انواع پکینگ اسپلش در کولینگ تاور

پکینگ اسپلش(splash packing)  در تعریف دیگری به معنای پکینگ پاششی می‌باشد که معمولاً در برج های صنعتی با آب های بسیار آلوده استفاده می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی انواع مدل های پکینگ اسپلش بپردازیم و توضیحی درباره کاربرد و ویژگی های این نوع از پکینگ ها بدهیم.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

پکینگ اسپلش چه کاربردی دارد؟

پکینگ های اسپلش معمولا بطور مخصوص در نیروگاه ها، صنایع پتروشیمی، پالایشگاه ها استفاده می‌شوند که در کل می‌توان گفت در تمام مکان هایی که دارای سختی آب بالایی هستند کاربرد فراوانی دارد به این علت که صرفأ آبی که در اختیار شهرک های صنعتی قرار دارد همراه با املاح بسیاری است که از همان آب ها نیز برای کولینگ تاورها استفاده می‌شوند. استفاده از این پکینگ های اسپلش در این موارد به دلیل رسوب گیری پایین کاربرد فراوانی دارد بطور کلی می‌دانیم که وظیفه اصلی پکینگ برج خنک کننده یا کولینگ تاورها بوجود آوردن سطح تبادل حرارت و ریزتر کردن قطرات آب است که هدف اصلی پکینگ های اسپلش نیز انجام همین فرایند است، همچنین می‌دانیم که این پکینگ ها به دلیل رسوب گرفتگی پایین، بسیار مناسب برای آب های دارای TDC بالا و به معنای دیگر آب های سخت است.

پکینگ اسپلش از چه موادی تولید می‌شود؟

متریال استفاده شده در پکینگ های اسپلش بطور معمول شامل موادی از جمله استنلس استیل، پلیمر های سبک و سرامیک هستند و پلی پروپیلن بالاتر با مقاومت زیاد، بالاترین گرید در تولید پکینگ اسپلش می‌باشد. این پلیمر با حجم بسیار پایین و انعطاف پذیر به علت مقاومت در دمای بالا و مقاومت شیمیایی مناسب، طول عمر بالایی دارند. همچنین از متریال پلی اتیلن، پلی ونیل کلراید یا پی وی سی نیز از جایگزین های پلیمر پلی پروپیلن محسوب می‌شوند و گاهی اوقات نیز از پکینگ های استنلس استیل بجای مدل پلیمری استفاده می‌شود.

 

انواع پکینگ های اسپلش در برج های خنک کننده

1-پکینگ نت اسپلش (net splash packing)

در این مدل از پکینگ به دلیل داشتن سطح مقطع بالا و عبورمناسب جریان هوا باعث شده نظر تولیدکنندگان و مصرف کنندگان را به خود جلب شود. از سری ویژکی های دیگر این پکینگ اسپلش کولینگ تاور مقاومت زیاد در برابر گرمای آب و عدم تغییر و دفورمه شدگی می‌باشد. این پکینگ اسپلش با ابعاد 30*100 سانتی‌متر با ارتفاع 30 سانتی‌متر طراحی می‌شود همچنین این پکینگ اسپلش دارای افت فشار پایین تری نسبت به انواع دیگر پکینگ ها است با تحمل دمایی تا 90 درجه سانتی‌گراد دارد و نکته قابل توجه دیگری که درباره این نوع پوشال وجود دارد نحوه قرارگیری و چینش ورقه های این قطعه در دستگاه است که به شکل پیم های نر و مادگی در سطح برج خنک کننده قرار می‌گیرند.

2-پکینگ گرید اسپلش (grid splash packing)

این پکینگ با داشتن ساختمانی به شکل شبکه ای و متخلخل با نام پکینگ اسپلش شبکه ای نیز نام گذاری شده است. از این پکینگ گرید اسپلش معمولأ در مکان هایی مانند نیروگاه ها، پالایشگاه ها و پتروشیمی که آب مصرفی آنها به مقدار زیادی آلوده است استفاده می‌شود. یکی از مهمترین مزایای ای پوشال گرید اسپلش کاملأ ضد رسوب بودن این قطعه است که در این صورت این پکینگ هیچ احتیاجی به رسوب گیری در طی سال های توالی ندارد. پکینگ گرید اسپلش به دو مدل HP600 که به صورت شبکه ای است با ابعاد 60*60 طراحی می‌شود و مدل دیگر آن FC7034 که این مدل نیز به صورت شبکه ای در ابعاد 70*70 در بازار عرضه می‌گردد که در کل می‌توان گفت میزان استفاده این پکینگ گرید اسپلش در برج های بتنی است.

3-پکینگ توربو اسپلش (turbo splash packing)

از این مدل پکینگ در برج های خنک کننده صنعتی و فوق صنعتی که دارای آبی با کیفیت مناسبی نیستند استفاده می‌شود. این قطعه قادر به رد کردن جریان هوا در زیاویه 90 درجه و 180 درجه می‌باشد که امروزه از آن بجای پکینگ های شانه تخم مرغی نیز در کولینگ تاورها استفاده می‌شود.این بلوک  به علت دمای بالا کاربرد مناسبی در صنایع بسیار سنگین با بازده خنک کنندگی بالایی همراه است. گرید اسپلش با طول عمر بالا بین 7 تا 15 سال می‌باشد که همراه با پلیمرهای انعطاف پذیر در برابر اشعه ها می‌باشد. یکی دیگر از ویژگی های مهم این پوشال منجمد نشدن پلیمر ها در فصل های سرد و دماهای پایین است.

4-پکینگ تیوپ اسپلش (tube splash packing)

نوعی از پکینگ های اسپلش در برج های خنک کننده بوده است که با نام پکینگ لوله نیز معروف است که معمولأ در برج های خنک کننده ابارا نیز استفاده زیادی دارد. این پوشال به دلیل وزن بالا نیاز به سازه هایی با وزن بالا و بزرگ برا نگهداری دارد. ابعاد این قطعه بلوک هایی با اندازه 50*50*50 سانتی‌متر است. یکی از مهمترین ویژگی های این سطوح خنک کننده مقاومت شیمیایی بسیار مناسب در برابر خوردگی و عدم اکسید شدن در مجاورت رطوبت در محل های مرطوب هوای اشباع می‌باشد. این مدل پکینگ تیوپ اسپلش بر اساس طرحی از کشور های اروپایی می‌باشد که هم اکنون تولید آن در کشور ما متوفق شده است.

5-پکینگ توپی اسپلش (ball splash packing)

از جمله پوشال های خنک کننده ای است که دارای پرده هایی زاویه دار با ظاهری کروی شکل می‌باشد که سطح آن متخلخل می‌باشد و حدود110 تا 150 مترمربع در مترمکعب سطح ویژه آن است. این پکینگ اسپلش برج خنک کننده به علت انعطاف پذیری pp درصد شکستگی بسیار پایینی دارد و مقاومت مکانیکی آن بسیار بالا بوده است و همینطور کارکرد آن در تصفیه خانه های صنعتی و سیستم های تصفیه فاضلاب بسیار مناسب است. همچنین قابلیت کاربری جهت جذب گرمای خورشید در گرم کردن استخرها در فصل های گرم را نیز برعهده دارد. اندازه دقیق تاثیر مناسب این مدل از مدیا بستگی به اندازه توپ ها دارد به گونه ای که هرچه مقدار سایز توپ ها ی استفاده شده در پوشال خنک کننده کوچکتر باشد اندازه سطحی که تشکیل می‌دهد بیشتر خواهد بود.

6-پکینگ رندوم اسپلش (random splash packing)

این پوشال که با نام رندوم اسپلش نام گذاری شده است همچنین با نام پکینگ پال رینگ نیز شناخته می‌شود که به دو نوع مات و شفاف به بازار عرضه می‌گردد. معمولأ نوع شفاف این سطح پرکن بدون ناخالصی و مواد بازیافتی بوده و از نوع مات آن قوی تر عمل می‌کند. این پکینگ در سایز های 1، 2 و 3 اینچ کاربرد زیادی دارند که بازده خنک کاری آن بسیار مناسب است به دلیل اندازه کوچک و ظاهری قالب مانند، حمل و نقل و نصب آن آُسان می‌باشد. این پکینگ اسپلش بدون محدودیت در تمامی برج های خنک کننده بکار می‌رود اما امروزه بیشترین کاربرد آن در برج های اسکرابر می‌باشد.

قیمت پکینگ های اسپلش به چه معیار هایی بستگی دارد؟

می‌دانیم که در اجزای صنعتی نمی‌توان قیمت ثابت و مخصوصی بر روی برج های خنک کننده یا کولینگ تاور ها گذاشت به این علت که قیمت ها با توجه به متریال اجزای تشکیل دهنده کولینگ تاور ها متغییر می‌باشد. در بحث پکینگ های برج های خنک کننده می‌توانیم به عواملی مانند نوع متریال، اندازه خلوص و ضخامت پوشال ها، مدل و متراژ درخواستی مشتری اشاره کنیم. حال برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت انواع پکینگ های اسپلش می‌توانید به همراه مشاوره رایگان با کارشناسان ما تماس حاصل بفرمایید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.