هر آنچه که باید درمورد استخراج رمز ارزها بدانیم

ارزهای رمزنگاری شده و ارزهای فیات در نحوه تولید و صدور ارز یا پول جدید در اکوسیستم مربوطه تفاوت دارند. ارزهای فیات با دستورات مستقیم مقامات دولتی و تحت حمایت دولت چاپ می شوند.
 در حالی که رمزارزها توسط یک شبکه بلاک چین براساس مجموعه ای از الگوریتم های از پیش تعیین شده صادر می شوند. شبکه های بلاک چین که بر اساس طرح های اثبات کار سکه (کوین) ایجاد می کنند، نیاز به استخراج دارند. استخراج روندی پیچیده است که در آن مشارکت کنندگان در ازای دریافت پاداش، از سخت افزارهای خاص برای اجرای الگوریتم های نرم افزاری خاص برای بررسی تراکنش ها در بلاک چین و افزودن آن ها به دفترکل استفاده می کنند.   

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

استخراج رمزارزها 

برای اینک بدانیم استخراج رمزارز چیست باید بدانیم که هنگامی که یک تراکنش از طریق بلاک چین انجام می شود، اطلاعات تراکنش باید ثبت شده و در یک بلاک قرارگیرد. این بلاک به امنیت و رمزگذاری احتیاج دارد و همه استخراج کنندگان برای انجام این کار در شبکه مشارکت می کنند. 

برای رمزگذاری یک بلاک، استخراج کنندگان باید یک معمای رمزنگاری را از طریق روش حدس و بررسی حل کنند تا هش رمزنگاری مناسب برای بلاک پیدا شود. ماینرها معمولاً به سخت افزاری قابل اعتماد و خاص نیاز دارند تا اولین شانس تأیید و ایمن سازی بلاک را داشته باشند. 

این فرایند از آنجا که بسیار پیچیده و نیازمند قدرت پردازش بسیار بالایی است، با رایانه های شخصی قابل انجام نیست. برای همین منظور، برخی شرکت ها اقدام به تولید سخت افزارهای ویژه برای این کار می کنند که همه قدرت پردازش خود را برای حل معمای مورد نظر استفاده می کند. 

این دستگاه ها ای سیک (ASIC) نام دارند که  مخفف «Application Specific Integrated Circuit» است. در ساخت این دستگاه ها تلاش شده تا همه ظرفیت آن برای قدرت پردازش به کار گرفته شود. 

نگرانی هایی پیرامون استخراج 

استخراج کنندگان به صورت منطقی برای کسب سود مایل به کمک به بلاک چین ها هستند. بزرگترین نگرانی ماینرها افزایش همیشگی سختی معماهای محاسباتی در امن کردن بلاک ها است. با معماهای بیشتر، سختی معمای بعدی به شدت و گاهی به صورت تصاعدی افزایش می یابد. شرکت های سرمایه گذاری زیادی در تحقیق و توسعه الگوریتم های راه حل پیشرفته تر و سخت افزارهای کارآمدتر انجام داده اند. 

مصرف انرژی نیز یکی از نگرانی های مهم استخراج کنندگان است و از همین رو، برخی شرکت ها تا آنجا پیش رفته اند که پلتفرم های استخراج خود را به سدهای روستایی و کشورهایی که برق ارزان تر دارند، منتقل کرده اند. از نظر سخت افزاری، برخی از شرکت ها سرمایه گذاری قابل توجهی در دستگاه های ای سیک انجام داده اند. 

رفع نگرانی های استخراج 

برخی  بلاک چین های جدید و آلت کوین ها برای رفع این نگرانی ها، الگوریتم های استخراج و طرح های اثبات پیچیده تری را به کار گرفته اند تا از تاثیرات دستگاه های ای سیک و شرکت های استخراج بزرگ بکاهند و امکان رقابت را برای ماینرهای شخصی افزایش دهند. 

شرکت های بزرگ استخراج باعث تمرکزگرایی در فرایند ماینینگ شده اند که این مسئله با ماهیت رمزارزها که در واقع تمرکززدای از نظام مالی است، تناقض دارد. تلاش های بلاک چین های جدید در راستای تمرکززدایی از روند استخراج بلاک چین هایی است که با روش اثبات کار فعالیت می کنند. 

طرح های جدیدی مانند اثبات سهام (Proof of Stake) و اثبات سوزاندن (Proof of Burnبه تازگی جایگاهی جدی در میان بلاک چین ها یافته اند. این طرح ها بر اساس مجموعه ای از عوامل مختلف به ماینرها پاداش می دهند. 

استخراج بدون استفاده از دستگاه ماینر 

همانطور که ذکر شد، استخراج بیت کوین و رمزارزهایی مانند آن  نیازمند هزینه سخت افزاری بسیار بالا، مصرف برق زیاد و تجهیزات جانبی است. به تازگی نیز انتقاداتی درباره آسیب های این روش به محیط زیست مطرح شده است. 

کونوس بیت (Counos Bit) یکی از هاردفورک های جدید بیت کوین است که با امکان پذیر کردن استخراج توسط رایانه های خانگی، راهکاری را برای رفع نگرانی استخراج فراهم کرده است. 

این رمزارز توسط توسعه دهندگان پلتفرم کونوس و رمزارز موفق آن کونوس ایکس (Counos X) ایجاد شده و با کاهش قدرت هش مورد نیاز، استخراج کونوس بیت توسط دستگاه های خانگی را امکان پذیر کرده است. 

 

نتیجه گیری 

استخراج یکی از جالب ترین و بحث برانگیزترین موضوعات در جامعه بلاک چین تبدیل است. با رشد پذیرش رمزارزها، افراد بیشتری به استخراج ارزهای دیجیتال روی آورده اند. این امر باعث ایجاد رقابتی شدید برای کسب سود و پاداش بیشتر شده است. 

شرکت های سخت افزاری در همین راستا اقدام به طراحی دستگاه های مخصوص استخراج کرده اند. اما هرچه دستگاه های بیشتر و قدرتمندتری تولید شود، سختی استخراج نیز بیشتر می شود. همچنین، انرژی بیشتری برای ماینینگ مصرف می شود که یکی از آثار آن تخریب محیط زیست است. 

برخی رمزارزها مانند کونوس بیت راهکاری نوین برای حل این مشکلات فراهم کرده اند. در این روش، قدرت هش لازم برای استخراج محدود می شود و کاربران با استفاده از رایانه های شخصی می توانند به استخراج این رمزارزها بپردازند. 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.