شرایط گرفتن مهریه بعد از طلاق توافقی چگونه است؟

طلاق، به معنای جدایی زن و مرد مزدوج از یک‌دیگر است. این جدایی تلخ است و دردسرها و کشمکش‌های خود را دارد. در این مقاله به بررسی طلاق توافقی که ساده‌ترین نوع طلاق است و شرایط گرفتن مهریه بعد از طلاق توافقی با حضور و بدون حضور وکیل طلاق می پردازیم.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

 

طلاق توافقی چه نوع طلاقی است؟

طلاق توافقی یکی از انواع طلاق است که در آن طرفین در سر طلاق و موضوعات مربوط به آن توافق می‌کنند. طلاق توافقی آسان‌ترین راه موجود برای جدایی است؛ زیرا به زمان نسبتا کمی برای دادرسی نیاز دارد و بدون درگیری طرفین انجام خواهد شد. در این نوع طلاق، طرفین هر نوع توافقی که با یک‌دیگر داشته باشند از نظر دادگاه محترم و قابل قبول است؛ مگر در شرایط خاص که به عنوان مثال پای یک فرزند در میان باشد. بنابراین و برخلاف چیزی که عموم مردم می‌دانند، در طلاق توافقی احتیاجی به بخشش مهریه نخواهد بود؛ بلکه زن و مرد در تمامی امور مالی و غیر مالی از جمله مهریه باید به توافق برسند.

 

مراحل طلاق توافقی چیست؟

بر اساس قانونی که در سال ۱۳۹۱ تصویب شده است، در تمامی طلاق‌ها زن و مرد ابتدا به داوری ارجاع داده می‌شوند و دادگاه بعد از بررسی نظرات کارشناسان، رای خود را اعلام خواهد کرد. اما برای طلاق توافقی روند دادگاه کمی فرق می‌کند. در طلاق توافقی لازم است طرفین قبل از هر کاری در سامانه موسوم به “تصمیم” ثبت نام کنند و تاریخ و مرکز مشاوره آنها مشخص گردد. سپس کارشناسان مشاوره نظر خود را اعلام می‌کنند و زوجین با به همراه داشتن گواهی عدم انصراف از طلاق توافقی، به دفاتر قضایی مراجعه کرده و ثبت‌نام می‌شوند. دادگاه بررسی خواهد کرد و سپس گواهی عدم سازش را صادر می‌کند. زوجین پس از آن سه ماه فرصت دارند که گواهی را به دفاتر ثبت طلاق برده و درخواست جاری شدن صیغه طلاق را بدهند.

 

شرایط طلاق توافقی چگونه است؟

از آنجایی که این نوع طلاق به طور کلی بر پایه تفاهم دو نفر است، لازم است قبل از حضور در دادگاه بر سر موضوعات اصلی و فرعی سازش کرده و آن‌ها را مکتوب سازند. این موضوعات عبارتند از نفقه، اجرت المثل، حضانت و مهریه. شرایط گرفتن مهریه بعد از طلاق توافقی نسبت به انواع طلاق‏ها متفاوت است.

 

شرایط مهریه در زمان طلاق

مهریه از جمله مسائل مهمی است که در هنگام طلاق ممکن است کشمکش‌هایی بر سر آن رخ بدهد. گفتنی است که مهریه مانند یک چک بدون تاریخ است و زن می‌تواند هر زمان که خواست اقدام به گرفتن مهریه بعد از طلاق توافقی نماید. اما دریافت مهریه بعد از طلاق توافقی چگونه خواهد بود؟ آیا لازم است زن مهریه را به مرد ببخشد؟ در ادامه مقاله این موضوعات را بررسی خواهیم کرد.

 

مهریه در طلاق توافقی

همان‌طور که گفته شد، زوجین در طلاق توافقی باید بر سر تمامی مسائل مالی و غیر مالی از جمله مهریه به توافق برسند. به طور کلی احتیاجی به بخشش مهریه از طرف زن نخواهد بود، مگر در شرایطی که طرفین بر سر این موضوع به توافق برسند. برای مثال ممکن است قسمتی از مهریه در قبال حضانت فرزندان بخشیده شود.

بیشتر بخوانید : انحصار وراثت چیست و چقدر زمان میبرد؟

شرایط گرفتن مهریه بعد از طلاق توافقی

درباره شرایط گرفتن مهریه بعد از طلاق توافقی لازم است زوج و زوجه بر سر این موضوع به توافق برسند و با کم و زیاد یک‌دیگر بسازند. از آن‌جایی که حق طلاق با مرد است، این امکان وجود دارد که زن تمام یا قسمتی از مهریه را در قبال حق طلاق به مرد ببخشد.

 

نکات گرفتن مهریه در طلاق توافقی

  1. بر طبق قانون، تنها تا ۱۱٠ سکه بهار آزادی یا مبلغ معادل آن توسط دادگاه قابل جلب است. برای مابقی مهریه لازم است زوجه اموالی را از زوج به دادگاه معرفی نماید. در غیر این صورت امکان دریافت کامل مهریه وجود نخواهد داشت.
  2. ازدواج مجدد زوجه مانع دریافت مهریه نخواهد شد.
  3. در صورتی که برای گرفتن مهریه در طلاق توافقی سندی به عنوان ضمانت از طرف زوج به زوجه داده شده باشد، زوج می‌تواند در صورت عدم وصول با کمک این مدارک درخواست دریافت مهریه را بدهد. در این شرایط پس از حکم قطعی دادگاه امکان جلب اموال زوج وجود دارد.
  4. شرایط گرفتن مهریه در طلاق توافقی و در صورتی که برای دریافت مهریه سندی از زوج گرفته نشده باشد و او در زمان مقرر مهریه را پرداخت نکند، به این شکل است که زوجه می‌تواند به دادگاه مراجعه کرده و درخواست مطالبه مهریه کند.

 

قوانین به اجرا گذاشتن مهریه

  • مهریه وجه نقد

شرایط گرفتن مهریه بعد از طلاق توافقی درباره مهریه وجه نقد به این شکل است که مهریه‌ وجه نقد همیشه و در تمام شرایط به نرخ روز محاسبه می‌شود و زوج موظف به پرداخت آن است. در این مورد باید بدانید که در صورت فوت زوج، مبلغ مهریه به نرخ زمان فوت وی حساب خواهد شد. در غیر این صورت ملاک نرخ روز پرداخت مهریه توسط شوهر است. برای دانستن نرخ روز مبلغ مهریه می‌توانید با تلفن ۱۲۹ تماس حاصل نمایید.

 

  • مهریه سکه

مهریه می‌تواند سکه بهار آزادی یا نیم سکه و ربع سکه باشد. ممکن است حتی مهریه طلا نیز باشد. امکان به اجرا گذاشتن مهریه سکه به دو شیوه دادگاه و اداره ثبت وجود دارد. مبلغ مهریه سکه و طلا معمولا به نرخ روز قیمت طلا محاسبه شده و مبلغ معادل آن پرداخت می‌شود.

 

آیا در زمان عقد می‌توان طلاق گرفت و طلب مهریه کرد؟

در ابتدا باید بدانید که منظور از دوران عقد، زمانی است که بین زوجین نزدیکی صورت نگرفته باشد یا هنوز زندگی مشترک را شروع نکرده باشند. از آن‌جایی که در این شرایط طلاق از طرف زن سخت است، معمولا مقداری از مهریه در ازای حق طلاق بخشیده می‌شود. در غیر این صورت نیز اگر نزدیکی بین زوجین صورت نگرفته باشد، نصف مهریه به زن تعلق خواهد گرفت.

 

درخواست طلاق توافقی از طرف زن

در شرایطی که درخواست طلاق توافقی از طرف زن باشد، لازم است زن قبل از مراجعه به دادگاه و ثبت درخواست با شوهر به توافق رسیده باشد. در صورتی که شخص بخواهد درخواست طلاق توافقی را به صورت یک طرفه ثبت نماید، باید شرایطی را رعایت کند.

در شرایطی که مرد به هر دلیلی معتاد باشد، مکان زندگی نداشته باشد، بیشتر از پنج سال حبس کشیده باشد و یا به هر شکل محکمه پسندی زندگی برای زن سخت شده باشد، زن می‌تواند به تنهایی درخواست طلاق بدهد. این شرایط باید از طرف دادگاه بررسی و اثبات بشوند.

 

جمع بندی

طلاق، از نظر شرعی عمل پسندیده‌ای نمی‌باشد و بهتر است زوجین راهی برای سازش پیدا کنند. اما در شرایطی نیز ناسازگاری به حدی می‎شود که طلاق بهترین گزینه خواهد بود. در این شرایط طلاق توافقی بهترین و سریع‌ترین گزینه برای طلاق است. در طلاق توافقی برای مسائلی نظیر مهریه توافق شده و زوجین با یکدیگر به تفاهم رسیده‌اند. ممکن است مبلغی از مهریه به ازای حق طلاق به زوج بخشیده شود؛ با این حال معمولا احتیاجی به بخشش مهریه در شرایط گرفتن مهریه بعد از طلاق توافقی وجود نخواهد داشت.

گروه وکلای هوداد با داشتن وکلای پایه یک دادگستری در امر خانواده، طلاق، مهریه و انحصار وراثت در خدمت شما عزیزان است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.