از پردازنده‌ی پرچمدار دایمنسیتی 1300T مدیاتک جزئیات بیشتری منتشر شد

دیروز گزارش شد که مدیاتک به زودی یک پردازنده‌ی پرچمدار جدید از سری دایمینسیتی را تولید می‌کند. این پردازنده‌ی پرچمدار جدید اولین حضور خود را در یک تبلت از شرکت آنر تجربه خواهد کرد. انتظار می‌رود این پردازنده با نام دایمنسیتی 1300T به بازار عرضه شود و در بطن آنر V7 Pro مورد استفاده قرار گیرد. اکنون نگاهی اجمالی به مشخصات آن خواهیم داشت که در حال حاضر جزئیات بیشتری از مشخصات آن در دسترس قرار دارد. همراه چیکاو باشید.

طبق گفته Digital Chat Station، پردازنده‌ی دایمنسیتی 1300T را که شرکت مدیاتک طراحی کرده، شرکت TSMC آن را بر اساس فناوری 6 نانومتری تولید خواهد کرد. این تراشه به احتمال زیاد ۸ هسته‌ای خواهد بود. البته هنوز آرایش هسته‌‌های این پردازنده به طور دقیق و کامل مشخص نشده شده است اما با این حال، منبع خبر می‌گوید که این تراشه از ویژگی‌های هسته‌های Cortex-A78، پردازنده گرافیکی 9 هسته‌ای و APU 3.0 NPU بهره می‌برد.

NPU: به واحد پردازش عصبی ان‌پی‌یو (NPU) اطلاق می‌شود و ای‌پی‌یو (APU) مخفف Accelerated Processing Unit به معنای واحد پردازش شتاب‌یافته است و از ترکیب اجزای مختلف یک CPU و یک GPU به دست می‌آید و به طور خلاصه اگر هسته‌های پردازنده‌ی گرافیکی را به سی‌پی‌یو اضافه کنیم و حافظه‌ی کش سی‌پی‌یو را با آن به اشتراک بگذاریم، یک ای‌پی‌یوی جمع و جور به دست می‌آید. به طور خلاصه‌تر، قطعه‌ای است که هم کار CPU و هم کار GPU را انجام می‌دهد تا مصرف منابع کاهش یابد به باز به عبارت ساده‌تر یعنی: APU=CPU+GPU، هرچند که معماری و طرز کار ای‌پی‌یو به این سادگی نیست و بحث بسیار مفصل و پیچیده‌تری می‌باشد.

پردازنده‌ی پرچمدار دایمنسیتی 1300T مدیاتک نسبت به نسل پیشین خود یعنی دایمنسیتی 1000 پلاس، ارتقا عملکرد بسیار خوبی کسب کرده است به طوری که گفته می‌شود، عملکرد خود پردازنده 30٪ افزایش یافته و عملکرد گرافیکی آن نیز 40% بهبود داشته است. علاوه بر آن، گزارش شده است که عملکرد هوش مصنوعی این تراشه در مقایسه با پردازنده‌ی اسنپدراگون 865 کوالکام 82% ارتقا پیدا کرده است.

این گزارش می‌افزاید، دایمنسیتی 1300T قبل از استفاده در دستگاه‌های برندهای دیگر، برای مدتی به طور انحصاری در اختیار دستگاه‌های آنر خواهد بود. همچنین گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که می گوید از این پردازنده برای اولین بار، به جای استفاده در بطن گوشی هوشمند، در تبلت به کار گرفته می‌شود. علت این امر نیز به دلیل ظرفیت بالای باتری تبلت است که نسبت به باتری‌ گوشی‌ هوشمند به مراتب از ظرفیت‌ بسیار بالاتری بهره می‌برد و به همین دلیل نیز مصرف این پردازنده هر اندازه زیاد باشد نمی‌تواند برای طول عمر و دوام شارژ باتری تبلت به آن صورت مشکلی ایجاد کند.

منبع gizmochina
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.