آموزش نحوه اتصال سه مانیتور به یک کارت گرافیک

بیشتر نیاز کاربران به طور معمول از طریق یک نمایشگر یا مانیتور برطرف می شود؛ اما گاهی اوقات افراد برای انجام امور خاص و اداری به تعداد زیادی نمایشگر احتیاج پیدا می کنند. همچنین امروزه تعداد زیادی از بازی های جدید برای انتقال حس هیجان بیشتر می توانند روی چند نمایشگر به صورت همزمان به اجرا در بیایند. راه اندازی سیستم های چند مانیتوره مانند: اتصال سه مانیتور به یک کارت گرافیک و یا بیشتر به داشتن فضای دیجیتالی جذاب تر و هدایت تعداد بیشتری نمایشگر کمک می کند. همراه چیکاو باشید.

با وجود اینکه بسیاری از کاربران وجود این تعداد نمایشگر را ضروری نمی دانند اما تعدادی از بازی ها سه مانیتور بوده یعنی فضای دیجیتالی مناسب آن ها با اتصال سه مانیتور به یک کارت گرافیک  ایجاد می شود؛ برخی از کار های خاص نیز به چندین مانیتور احتیاج دارند که این امر فقط از طریق سیستم های نمایشگر چندگانه فراهم می شود. راه اندازی مانیتور های چندگانه با هزینه کم و به سادگی انجام می پذیرد و بیشترین هزینه آن مربوط به خود نمایشگر ها می باشد.

کارت گرافیک

کارت های گرافیک امروزه با استفاده از تکنولوژی RAMDAC و ایجاد آنالوگ مورد نظر با خروجی  VGA و در نهایت با افزودن تعداد بیشتری RAMDAC، می توانند از تعداد بیشتری نمایشگر پشتیبانی نمایند.

یک DAC با استفاده از یک TMDS با قابلیت encoding داده های دیجیتال نمایشگر با سیگنال های سریال دیجیتال جایگزین شود. داده های سریال به راحتی از طریق DVI‌ های ارزان و همچنین کابل های HDMI منتقل می شوند.

گذر از آنالوگ به دیجیتال موجب شد که شرکت های سازنده کارت های گرافیک تعداد خروجی های ویدئویی خود روی یک کارت گرافیک را به تدریج از 2 خروجی به 6 خروجی افزایش پیدا کند. اکثر کارت های گرافیک از سه خروجی پشتیبانی می کنند، بدین صورت که با اتصال سه مانیتور به یک کارت گرافیک سه خروجی خواهند داشت؛ که به طور معمول یکی از آن ها DVI ، Display Port و HDMI می باشد. کارت های گرافیک پرقدرت جدید سری 500 و کارت های گرافیک جدید تر انویدیا و همچنین سری های 6000 و  7000 و بالاتر ADM توانایی پشتیبانی چهار ارتباط فیزیکی را دارند.

انتخاب درایو

به اجرا درآوردن برنامه ها در محیطی که برای آن طراحی نشده اند، یکی از مشکلات نمایشگر های چند گانه می باشد. چیدمان نمایشگر های بسیار بزرگ کنار هم این مشکل را دوچندان خواهد کرد.

ابزار هایی توسط شرکت های Nvidia و AMD  معرفی شده اند که علاوه بر دیوار های گرافیکی خود، اثرات نامطلوبی را که هنگام جا به جایی میان مانیتور ها به وجود می آیند را به حداقل می رساند. این شرکت ها در کارت های گرافیک رده بالا مخصوص بازی خود، ایجاد امکان بازی در نمایشگر سه گانه با اتصال سه مانیتور به یک کارت گرافیک را به عنوان نکته کلیدی در نظر گرفته اند.

رزولوشن تصویر در این حالت از 1,080 به 5,760 پیکسل می رسد، برای انجام این کار به کارت های گرافیک پرقدرت نیاز است؛ زیرا هر کارت گرافیکی نمی تواند از پس این کار بر بیاید. علاوه بر این مسائل از مسائل مهم و حیاتی پشتیبانی نرم افزاری در شرکت های AMD و Nvidia برای اطمینان بیشتر از کارکرد درست نمایش چندگانه می باشد.

سیستم AMD Eyefinity می تواند در مورد کار با تعداد با تعداد زیادی مانیتور به افراد کمک کند؛ بدین صورت که به تبدیل تعداد زیادی مانیتور به یک صفحه نمایش به هم چسبیده و بزرگ  کمک می کند. به طوری که حاصل آن یک نمایشگر عظیم الجثه می شود.

شرکت AMD فناوری را به اسم Eyefinity ابداع کرده که با استفاده از آن می توان با یک کارت گرافیک به 6 مانیتور تصویر داد، که این 6 مانیتور به 2 ردیف تقسیم می شوند که هر کدام از این ردیف ها یک تصویر بسیار بزرگ را نمایش می دهند، به عبارتی هر سه مانیتور یک تصویر را نشان می دهند؛ پس در مجموع دو تصویر متفاوت و بزرگ روی هر ردیف نشان داده می شود.

توجه داشته باشید که می توان برای احساس تجربه شگفت انگیز بازی های کامپیوتری به صورت همزمان 5  مانیتور را در یک ردیف قرار داد، بطوری که همگی یک تصویر عریض را به صورت 360 درجه نشان دهند.

راه اندازی مانیتور چندگانه

1_ مادربرد: برای راه اندازی مانیتور چندگانه به عنوان مثال: برای اتصال سه مانیتور به یک کارت گرافیک، باید نگاهی به ملزومات سخت افزاری داشته باشیم. نصب و استفاده یک کارت گرافیکی در کنار گرافیک داخلی مادربرد، ارزان ترین راه حل برای این کار است. اما توجه داشته باشید که این قابلیت در بسیاری از مادربرد ها میسر نمی باشد و زمانی که کارت گرافیک روی آن نصب می شود، امکان استفاده از گرافیک روی برد اصلی وجود نخواهد داشت. ولی در صورتی که اگر کارت گرافیک AMD و یا به اصطلاح مادربرد باشد می توان آن را به صورت SLI به یک کارت گرافیک Radeon متصل کرد و از توان هر دوی آن ها استفاده نمود.

اتصال چند مانیتور - چیکاو

دو خروجی فعال DVI و VGA/HDM در برد های جدید Sandy Bridge برای خروجی مانیتور وجود دارد.

2_ کارکرد همزمان: از ایده آل ترین روش ها برای بازی های سه نمایشگر با رزولوشن بالا استفاده از دو کارت گرافیک شرکت Nvidia و یا شرکت AMD برای فعالیت همزمان به کمک تکنولوژی  SLI برای CrossFire، انویدیا و   AMDمی باشد.

محدوده انتخاب تعداد نمایشگر در تکنولوژی SLI Gaming به GPU و پیکره بندی آن وابسته می باشد. این در حالی است که CrossFire امکان اتصال به شش نمایشگر را فراهم می کند. توجه داشته باشید که تمامی کارت های گرافیک از تکنولوژی  SLI یا Crossfire پشتیبانی نمی کنند و مادر برد نیز باید مانند سازگاری کارت گرافیک، از این دو فناوری پشتیبانی کند.

3_ پورت نمایشگر ها: امروزه اکثر نمایشگر ها یا همان مانیتور های بازار از دو و حتی مواردی از آن ها از سه ورودی مختلف پشتیبانی می کنند و با توجه به این مسئله دیگر به آداپتور ها و رابط های گوناگون آن ها نیازی نخواهد بود. اما در صورت نیاز می توان از آداپتور های دیجیتال در بازار استفاده نمود.

4_ دیدار از ویندوز: برای مشاهده مانیتور های متصل به کامپیوتر مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

الف) برای دسترسی به Display Control Panel، روی دسکتاپ کلیک راست کنید.

ب) گزینه Screen resolution’ را انتخاب کنید.

حالا می توانید نمایشگر ها را مشاهده نمایید. سپس با کلیک روی قسمت های غیر فعال، گزینه Extend these displays را انتخاب و پس از فعال کردن دسکتاپ خود را روی آن نمایش دهید. شماره های مرتبط با نمایشگر ها را می توان با کلیک روی گزینه Identify مشاهده نمود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.