مهم ترین نکات شست و شوی فرش ماشینی

شست‌وشوی به موقع و منظم فرش یکی از مهمترین اصول نگهداری و مراقبت از فرش می‌باشد. برخلاف تصور شایع بین اکثر مردم، که فکر می‌کنند فرش را باید کمتر شست تا عمر و ماندگاری بیشتری داشته باشد، شست‌وشوی فرش می‌تواند علاوه بر افزایش دوام و ماندگاری فرش، جلوه و زیبایی آن را دو چندان کند. به همین دلیل کارشناسان نگهداری فرش توصیه می‌کنند فرش‌های خود را در بازه‌های زمانی یک‌ و نیم تا دو سال، یا حتی اگر کثیف است سالی یک بار، شست‌وشو دهید. فرقی نمی‌کند فرش شما ماشینی باشد یا دستباف، شست‌وشوی به موقع فرش باعث طول عمر الیاف آن می‌شود. اما شست‌وشوی فرش اصول و قواعدی دارد که اگر رعایت نشود به فرش آسیب جدی می‌رساند. در این محتوا که توسط تیم محتوای فروشگاه فرش ماشینی زیلوکس قصد داریم اصول و قواعد شست‌وشوی فرش را با شما در میان بگذاریم.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

بایدها و نبایدهای شست‌وشوی فرش

همانطور که اشاره شد، اگر چه شست‌وشوی فرش امری لازم و ضروری است، اما شیوه‌ی شست‌وشوی فرش های مختلف مانند فرش شگی ، فرش کلاسیک، فرش کودک و… بسیار مهم است و حاوی نکات ریز و پر اهمیتی است که رعایت نکردن آن، ممکن است به فرش آسیب برساند. موارد مهمی که هنگام شست‌وشوی فرش لازم است به آن‌ها توجه کنید عبارتند از:

  • رنگ‌دهی الیاف فرش

رنگ‌دهی فرش‌های دستباف یکی از مهم‌ترین معضلاتی است که هنگام شست‌وشوی فرش با آن روبه‌رو خواهید شد. قبل از اقدام به شست‌وشوی فرش خود، در نظر داشته باشید که الیاف استفاده شده در فرش شما قابلیت رنگ‌دهی دارند یا خیر.

معمولا الیافی که با رنگ‌های طبیعی رنگرزی شده‌اند رنگ نمی‌دهند اما، الیافی که با رنگ‌های مصنوعی رنگ شده‌اند ممکن است رنگ‌دهی داشته باشند. برای آنکه بفهمیم الیاف فرش ما دچار رنگ‌دهی می‌شوند یا خیر، می‌توانیم با استفاده از این روش اطمینان پیدا کنیم.

تکه‌ای پارچه‌ی سفید نخی بر می‌داریم و به صورت نم‌دار و خیس، بر روی قسمت کوچکی از فرش می‌کشیم، بهتر است این کار را، بر روی قسمت‌های تیره فرش انجام دهید. در ادامه اگر دستمال فوق رنگی شد مشخص است که الیاف فرش شما رنگ‌دهی دارند، این روشی ساده و هوشمندانه است که می‌توانید از آن، در هنگام خرید فرش ماشینی ، گلیم یا پارچه استفاده نمایید.

  • استفاده بیش از حد از آب

خیس کردن بیش از حد فرش می‌تواند باعث به هم ریختگی الیاف و باز شدن بافت‌های فرش شود؛ بنابراین هنگام شست‌وشوی فرش، خصوصا نوع دستباف آن، دچار وسواس تمیزی نشوید!

  • استفاده بیش از حد از مواد شوینده

استفاده بیش از حد از شامپو فرش‌ها می‌تواند الیاف و بافت‌های فرش شما را تضعیف کند و سرانجام همین دلیل، باعث کاهش طول عمر و ماندگاری فرش شما می‌شود.

  • ابزار شست‌وشوی نامناسب

ابزار شست‌وشوی نامناسب، باعث آسیب رساندن به فرش شما می‌شود؛ جاروهای دستی خانگی برای شست‌وشوی فرش‌ها مناسب نیستند، زیرا نی‌های نوک‌تیزی دارند که می‌توانند به الیاف فرش شما آسیب برسانند، بهتر است از فرچه‌های ملایم برای شست‌وشو فرش‌ها استفاده نمایید.

14 نکته طلایی اصول شست‌وشوی فرش

چگونه بدون آسیب رساندن، فرش را بشوییم؟

  • فرش‌ها را الزاما با آب سرد شست‌وشو دهید؛ فرش‌هایی که تثبیت رنگ ندارند ممکن است رنگ‌دهی داشته باشند. استفاده از آب سرد، مانع از رنگ‌دهی الیاف فرش و قاطی شدن رنگ‌های آن با رنگ‌های دیگر می‌شود.
  • سعی کنید برای شست‌وشوی فرش‌های خود از سطوح صاف و محکم مانند سرامیک و موزاییک استفاده کنید. این کار، مانع از جمع شدن آب اضافی در زیر فرش می‌شود و از پوسیدگی الیاف فرش جلوگیری می‌کند. پیشنهاد می‌دهیم از سطوح و محیط‌هایی با شیب ملایم استفاده نمایید.
  • شست‌وشوی فرش با مواد شوینده قوی و غیر استاندارد می‌تواند به فرش شما آسیب برساند و در نهایت باعث خشک شدن و شکننده شدن الیاف فرش شوند. بهتر است حتما از مواد شوینده استاندارد، که برای شست‌وشوی فرش‌ها در نظر گرفته شده‌اند، استفاده کنید تا فرش‌تان از آسیب‌های احتمالی مصون بماند.
  • برای شست‌و شوی فرش‌ها سعی کنید همواره از جریان آب متداوم و قوی، مانند دوش حمام‌ها استفاده کنید.
  • مواد شوینده ای که قابلیت قلیایی و اسیدی دارند، باعث پوسیدگی و آسیب رساندن به تار و پود و الیاف فرش می‌شوند و باعث کاهش عمر و ماندگاری فرش‌ها می‌شود. از استفاده کردن این نوع مواد شوینده جدا خودداری کنید و به جای آن‌ها، از مواد شوینده‌ی مناسب برای شست‌وشوی فرش که دارای PH خنثی هستند، استفاده کنید. انواع شامپو فرش‌های استاندارد و پودر‌های صابون، گزینه‌های مناسبی هستند، زیرا بارها توسط متخصصین و کارشناسان مورد آزمایش و بررسی قرار گرفته‌اند و هیچ‌گونه آسیبی به الیاف فرش نمی‌رسانند.
  • حتما قبل از اقدام به شست‌‌وشوی فرش، ابتدا دو محل را در نظر بگیرید؛ یکی برای شست‌وشوی فرش و دیگری، برای پهن کردن و خشک کردن آن.

محل‌های انتخابی، باید با فاصله از یکدیگر باشند تا هنگام پهن کردن و خشک شدن فرش رطوبت وجود نداشته باشد.

  • پس از شستن فرش، از لوله کردن آن خودداری کنید؛ لوله‌ کردن فرش باعث می‌‌شود قسمت‌هایی که رنگ‌دهی دارند با قسمت‌های دیگر و روشنِ فرش، در تماس قرار بگیرند.

پیشنهاد ما این است پس از شست‌وشوی فرش، به مدت یک تا دو ساعت فرش خود را روی زمین رها کنید تا به طور کامل آب آن گرفته شود و سپس اقدام به پهن کردن آن کنید.

  • پس از اتمام شست‌وشو، فرش خود را به حالت پهن رها کنید و با استفاده از پارو باقیمانده‌ی آب آن را خارج کنید. ( در انجام این کار افراط نکنید ) سرانجام می‌توانید با استفاده از دستمال‌های آبگیر، رطوبت و باقیمانده‌ی آب را از پرز‌های فرش بگیرید و سپس برای یک تا دو ساعت، آن را رها کنید تا کمی رطوبت فرش گرفته شود، سپس آن را در جای مناسبی پهن کنید تا به طور کامل خشک شود.
  • برای خشک شدن و از بین رفتن کامل رطوبت فرش‌، آن‌ را در هوای آزاد و به دور از تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید. برای این کار، بهتر است از نقاط سایه‌دار استفاده کنید، همچنین می‌توانید از سکو‌ها، دیوار‌های پشت‌بام یا حیاط برای آویخته شدن فرش خود استفاده کنید.
  • برای خشک کردن فرش‌های دستباف هیچگاه از دستگاه‌های حرارتی و گرمایشی استفاده نکنید، زیرا با انجام این کار به الیاف فرش آسیب می‌رسانید. بهترین روش برای خشک کردن فرش دستباف و ماشینی این است که به صورت طبیعی خشک شوند.

فرش خود را در هوای آزاد قرار دهید، تا روند خشک شدن به صورت تدریجی طی شود.

  • بعد از خشک شدن فرش و پهن کردن آن، حتما فرش‌تان را برس بکشید تا پرز‌های فرش‌تان در جای درست قرار بگیرند و شکل اصلی خود را به دست آورند.
  • به خاطر داشته باشید بعد از شستن فرش و پهن کردن آن، دوباره بر روی آن آب نریزید! این کار باعث زرد شدن ریشه‌های فرش می‌شود.

سخن پایانی

فرش‌ها نقش اساسی در دکوراسیون، زیبایی و جلوه خانه ما دارند. شست‌وشوی به هنگام فرش ماشینی، باعث می‌شود گرد و خاک و آلودگی از بیخ و بُن و ریشه آن تمیز شود و فرش درخشندگی خود را باز یابد. اگر فرش‌ها را به موقع و در بازه‌ی زمانی مشخصی نشوریم، آلودگی باعث پوسیدگی تار و پود و الیاف فرش می‌شود.

برای خرید و یا تعویض فرش ماشینی منزل خود میتوانید با کارشناسان فروشگاه اینترنتی زیلوکس در ارتباط باشید : 09193937683 – zilux.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.