همه چیز درمورد باتری و لوازم یدکی خودرو

سفر ها و تردد های بین شهری تنها زمانی لذت بخش و مفرح هستند که بتوانید با آرامش خیال به رانندگی بپردازید. خودروی سواری شما می تواند هر لحظه دچار نقص فنی شود یا روزی به دلیل استفاده های مکرر و فشار، قطعات آن دچار خرابی و نقص شده یا از کار بیفتد. بهترین ماشین دنیا را هم که در اختیار داشته باشید، روزی مجبور به خرید باتری و لوازم یدکی خودرو می شوید. لوازم یدکی خودرو بصورت طبیعی فرسوده شده که در بیشتر اوقات راننده یا صاحب خودرو در فرسوده شدن یا خرابی آن تقصیری ندارند. ناگفته نماند که افرادی که به کار اجاره خودرو نیز مشغول هستند، از این قاعده مستثنی نیستند. از این رو در ادامه قصد داریم تا در خصوص لوازم یدکی خودرو اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم تا در هنگام خرید باتری، در میان برند های مختلف سر در گم نشده و بهترین انتخاب را برای خودروی خود رقم بزنید.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

باتری ماشین چیست؟

قبل از آنکه نکاتی در خصوص خرید باتری به شما بگوییم، در ابتدا باید بدانیم که باتری در لوازم یدکی خودرو چیست؟ باتری ماشین یک باتری قابل شارژ است که خودرو را با تبدیل انرژی به جریان الکتریکی مجهز می کند. هر باتری خودرو 12 ولت و 60 آمپر ظرفیت دارد. در هنگام خرید باتری توجه کنید که ظرفیت آن به عواملی چون تعداد صفحات باتری، قدرت الکترولیت، دمای کارکرد، مقدار الکترولیت، نو یا کهنه بودن باتری و همچنین مساحت صفحات باتری بستگی داشته و هدف این دسته از لوازم یدکی خودرو، تغذیه استارت برای راه اندازی موتور ماشین است. بدیهی است که یکی از مهمترین اجزای خودرو، باتری آن است که لقب قلب ماشین را از آن خود کرده است. از دیگر وظایفی که باتری بر عهده دارد، تامین نیروی مورد نیاز استارت و فراهم کردن انرژی الکتریکی مورد نیاز ماشین، زمانی که بیشتر از مقدار تولید شده نیروی توسط دینام است.

ظرفیت باتری

به توانایی باتری ماشین در فراهم کردن و انتقال حداقل بار الکتریکی برای خودرو، در وضعیتی که سیستم شارژ دچار نقص و خرابی شده باشد، ظرفیت ذخیره باتری می گویند. این میزان حداقل بار الکتریکی که تحت بدترین شرایط رانندگی (رانندگی در نیمه های شب و فصل سرد سال) باید بتواند جریان الکتریکی مورد نیاز برای مواردی که در ادامه به آن اشاره می کنیم، در سرعت پایین فراهم سازد:

  • سیستم گرم کننده شیشه
  • چراغ های جلو با نور پایین
  • سیستم ایجاد جرقه
  • برف پاک کن ها

ناگفته نماند که ظرفیت ذخیره باطری نیز مقیاسی برای بستر سازی و ایجاد نیرو برای ماشین هایی است که بار الکتریکی زاید (پارازیتی) در مدت زمان طولانی را دارند؛ همچنین باید مقدار نیرویی را برای استارت و روشن کردن ماشین، ذخیره نگه دارد. از این رو به این موضوع در هنگام خرید باتری و لوازم یدکی خودرو توجه نمایید. تناسب توان و ظرفیت باتری با سیستم های برقی ماشین، موجب کارکرد مطلوب سیستم های ماشین می شود. زمانی که ظرفیت باتری خریداری شده پایین باشد، مدت زمان راه اندازی و روشن کردن ماشین افزایش می باد؛ چراکه گاها بایستی استارت هایی طولانی و پشت سر هم و متناوب انجام شود تا بلکه موتور ماشین شروع به کار کند.استارت های متوالی و طولانی مدت موجب گرم شدن بیش از حد استارت و باتری شده که منجر به خرابی و تعویض لوازم یدکی خودرو می شود. ناگفته نماند که در برخی موارد افرادی که ماشین اجاره می کنند، به دلیل نابلدی در چگونگی راه اندازی ماشین با این مشکل مواجه می شوند. از این رو افرادی که در حیطه ی اجاره خودرو فعالیت دارند، بایستی به مراجعه کنندگان بطور دقیق نحوه کارکرد را شرح دهند.

برای بالا بردن طول عمر باتری چه کنیم؟ نحوه درست نگهداری از باتری ماشین چگونه است؟

نگهداری درست و صحیح از لوازم یدکی خودرو، بر افزایش و طول عمر آن ها تاثیر چشمگیری دارد. علاوه بر خرید باتری خوب، بایستی از نکاتی برای نگهداری صحیح و درست از آن آگاه باشید از این رو در ادامه همراه ما باشید تا در رابطه با چگونگی نگهداری از باطری ماشین، اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم.

  • سعی کنید تا همواره قطب های مثبت و منفی باطری را تمیز نگه داشته و برای جلوگیری از سولفاته شدن باطری، آن را گریس آغشته شده در دفترچه راهنما، آغشته نمایید.
  • استفاده از تجهیزات الکتریکی پر مصرف مثل رادیو، چراغ های جلو و غیره، در هنگام خاموش بودن موتور، موجب کاهش توان باتری شده که با مرور زمان فرسودگی باتری را به همراه دارد.
  • برای نگهداری پیشگیرانه یک باطری، بررسی محکم بودن سر باطری ها، سطح الکترولیت، چک کردن تسمه دینام و همچنین تمیز کردن سطوح خورده شده سر باتری و قطب ها لازم است.
  • بدیهی است که به ماشین در هنگام حرکت، تکان هایی گاه شدید و گاه آرام وارد می شود. از این رو باتری در محل نصب بایستی ه گونه ای محکم شود تا تکان های شدیدی که به آن وارد می شود، موجب ریزش صفحات آن نشود.
  • یکی از عواملی که عمر باتری را کاهش می دهد، استارت های بی دلیل و مکرر است. استارت زدن های بی دلیل و مداوم موجب تخلیه سریع باتری می شود.
  • در فصول گرم سال ماهی یکبار در صورت پایین بودن سطح الکترولیت در باتری های غیر سلید، آن را از آب مقطر پر کنید تا به سطح مشخص شده ای که کارخانه سازنده برای آن در نظر گرفته است (معمولا 2 میلی متر بالاتر از سطح صفحات) برسد؛ فراموش نکنید که بیش از یکبار این کار را در فصول سرد سال انجام ندهید.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم تا در خصوص لوازم یدکی خودرو و باتری ماشین اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم. خرید دقیق و درست لوازم یدکی خودرو از جمله خرید باتری از اهمیت بسزایی برخوردار است. از این رو نیازیتو با معرفی فروشگاه ها و مراکز معتبر، شما را در خریدی مطمئن همراهی می کند. با مراجعه به سایت niazito.com می توانید با مجموعه ای فروشگاه های مطمئن آشنا شده و برای خریدی امن به آنها مراجعه کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.