علت خاموش شدن خودکار لپ تاپ چیست؟

اگر با خاموش شدن خودکار لپ تاپ خود مواجه شدید، مهمترین چیزی که باید بدانید این است که چرا لپ تاپ خاموش است و چه راههایی برای رفع این مشکل وجود دارد. خاموش شدن خودکار لپ تاپ دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد، اما معمول‌ترین دلیلی که مشاهده شده است گرم شدن زیاد لپ تاپ است. همراه چیکاو باشید.

گرم شدن زیاد به این معنی است که فن خنک کننده به درستی کار نمی‌کند و واحد پردازش مرکزی (CPU) خنک نمی‌شود. هنگامی که CPU بیش از حد گرم می‌شود لپ تاپ شما به طور خودکار خاموش می‌شود تا خسارت یا تلفات احتمالی را متوقف کند.

خاموش شدن خودکار لپ تاپ - چیکاو

همانطور که توضیح دادیم، گرم شدن بیش از حد می‌تواند یک مشکل باشد، اما این بدان معنا نیست که دلیل دیگری برای خاموش شدن خودکار لپ تاپ شما وجود ندارد. در ادامه این مقاله قصد داریم تمام قدم‌هایی را که می‌توانید برای حل مشکل خاموش شدن خودکار لپ تاپ بردارید، برای شما توضیح دهیم.

دلایل و راه‌حل‌های خاموش شدن خودکار لپ تاپ

  1. لپ تاپ با گرم شدن بیش از حد، به طور خودکار خاموش می‎شود:

همانطور که در مورد گرم شدن بیش از حد توضیح دادیم، این اتفاقی زمانی می‌افتد که خنک کننده لپ تاپ شما کار نمی‏کند و قادر به تولید مناسب جریان هوا برای خنک کردن پردازنده شما نباشد.

خاموش شدن خودکار لپ تاپ - چیکاو

اما موارد دیگری نیز وجود دارد که موجب مشکل خاموش شدن خودکار لپ تاپ می‌شود. اگر به مدت طولانی از لپ تاپ خود استفاده می کنید یا لپ تاپ شما در یک مکان بدون تهویه روشن است و یا دمای آن مکان بیش از حد بالا رفته است، این اتفاق می‌افتد و می‌تواند باعث گرم شدن بیش از حد CPU شود.

گرد و غبار نیز دلیل گرم شدن بیش از حد است، زیرا ممکن است شما در خانه حیوانات خانگی داشته باشید و موهای آن‏ها در فن گیر می‌کنند؛ بنابراین در خنک شدن پردازنده اختلال ایجاد می‌شود، یا اینکه شما در یک منطقه‏ای از شهر زندگی می کنید و گرد و غبار به طور مدام وارد لپ تاپ شما می‌شود. در نتیجه مشکلات سخت افزاری ایجاد می‌شود.

مواردی وجود دارد که باید برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد پردازنده مرکزی و تهویه مناسب آن بخاطر بسپارید:

  • لپ تاپ خود را روی پتو یا بالش قرار ندهید.
  • در صورت امکان فن را با استفاده از جارو برقی مخصوص لپ تاپ تمیز کنید.
  • لپ تاپ را در هنگام استفاده، روی میز قرار دهید.
  • همزمان پنجره های زیادی را باز نکنید؛ زیرا ممکن است پردازنده شما را بیش از حد گرم شود.

اگر با این راه حل‏ها مشکل خاموش شدن خودکار لپ تاپ حل نشد، آن را نزد تکنسین ببرید تا مشکل شما برطرف شود.

خاموش شدن خودکار لپ تاپ - چیکاو

  1. ویروس مخرب موجب خاموش شدن خودکار لپ تاپ شما می‌شود:

همانطور که می‌دانید ویروس به لپ تاپ شما بسیار آسیب می‌رساند. حذف ویروس مخرب از لپ تاپ ضروری است، اما گاهی اوقات آنتی ویروس، ویروس موجود در لپ تاپ را به ما نشان نمی‌دهد. یک نرم افزار که می‌توانید برای حذف ویروس از رایانه خود استفاده کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم.

این نرم افزار Malwarebytes است. شما می‌توانید Malwarebytes را با آنتی ویروس خود استفاده کنید. این نرم افزار با آنتی ویروسی که در لپ تاپ شما نصب است تضادی نخواهد داشت. این نرم افزار بهترین پایگاه داده حذف بدافزار را دارد. Malwarebytesبه اندازه کافی قادر است بدافزار یا ویروس را از لپ تاپ شما پاک کند، اما گاهی اوقات ممکن است همه چیز را پیدا نکند اگر Malwarebytes زمانی کار نمی‌کند، می‌توانید از Hitman Pro برای اسکن رایانه خود استفاده کنید.

نکته: Hitman pro با 30 روز آزمایشی ارائه می‌شود و پس از 30 روز فقط اسکن  را انجام می‌دهد، اما ویروس را از کامپیوتر شما پاک نمی‌کند.ویروس مخرب موجب خاموش شدن خودکار لپ تاپ شما می‌شود - چیکاو

 

  1. RAM را بررسی کنید:

در صورت خراب بودن یا شکسته شدن حافظه RAM، ممکن است خاموش شدن خودکار لپ تاپ رخ دهد. اولین اقدامی که می‌توانید انجام دهید اجرای Memtest بر روی رایانه برای بررسی RAM Stick است. در بعضی موارد برای اجرای Memtest خطایی رخ می‏دهد.

اگر در همین وضعیت هستید، حافظه RAM خود را از جایگاه آن بردارید. یک حافظه RAM سالم را روی شکاف RAM قرار دهید تا شکاف RAM  بررسی شود. سپس رایانه خود را بوت کنید و حافظه RAM خود را تست کنید.

نکته: گزینه فوق برای افرادی است که بیش از یک حافظه RAM در لپ تاپ دارند. اگر یک RAM دارید، می‌توانید سایر اسلات‏های رم را برای بررسی RAM  انتخاب کنید و اگر کار می‌کند خوب است و لپ تاپ شما از این لحاظ مشکلی ندارد.

RAM را بررسی کنید - چیکاو

 

  1. باتری موجب چنین مشکلی شده است:

برای اطمینان لازم است ابتدا بررسی کنید که لپ تاپ شما قبل از خاموش شدن چه مدت زمان روشن می‏ماند. همین کار را 3 تا 5 بار انجام دهید. باتری را از لپ تاپ خود خارج کنید. برای بررسی وضعیت لپ تاپ، شارژر را به لپ تاپ متصل کنید. شارژر خود را 30 دقیقه بیشتر از زمانی که برق متصل می‌کردید، به برق بزنید.

در همین حال، درایور باتری Microsoft ACPI-Complaint Control Method را بارگیری کنید. اگر زمان خاموش شدن لپ تاپ 30 تا 60 دقیقه بیشتر طول بکشد، این بدان معناست که لپ تاپ شما مشکلی ندارد.

اکنون طبق پیشنهاد کارشناسان، باید شارژ باتری را تخلیه کنید تا لپ تاپ خاموش شود، اما ممکن است تغییری در این زمینه مشاهده نکنید؛ بنابراین پیشنهاد می‏شود ویندوز 10 خود را به روز کنید. فقط ویندوز خود را به روز کنید یا لپ تاپ خود را به نسخه قدیمی برگردانید.

در اینجا یک نکته دیگر وجود دارد: شما می‌توانید برنامه اتصال به برق خود را دوباره تنظیم کنید. در صورت عدم موفقیت در انجام مراحل فوق، لطفاً لپ تاپ خود را به مرکز خدمات معتبر ببرید؛ زیرا به احتمال زیاد مشکل باتری وجود دارد. اگر ضمانت باتری شما منقضی شده است، می‌توانید باتری را بخرید.

  1. مشکل منبع تغذیه یا آداپتور موجب خاموش شدن خودکار لپ تاپ می‌شود:

ایراد در منبع تغذیه یا آداپتور می‌تواند دلیل خاموش شدن خودکار لپ تاپ شما باشد. بعضی اوقات شارژر دیگری را برای لپ تاپ خود خریداری یا وصل کنید که البته روش صحیحی برای شارژ لپ تاپ نیست. در برخی موارد، کاربر یک آداپتور را از مارک دیگر یا مدل‌های مختلف آداپتور را از همان مارک استفاده می‌کند. از آنجا که باید ورودی و خروجی آداپتور برابر باشد، برای لپ تاپ مشکل ایجاد می‌کند.  ولتاژ و جریان آداپتور شما باید مانند آداپتور قدیمی باشد.

اگر توان ورودی و خروجی آداپتور با هم مطابقت نداشته باشد، به لپ تاپ شما آسیب می‌رسد. حتی ممکن است صدایی مثل پاپ را بشنوید و دود را ببینید، این بدان معنی است که ورودی DC سوخته است. توصیه می‌شود همان آداپتور برق را بخرید و آداپتور را قبل از خرید با آداپتور قدیمی مقایسه کنید.

 

  1. خرابی سخت افزار موجب خاموش شدن خودکار لپ تاپ می‌شود:

خرابی سخت افزار به معنی توقف کارکرد یک یا چند جز از لپ تاپ شما است. ممکن است قطعه ‌ای از مادر بورد شما جدا شده باشد یا به دلیل خراب شدن به سادگی از کار بیفتد.

در پایان لازم است یادآوری کنیم در بیشتر موارد، کارشناسان مشاهده کرده اند که گرمایش بیش از حد باعث خرابی CPU می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل توصیه می‌شود که گرمای خارج شده از لپ تاپ خود را کنترل کنید و در صورت خاموش بودن فن، مشکل فن را بررسی کنید تا از خاموش شدن خودکار لپ تاپ خود جلوگیری کنید. سایر آموش های مرتبط لپ تاپ را از بخش آموزش کامپیوتر دنبال کنید.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 نظرات
  1. امیر حسین می گوید

    سلام لپ تاب من بعد 30 دقیقه استفاده خاموش میشه و باید یک دقیقه حدودا صبر کنی تا دوبار باز بشه
    لطفا راهنمایی کنین

  2. زهرا می گوید

    علت خاموش شدن خود به خود لپ تاپ تموم شدن شارژش هست
    بد به دلتون راه ندین

  3. سیما سروی می گوید

    سلام
    روزتون خوش
    ممنونم از مقاله خوبتون
    من دو روز پیش دوستم مقاله شما رو واسم فرستاد
    اولش فکر کردم لپ تاپ سوخت که خاموش شد اما خداروشکر مشکل حل شد
    ممنونم

    1. چیکاو می گوید

      سلام و درود
      از اینکه مقالات آموزشی موجود در سایت چیکاو برای شما مفید بوده است، خوشحالیم. موفق و پیروز باشید.