آشنایی با زیباترین پارک های ملی اسپانیا، یونان و ترکیه

پارک های ملی به طور معمول به منظور حفاظت از “طبیعت وحشی” برای آیندگان و به عنوان نمادی از غرور ملی توسط دولت ها ایجاد می شود. این پارک ها غالباً یک ذخیره گاه طبیعی ، نیمه طبیعی یا توسعه یافته اند که یک کشور مستقل مالک آن است. اگرچه تک تک ملتها پارکهای ملی خود را به گونه دیگری تعیین می کنند، اما ایده مشترک  آنها حفاظت از طبیعت است.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

در اینجا ما سعی داریم شما را با برخی از این پارکها که به عنوان جاذبه های گردشگری نیز شناخته میشوند آشنا کنیم.

در اسپانیا پارک های ملی و حفاظت شده بسیاری وجود دارد که میتوانید هنگام سفر با تور اسپانیا از آنها دیدن کنید. پارکهایی که در شبه جزیره ایبریا ، جزایر قناری و جزایر بالئاریک وجود دارند.

از قله های سیرا نوادا که به سمت پایین بیایید، به لاس آلپوخاراس، منظره ای بکر و دست نخورده از تپه ها و دره های سرسبز و باغ های زیتون که پر از دهکده های سفید رنگ است، بر میخورید . این شهرهای مشخص که درون تپه های جنگلی و گردنه های ناهموار قرار گرفته اند ، از مسیرهای آرام پیاده رو، خانه هایی که با گل ها تزیین شده اند و کلیساهای کوچک تاریخی که غالبا زمانی مسجد بوده اند ، برخوردار هستند. آلپوخاراس یکی از بهترین مکانها برای بازدید از مناظر طبیعی ایده آل در جنوب اسپانیا است. در اطراف روستاهای کوچک و جذاب ، مسیرهای طبیعت گردی برای پیاده روی در کوهستان نیز وجود دارد.

پارک ملی تیده  نه تنها یکی از قدیمی ترین پارک های ملی اسپانیا ، بلکه همچنین بیشترین بازدیدکننده  را نیز به خود اختصاص داده است . هر ساله نزدیک به سه میلیون نفر  در حدود 19000 هکتار از آنرا کاوش می کنند. کوه تیده بلندترین قله اسپانیا و یکی از 12 گنجینه آن است که در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است و امروز به عنوان یکی از جاذبه های اصلی جزایر قناری شناخته میشود.

بازدید از این پارک به همان اندازه که آرزوی هر زمین شناسی است، برای گردشگران هم جذابیت دارد،  از تماشای آتشفشان غول پیکر و گدازه های سخت شده آن گرفته ، تا تشکیل سنگ های دیوانه وار و مناظر عجیب و غریب و بیگانه آن، همه برایتان جذاب خواهد بود. آخرین فوران مهم در سال 1909 در پارک اتفاق افتاد ، و از آنجاییکه کوه تیده گاه گاهی مقدار کمی از بخار و گوگرد را بیرون میریزد ،هنوز هم آتشفشانی فعال به حساب میاید.

پارک ملی پیندوس شمالی بزرگترین پارک ملی یونان است و 2000 کیلومتر مربع مساحت دارد. این پارک همچنین شامل منطقه زاگوری ،والیا کالدا ، پارک ملی ویکوس-آئوس و تنگه ویکوس است. کوه اسمولیکا بلندترین کوه پیندوس(ارتفاع 2637 متر) است و بعد از کوه المپ دومین کوه بلند یونان است. بخشی از مسیر E6 اروپا از پارک ملی پیندوس در شمال عبور می کند.

پارک ملی ولیا کالدا یکی از زیباترین مکانهای دور افتاده یونان است که متشکل از جنگلهای انبوه کاج سیاه و ساحل ، صخره های شیب دار ، قله هایی به ارتفاع 2000 متر و رودخانه های مواج است. این منطقه دارای شبکه ای متراکم از جاده های خاکی ، همراه با تعدادی مسیر پیاده روی مشخص شده ، از جمله بخشی از مسیر E6 اروپا است. برخی از نقاط برجسته پیاده روی شامل قله های ولیا کالدا و واسیلیسا(مرکز اسکی ملی یونان) ، قسمت دره آرکودورما از مسیر E6 و سلسله کوه های واسیلیسا است.

پارک ملی ویکوس-آئوس به نام گردنه های اصلی منطقه نامگذاری شده است. تنگه ویکوس و تنگه آئوس، که  منطقه ای کوهستانی با رودخانه ها ، دریاچه ها ، غارها ، دره های عمیق و جنگل های مخروطی و برگریز است. این منطقه با فعالیتهایی از جمله رفتینگ ، قایقرانی  ، پیاده روی و دوچرخه سواری  کوهستان محبوب است.

این پارک ملی شامل یکی از باشکوه ترین تنگه های اروپا است ، تنگه دیدنی و جذاب ویکوس که توسط رودخانه ویدوماتیس شکل گرفته است. قسمت اصلی تنگه ویکوس تنها 12 کیلومتر طول دارد ، اما یک عمق خیره کننده 1000 متری دارد و بعد از گرند کانیون دومین تنگه عمیق در جهان است. قسمت آئوس پارک آرامتر است و کوه تیمفی با ارتفاع 2497 متر بر آن مسلط است.

بیشترین بخش پارک ملی ویکوس-آئوس در منطقه زاگوری یونان است. زاگوری (زاگوروهوریا) به دلیل داشتن 46 دهکده سنتی و کلیساهای سنگی که در کوههای پیندوس قرار دارند مشهور است. این روستاها قبل از دسترسی به جاده آسفالته فقط با مسیرهای کوهستانی و پل های سنگی که برای ایجاد مسیرهای پیاده روی جدید ترمیم شده بودند ، به هم متصل می شدند.

به شما پیشنهاد میکنیم در سفر با تور یونان از این پارک های ملی و دهکده های تاریخی زیبا دیدن کنید.

پارک های ملی ترکیه شگفتی های واقعی طبیعت هستند اما گاهی اوقات نیز می توانند شگفتی های واقعی با اهمیت تاریخی باشند. از کوه ها گرفته تا ویرانه های باستانی ، دره ها گرفته تا دریاچه های مخفی ، از زیباترین مکان های طبیعی در تور ترکیه دیدن کنید.

در پارک ملی آلاداگلار با , وسعت 55000 هکتار، قله دمیرکازیک با 3756 متر ارتفاع که بلندترین نقطه در رشته کوه میانی توروس است، قرار دارد. طیف وسیعی از گیاهان و جانوران در این پارک یافت میشود و بازدید کنندگان ممکن است بتوانند درنهرهای پر از قزل آلای آن ماهی گیری کنند. حیات وحش پارک شامل بزهای وحشی ، خرس ها ، سیاه گوش ها و سنگ سموراست.

این پارک دارای تابستانهای گرم و زمستان های بسیار سرد و برفی ، با قله های پوشیده از برف در طول سال است. همچنین اختلاف زیادی بین دمای شب و روز وجود دارد ، دریاچه معمولاً در شب یخ می زند اما در طول روز می تواند تا 30 درجه سانتیگراد گرم شود. درختان کاج سیاه و کاج خوشه ای ، با برخی از درختان سروی خالدار ، و درختان صنوبر در مناطق شمالی با رطوبت بالاتر ، رایج ترین گونه زندگی گیاهان است. منطقه آلپ ، از مرزهای بالای جنگل ، به دلیل ارتفاع و شیب  زیاد ، دارای مراتعی با مناطق صخره ای و تنوع کمی از گیاهان است. پارک به عنوان منطقه حفاظت شده برای حیات وحش تعیین شده است و فضای مشخصی برای پرورش حیوانات در آن وجود دارد.

دره گورمه با چشم اندازی دیدنی و جذاب که کاملاً توسط فرسایش شکل گرفته است، و اطراف آن که حاوی عبادتگاه هایی که در دل سنگها تراشیده شده اند، شواهد بی نظیری از هنر بیزانس در دوره بعد از شمایل نمایی را ارائه می دهند. خانه های مسکونی ، روستاهای غار مانند و شهرهای زیرزمینی – بقایای یک زیستگاه سنتی بشر که به قرن 4 برمی گردد – نیز در آنجا دیده می شود.

پارک ملی  گورمه واقع در فلات آناتولی مرکزی و در یک منظره آتشفشانی قرار دارد که توسط فرسایش منقش شده و به شکل یک رشته کوه متوالی، دره و قله معروف به “دودکش های پری”  را شکل داده است ، پارک ملی  گورمه و مناطق صخره ای کاپادوکیه  ناحیه ای بین شهرهای نوشهر ، اورگوپ و آوانوس ، مناطق کاراین ، کارلیک ، یشلیوز ، سوگانلی و شهرهای زیرزمینی کایماکلی و درینکویو را پوشش می دهند.

این منطقه از جنوب و شرق به رشته کوههای آتشفشانی  خاموش شده ی، کوه ارکیس (3916 متر) و از طرف دیگر کوه حسن (3253 متر) محدود می شود. تراکم سنگ های تراشیده شده آن ، کلیساها ، روستاهای غار مانند و شهرهای زیرزمینی در داخل سازه های صخره ای ، آن را به یکی از برجسته ترین و بزرگترین مجموعه های غارنشین جهان تبدیل کرده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.