق توافقی نکشاند.

  • همه چیز آزار دهنده است

چند ماه است که ازدواج کرده اید و به طور ناگهانی متوجه می شوید آرامشی که انتظار داشته اید کسب نشده است برعکس آرامش دوران مجردی را نیز از دست داده اید. احساس تنهایی می کنید و به طور مرتب اعصابتان بهم می ریزد. اما به یاد داشته باشید که شخص مقابل شما همان کسی است که قبل از ازدواج بوده است بنابراین بهتر است خواسته های یکدیگر را درک کنید. گاهی اوقات با دوستانتان به بیرون بروید. به سرگرمی های مورد علاقه تان بپردازید. با گذشت زمان توازن خوبی بین شما و همسرتان برقرار می شود و از زمان هایی که با هم هستید بیشتر لذت خواهید برد.

سخن آخر

عموما کسانی که تجربه ازدواج دارند به صراحت می گویند سال های اولیه زندگی بسیار سخت و در عین حال بسیار شیرین است. در مراحل اولیه زندگی شما می خواهید پایه های زندگی را مستحکم کنید و برای یک زندگی طولانی مدت برنامه ریزی کنید بهتر است از کنار هم بودن لذت ببرید و رابطه ای عاشقانه داشته باشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.