چرا شیائومی در لیست تحریم های آمریکا قرار گرفت؟

در ماه ژانویه، درست قبل از جابجایی دولت آمریکا، شرکت شیائومی در لیست تحریم های ایالات متحده آمریکا قرار گرفت. پس از تحریم هواوی، شرکت شیائومی سعی داشت جای این تولید کننده گوشی موبایل را در جهان بگیرد و در این زمینه تا حدودی نیز موفق عمل کرد و خود را به رتبه سومین تولید کننده گوشی های هوشمند در جهان رساند. همراه چیکاو باشید.

اما این شرکت با مشکلات جدیدی دست و پنجه نرم می کند. طبق قوانین مرتبط با تحریم، سرمایه گذاران آمریکایی از سرمایه گذاری در این شرکت منع شده اند و کسانی که قبلاً در شیائومی سرمایه گذاری کرده اند باید تا 11 نوامبر 2021 سرمایه های خود را از این شرکت خارج کنند. سهام شرکت شیائومی از طریق اوراق بهادار در بازار مالی OTC داد و ستد می شود. در جمعه ای که گذشت ارزش هر سهم شیائومی به 15.34 دلار رسید که نسبت به قبل از اعلام تحریم شیائومی کاهش 25 درصدی را نشان می دهد.

تحریم شرکت شیائومی - چیکاو

بیانیه شرکت شیائومی راجع به تحریم ها

وزارت دفاع آمریکا شرکت شیائومی را به همراه هشت شرکت چینی دیگر به دلیل ادعای ارتباط با ارتش چین، در لیست تحریم ها قرار داد. بعد از اینکه ما مقاله ای راجع به تحریم شرکت شیائومی منتشر کردیم؛ بیانیه ای از طرف این شرکت به دست ما رسید. متن بیانیه به شرح ذیل است:

“این شرکت مطابق با قوانین رفتار کرده است. همچنین این شرکت مطابق با قوانین و مقررات مربوط به حوزه های قضایی مرتبط با مشاغل خود عمل می کند. این شرکت مجددا تکرار می کند که محصولات و خدمات این شرکت برای استفاده غیرنظامی و صرفا اهداف تجاری ارائه می شود. این شرکت تاکید دارد که تحت کنترل، وابسته و یا متعلق به ارتش چین نیست. شیائومی یک شرکت نظامی چینی کمونیست (چیزی که NDAA ادعا می کند) نیست. این شرکت اقدامات لازم را برای محافظت از منافع شرکت و سهامداران آن انجام خواهد داد”

Lei Jun  بنیانگذار شرکت شیائومی - چیکاو

جایزه ای که موجب تحریم شیائومی شد

روز گذشته، وال استریت ژورنال به استناد پرونده حقوقی که علیه شیائومی در وزارت دفاع ایالات متحده ایجاد شده به دلیل واقعی قرار گرفتن شیائومی در لیست تحریم ها اشاره کرد. در این گزارش گفته شده جایزه ای که به پاس تجلیل از خدمات بنیانگذار و مدیر عامل شرکت شیائومی به وی اعطا شده، دلیل اصلی این امر بوده است. Lei Jun  یکی از 100 مدیر اجرایی در چین بود که به دلیل “برجسته سازی سوسیالیسم با ویژگی های چینی” در سال 2019 این جایزه را دریافت کرد. البته شیائومی این جایزه را در صفحه بیوگرافی مدیران این شرکت تبلیغ می کند.

در این پرونده حقوقی همچنین به سرمایه گذاری شیائومی در فناوری های پیشرفته از جمله 5G و هوش مصنوعی اشاره شده است. شیائومی در تلاش است در دادگاه های صالحه برای حذف نام این شرکت از لیست تحریم ها استفاده کند. همچنین این شرکت شکایتی را به دادگاه منطقه ای ایالات متحده در واشنگتن دی سی ارائه کرده است. البته وزارت دفاع ایالات متحده پرونده ای از لیست اسامی دریافت کنندگان این جایزه تشکیل و آن را به دادگاه ارسال کرده است. این پرونده شامل گزارش جایزه اعطا شده به Lei Jun نیز می باشد. از نام های برجسته دیگری که در این لیست مشاهده می شوند می توان به مدیران شرکت هواوی اشاره کرد.

جایزه Lei Jun توسط MIIT به وی اعطا شد. MIIT یک آژانس دولتی است که بر سیاست های کشور در ارتباط با فناوری و صنعت نظارت می کند. وزارت دفاع ایالات متحده می گوید این آژانس “ارتباطات نظامی و غیر نظامی” چین را مدیریت می کند. بر اساس برنامه های این آژانس، چین برای توسعه فناوری های با کاربرد نظامی با شرکت های خصوصی همکاری می کند.

مدت هاست رایزنی هایی در مورد فروش گوشی های شیائومی در ایالات متحده در حال انجام است، این شرکت محصولات محدودی از جمله پاوربانک ارائه مچ بند هوشمند را در سایت آمازون ایالات متحده به فروش می رساند. Hugo Barra، معاون سابق شیائومی در سال 2016 گفته بود این شرکت در نهایت گوشی های خود را در ایالات متحده خواهد فروخت. زمان زیادی از این حرف گذشته و روابط دولت ایالات متحده با شرکت های فناوری چینی به غیر از وان پلاس رو به سردی گذاشته است.

منبع phonearena
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظرات
  1. زهره خدادوست می گوید

    همش بازی کثیف سیاست هست بگذارید رقابت سالم شکل بگیره

    1. کرمانی می گوید

      به دلیل رقابت داخل بازار هست دیگه