تفاوت ورق گالوانیزه و روغنی

از جمله بزرگترین عرضه کنندگان انواع ورق های گالوانیزه و روغنی در کشور فروشگاه اینترنتی آهن آلات آهن پخش می باشد. افزایش میزان آگاهی درباره انواع ورق های فولادی در بین استفاده کنندگان و علاقمندان به کسب اطلاعات در مورد این محصولات، از رسالت های آهن پخش می باشد. در همین راستا در این مقاله قصد داریم تا تفاوت های ورق گالوانیزه، روغنی و کاربرد های آن ها را بیان کنیم. برای تشریح بیشتر این مورد ابتدا به تعریف و نحوه ساخت هر کدام از این دو نوع ورق به صورت مجزا می پردازیم.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

فولاد، آهن و دیگر فلزات مشابه از استحکام و مقاومت خوبی برخوردار هستند و همین موضوع، سبب استفاده از این فلزات در ساخت انواع سازه هایی می شود که به مصالح محکم و مقاوم، نیاز دارند. مقاومت در برابر شرایط جوی از مواردی است که به شدت در مورد این فلزت و مصنوعات ساخته شده از آن ها، مورد توجه است. ورق های ساخته شده از آهن یا فولاد برای افزایش مقاومت در برابر فرسایش و اکسید شدن با برخی مواد دیگر پوشش داده می شوند. ورق های گالوانیزه و روغنی از متداولترین ورق های کاور شده با مقاومت بالا در برابر نم، رطوبت و اکسید شدن هستند. استفاده از این ورق ها در ساخت سقف های شیروانی، قطعات خودرو، شیرآلات، پیچ و مهره و … گواه مقاومت آن هاست.

بررسی ورق روغنی

ورق روغنی در بازار به نام ورق سرد نیز شناخته می شود. نحوه تولید این نوع ورق با استفاده از تکنولوژی نورد سرد است. برای جلوگیری از استهلاک و زنگ زدگی در برابر عوامل محیطی ذکر شده این ورق ها با روغن پوشش داده می شوند. ورق روغنی علاوه بر تولید توسط شرکت های معتبر داخلی، از کشور های دیگر نیز وارد می شوند. بخش عمده واردات ورق روغنی به ایران از کشور های هند و چین است. ورق روغنی بعد از روغن کاری، دارای ظاهری یکدست، هموار و درخشان بوده و این موضوع آن ها را برای ساخت بدنه خودرو، ساخت وسایل آشپزخانه و … مناسب می کند.

نحوه تولید ورق روغنی چگونه است؟

ورق روغنی از ورق سیاه تولید می شود. ورق سیاه قبل از تبدیل شدن به ورق روغنی به اصلاح اسید شویی می گردد تا لکه های سیاه رنگ بر روی ورق سیاه که می تواند ناشی از مقداری کربن در آن باشد به طور کامل از روی آن پاک شود و سپس توسط فرآیند نورد سرد، ورق روغنی تولید می شود. ضخامت ورق های روغنی 0.3 تا 3 میلیمتر می باشد و با عرض 100 تا 125 سانتیمتر به تولید می رسند. برای تهیه و مشاهده لیست قیمت ورق روغنی تولید کارخانجات مختلف، می توانید به فروشگاه اینترنتی آهن پخش مراجعه کنید.

بررسی ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه به روش گالوانیزاسیون سرد و گرم تولید می شود. تفاوت این دو روش در شیوه پوشاندن ورق گالوانیزه توسط فلز جداکننده است. اسپری کردن محلول شیمیایی و غوطه ور کردن ورق در محلول، دو روش گالوانیزاسیون است. ورق گالوانیزه در مصارفی هم چون ساخت سقف های شیروانی، نرده ها، کانال کولر و … مورد استفاده قرار می گیرد.

نحوه تولید ورق گالوانیزه چگونه است؟

ابتدا ورق گالوانیزه اسید شویی و چربی زدایی می شود، ورق ها را در حمامی از اسیدکلریک غوطه ور می کنند تا عاری از هرگونه زنگ، پوسته و یا اکسید های فلزی شود بعد از شست و شوی ورق ها با آب، آن را وارد حمام روی مذاب می کنند. با واکنش محلول روی با سطح فولاد، پوشش مناسب ایجاد و ورق گالوانیزه بدست می آید. در آهن پخش انواع ورق گالوانیزه با کیفیت بالا و قیمت مناسب ارائه شده است. متقاضیان خرید این محصول می توانند با مراجعه به سایت آهن پخش و بررسی ویژگی های هر محصول برای خرید اقدام نمایند.

فرق بین ورق گالوانیزه و ورق روغنی چیست؟

از تفاوت های میان ورق گالوانیزه و روغنی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

دوام و ماندگاری: ورق گالوانیزه به طور طبیعی سه برابر بیشتر از ورق روغنی عمر مفید دارد. ورق گالوانیزه 30 سال و ورق روغنی حدود 10 سال عمر می کنند البته ورق گالوانیزه تا 50 سال هم قابل استفاده است.

هزینه تولید: سایز و ابعاد ورق از المان های مهم در هزینه های تولید هستند. در یک مقایسه کلی و با نسبت های یکسان، ورق گالوانیزه دارای هزینه تولید بیشتری است.

هزینه نگهداری: ورق گالوانیزه دارای کیفیت و دوام بیشتری است و پوشش آن به وسیله روی به گونه ای است که سال ها دوام خود را حفظ می کند از این رو، هزینه های نگهداری آن، کمتر از ورق روغنی است.

ابعاد: ورق گالوانیزه نسبت به ورق روغنی ضخیم تر تولید می شوند. ضخامت ورق روغنی 0.3 تا 3 میلیمتر و ضخامت ورق گالوانیزه 0.18 تا 6 میلیمتر می باشد.

شکل ظاهری: ورق روغنی هموار، براق و درخشان است و نسبت به ورق گالوانیزه، ظاهری زیباتر دارد.

بازرسی دوره ای: بررسی سازه های ساخته شده از ورق گالوانیزه و روغنی به وسیله چشم و به روش آزمایشگاهی قابل انجام است. ورق گالوانیزه به بازرسی دوره ای کمتری نیاز دارد.

در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع و قیمت ورق گالوانیزه و روغنی با کارشناسان مجرب آهن پخش در ارتباط باشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. آهن رسان می گوید

    با سلام ممنون از ادمین های پرتلاش سایت من دانشجوی رشته مهندسی فولاد و متالوژی هستم لطفا در زمینه خرید و فروش محصولات آهنی مقالات آموزشی هم منتشر کنید با تشکر.