معرفی کامل جک ساختمانی و کارایی آن

جک ساختمانی یا جک سقفی، وسیله ای است که از آن برای نگهداری و پایداری سقف و همچنین بالا بردن مقاومت سقف استفاده می شود. در واقع این وسیله به عنوان یکی از ابزارهای کاربردی در صنعت ساختمانی وزن و فشار سقف ساخته شده بر ساختمان را تحمل خواهد کرد. همچنین باعث مقاومت و ایمنی در کار می شود.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

شیوه عملکرد جک ساختمانی چگونه است؟

جک ساختمانی برای تمامی سقف های تیرچه بلوک یا طاق ضربی، یونولیت و وافل استفاده می شود. زمانی که سقف ساختمان ساخته می شود، برای نگه داشتن خود و بستن مواد سازنده سقف، نیاز به جک حمایتی است که فشار وارده بر اسکلت ساختمان را تحمل کند. بنابراین این دستگاه به منظور شکل گیری سقف ساخته شده است و عملکرد آن به نحوی است که در زیر سقف ها تعبیه می شود. در سقف های ساخته شده از بتن، به شدت نیاز به وجود جک ساختمانی احساس می شود. زیرا در سقف های بتنی، فشار بار مرده بر ساختمان زیاد است و نقش نگهدارنده موقت قالب های بتن ریزی را دارد.

متریال های تشکیل دهنده جک ساختمانی

قسمت های اصلی  جک ساختمانی شامل؛ مادگی، نری و پیچ و رزوه می باشد. قسمت بدنه و قسمت اصلی جک از لوله تشکیل شده است که با ضخامت دو میلی متر و قطر۶ سانتی متر ساخته و راه اندازی شده است. قسمت بالای جک نیز از لوله هایی با ضخامت ۲.۵ میلی متر و قطر ۵ سلامتی متر است که سوراخ هایی جهت تنظیم ارتفاع در آن ها ایجاد شده است. جک های ساختمانی در دو نوع سبک و سنگین ساخته می شوند که بسته به میزان سبک و سنگینی سقف ساختمان بکار برده می شوند. همچنین نوع سنگین آن برای تحمل وزن و فشار های زیاد و سنگین سقف ساختمان به کار برده می شود. جک ساختمانی قابلیت تنظیم ارتفاع را دارد و به نسبت بلندی و کوتاهی سقف و ارتفاع آن نیز قابل تغییر است. میزان استفاده از لوله تعبیه شده در جک بستگی به مساحت ساختمان و بارگذاری وارده و وزن سقف و در آخر ضخامت لوله های مورد استفاده دارد. معمولا فروشنده و یا مهندس معمار تعداد و ضخامت جک ساختمانی را تعیین می کند که وزن جک باید مناسب با ساختمان و موارد گفته شده انتخاب شود. فرو رفتن جک ساختمانی در زمین زیر فشار خود موجب دردسر و خرابی خواهد شد. پس در تعیین ضخامت و مقدار و وزن این محصول باید نهایت دقت را داشت.

آشنایی با انواع جک ساختمانی

طبق تعاریف بیان شده از جک ساختمانی، این وسیله کاربردی دارای انواع مختلفی است که وجود آنها در پروژه های ساختمانی لازم و ضروری است. در ساخت ساختمان های کوچک یک طبقه تا برج های بلند چند طبقه به این وسیله کاربردی نیاز است. انواع مختلف جک ساختمانی موجود در بازار در انواع زیر است؛

. جک سقفی U شکل عراقی

. جک سقفی صلیبدار

. جک سقفی بدون صلیب

. جک فلزی

. جک تلسکوپی

. جک شمعی

. و …

و همچنین انواع جک ساختمانی در ارتفاع های مختلف موجود است.

. جک پنج متری

. جک چهار متری سر ثابت

. جک چهار متری سر جدا

. جک سه و نیم متری سر جدا

. جک سه و نیم متری سر ثابت

کاربرد جک ساختمانی

همانطور که گفته شد کاربرد اصلی جک های سقفی تحمل وزن و بار سقف های ساخته شده و همچنین کفراژبندی سقف است. این وسیله مسئول تحمل وزن و فشار سقف ساخته شده تا پایان ساخت آن است. کیفیت این محصول کاربرد آن را در طولانی مدت تضمین خواهد کرد. جک های ساختمانی باید طبق اصول و استاندارد ساخته شوند، کاربرد هر نوع از این محصول ویژه برای پروژه ساختمانی مختص به خود است. برای استفاده از این ابزارها در سازه ها می توان از سایت های فروش این محصول، اقدام به خرید کرد و در بنگاه های تجهیزات ساختمانی قابل اجاره می باشد. قیمت خرید و اجاره جک ساختمانی متفاوت خواهد بود. نرخ تعیین کننده این محصول، ضخامت و جنس لوله های جک است و خرید و فروش  این محصول به تعداد است، زیرا از فلزاتی است از قسمت های مختلف تشکیل شده است و برای استفاده از آن باید روی لوله های جک عملیاتی انجام شود تا قابل استفاده در ساختمان شود.

قیمت لوله داربست

قیمت لوله داربست بسته به شاخص های مختلف متغیر است. همچنین جنس این لوله ضخامت آن در تعیین قیمت نهایی بسیار موثر خواهد بود. واحد فروش این لوله بر حسب کیلو گرم است. همچنین شرکت های سازنده این محصول ساختمانی هر کدام برای قیمت نهایی لوله داربست از شاخص های مشخص شده و قابل قبول برای خود پیروی خواهند کرد. در نتیجه قیمت هر شاخه و یا هر کیلوگرم لوله داربست متفاوت تعیین می شود. مراجعه به سایت های فروش آهن آلات و تجهیزات سازه ای، برای آگاهی از قیمت لوله داربست و نحوه خرید این محصول  واجب است.

کاربرد قالب بتن نیوجرسی

در معرفی ‌‌کاربرد قالب بتن نیوجرسی باید به این موضوع اشاره کرد که از آن برای انجام پروژه های ساختمانی و راه سازی در کل پروژه های سازه ای استفاده می شود. به عبارتی در پروژه هایی که وجود قالب بتن برای قالب بندی مرتب و یک دست پروژه لازم‌ و ضروری است از قالب بتن نیوجرسی استفاده می شود. این قالب بتنی با توجه به نیاز و ضرورت پروژه سازه ای در ابعاد و قالب های مختلفی ساخته می شود. از ویژگی بارز قالب بتن نیوجرسی، یک پارچه بودن و بدون درز قالب است. همچنین مناسب برای سازه های است که ظرافت ‌‌و دقت در آن ها بسیار بالا بوده و مرتب بودن و یکنواخت بودن سازه اهمیت زیادی دارد. ساخت قالب بتن نیوجرسی با دقت بالا انجام می شود. زیرا کوچک ترین اختلاف در سایز این قالب ها، منجر به صدمات جبران ناپذیر جانی و صدمات مالی خواهد شد.

بیشترین کاربرد از قالب بتن نیوجرسی استفاده از آن در قالب بندی بتن ها برای جدا سازی جاده ها و جدا سازی در بزرگ راه ها است. همچنین جدا کردن مسیر ماشین رو از پیاده رو و مشخص کننده محدوده جاده ها از دیگر موارد استفاده از آن است. بدهی است که هرگونه خطا در ساخت این بتن ها منجر به صدمات جانی و مالی جبران ناپذیر می شود. همچنین یک‌ نواخت نبودن قالب بتن باعث می شود که در اثر سانحه اتومبیل با این قالب ها، به داخل قالب فرو رفته و شکسته می شوند. پس ساخت این قالب ها با وسواس خاصی صورت می گیرد. قالب بتن نیوجرسی در انواع مختلفی ساخته می شود که شامل؛ قالب بتن نیوجرسی چرخشی و برگردان، قالب بتن نیوجرسی مفصلی و قالب بتن نیوجرسی معمولی است.

نکات مهم در هنگام خرید قالب بتن نیوجرسی 

هنگام خرید قالب بتن نیوجرسی باید به نکاتی مانند کاربرد قالب، مقاومت قالب توجه نمود. همچنین توجه به اتصال قالب ها که به شکل طولی است لازم و ضروری است. انواع قالب بتن نیوجرسی در کاربرد های مختلف و با کیفیت متفاوت در بازار موجود است. برای اطلاع از نحوه خرید این محصول می توان به سایت فروش محصولات سازه ای و عمرانی و فروش قالب بتن نیوجرسی گروه صنعتی و بازرگانی مدرن سازان به آدرس رسمی modernsazan.com مراجعه کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.