ماهواره‌ های وان وب و اسپیس‌ایکس در فاصله بسیار نزدیک و خطرناکی از یکدیگر قرار گرفتند

هفته گذشته، ماهواره‌ های شرکت‌ های وان‌وب(OneWeb) و اسپیس‌ایکس(SpaceX)، در یک قدمی برخورد با یکدیگر قرار گرفتند. همراه چیکاو باشید.

به نقل از dailymail، این دو ماهواره در تاریخ 15 فروردین ( چهارم آوریل) در فاصله خطرناک 190 فوتی ( 85 متری) از یکدیگر در مدار قرار گرفتند. همین مسئله هشدارهایی را از جانب مرکز کنترل فضایی “۱۸th Space Control Squadron” ایالات متحده برای این دو شرکت به همراه داشت.

گفته می شود که علت این مسئله، پرتاب 36 ماهواره از شرکت وان وب در تاریخ 30 مارس بود که برای قرارگیری در مدار خود از میان دریایی از استارلینک‌ها عبور کردند.

احتمال برخورد این دو ماهواره توسط آژانس فضایی ایالات متحده آمریکا معادل 1.3 درصد تشخیص داده شد. که در صورت برخورد هزاران قطعه‌ از زباله‌ های فضایی دیگر به مدار اضافه می شد.

این اولین باری است که شرکت ها از برخورد ماهواره ها، از زمان آغاز ارسال ماهواره‌های اینترنتی به فضا، جلوگیری می کنند اما مطمئنا آخرین بار نخواهد بود.

سرانجام مرکز کنترل فضایی ایالات متحده به سرعت متوجه قرار گرفتن دو ماهواره وان وب و اسپیس‌ایکس در یک قدمی برخورد با یکدیگر شد، سپس بلافاصله بعد از فعال شدن هشدار ها، شرکت وان وب را از خطر و شرایط پیش آمده مطلع ساخت.

تعداد ماهواره های شرکت وان وب در مدار 146 عدد می باشد. این درصورتی است که شرکت اسپیس‌ایکس 1278 استارلینک در مدار دارد. به همین منظور شرکت ایلان ماسک با انتقادات مختلفی برای شلوغ کردن فضا روبرو شده است. با وجود اینکه متخصصان راه های مختلفی را برای کاهش تعداد ماهواره های موجود در فضا پیشنهاد دادند اما هنوز هیچ تصمیم رسمی و اقدان عملی صورت نگرفته است. تاکنون هیچ راهکاری برای اطمینان شرکت ها از محافظت ماهواره هایشان در برابر عدم برخورد با دستگاه‌ های شرکت‌ های دیگر ارائه نشده است.

منبع dailymail
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.