سیستم حمل و نقل عمومی آنکارا چگونه است؟

ترکیه یکی از مقاصد اصلی گردشگران ایرانی است. بسیاری از ایرانی‌ها شهرهایی مثل استانبول را برای سفر انتخاب می‌کنند. اما آنکارا هم می‌تواند برای گردشگران یک شهر دیدنی و جذاب باشد.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

قبل از سفر به آنکارا باید درباره آن اطلاعات کافی کسب کنید. یکی از مهم‌ترین اطلاعاتی که در طی سفر به این شهر نیاز دارید، اطلاعات مربوط به سیستم حمل و نقل عمومی آنکارا است.

 

بیشتر بخوانید: روند خرید آپارتمان در استانبول چگونه است؟

 

آشنایی با شهر آنکارا

آنکارا به عنوان پایتخت کشور ترکیه، یک شهر تجاری و صنعتی مهم است. این شهر در مرکز آناتولی قرار دارد و یکی از خشک‌ترین مناطق ترکیه محسوب می‌شود. آب و هوای آنکارا در تابستان گرم و خشک و در زمستان سرد و برفی است. از مکان‌های دیدنی این شهر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موزه تمدن‌های آناتولی: این موزه در یک کاروانسرای تاریخی قرار دارد و در آن آثاری از گذشته‌های دور نگهداری می‌شود. بعضی افراد معتقدند انسان‌های اولیه در آناتولی سکونت داشته‌اند.
  • قلعه آنکارا: معروف‌ترین جاذبه گردشگری این شهر و به نوعی نماد آن است.
  • مسجد کوجاتپه: یکی از بناهای معاصر این شهر است که در مدت 20 سال ساخته شده است.
  • آرامگاه آتاتورک: مصطفی کمال آتاتورک اولین رئیس جمهور این کشور بوده است. به آتاتورک لقب پدر مدرن‌‌سازی ترکیه داده شده است.
  • برج آتاکوله: بر فراز این برج که ساخت آن در سال 1989 به پایان رسیده می‌توانید تمام شهر را زیر نظر داشته باشید.
  • باغ وحش آتاتورک: در سال 1925 افتتاح شده و در آن انواع گونه‌های گیاهی و جانوری وجود دارد.
  • کوه الما داغ: در 23 کیلومتری شرق آنکارا واقع شده و محل مناسبی برای ورزش‌های زمستانی و اسکی به شمار می‌رود.

 

بیشتر بخوانید: الزامات مورد نیاز برای دریافت پاسپورت ترکیه چیست؟

 

انواع سیستم های حمل و نقل عمومی آنکارا

مترو:

به  جرات می‌توان گفت در تمام دنیا مترو مناسب‌ترین وسیله برای سفرهای درون شهری است. چون از مشکلات ترافیک شهری دور است و مسافران را راحت‌تر و سریع‌تر به مقصد می‌رساند.

متروی آنکارا در سال 1997 و با خطی که از مرکز شهر آنکارا تا شمال غربی کشیده شده بود، تاسیس شد. سپس خطوط مترو افزایش یافته و به 6 خط به طول 23 کیلومتر رسید.

نرخ بلیت متروی آنکارا پنج لیر است. اما اگر آنکارا کارت داشته باشید این قیمت  تا 50 درصد کاهش پیدا می‌کند. برای تهیه بلیت مترو باید به باجه‌های مخصوص یا دکه‌ها مراجعه کنید. ساعت کار مترو از 6 صبح تا 11:30 شب است و امکان دسترسی به آن تقریبا در تمام محله‌های شهر وجود دارد.

اتوبوس:

استفاده از اتوبوس، یکی از ارزان‌ترین روش‌هایی است که می‌توانید برای رفت و آمد در آنکارا انتخاب کنید. دو نوع اتوبوس دولتی و خصوصی در این شهر وجود دارد که با رنگ‌های متفاوت مشخص شده‌اند.

اتوبوس‌های دولتی که به آن‌ها بلدیه اتوبوس گفته می‌شود، تحت نظارت شهردای و به رنگ قرمز تیره و آبی تیره هستند. برای استفاده از اتوبوس باید بلیت الکترونیک تهیه کنید و می‌توانید با هر بلیت پنج سفر داخل شهری داشته باشید.

اتوبوس‌های بخش خصوصی سبز و آبی هستند و به آن‌ها هالک گفته می‌شود. برای استفاده از اتوبوس‌های خصوصی باید کرایه را به صورت نقد بپردازید. هر دو نوع اتوبوس کرایه یکسانی دارند اما معمولا اتوبوس‌های خصوصی از کیفیت بهتری برخوردار هستند.

اتوبوس‌ها در ساعات پیک به شدت شلوغ می‌شوند. مدت زمان سفر با اتوبوس در مقایسه با مترو طولانی‌تر است. چون هم در سطح شهر ترافیک وجود دارد و هم اتوبوس باید مدتی را پشت چراغ قرمزها توقف کند. اما این مزیت را دارد که می‌توانید از دیدن مناظر شهر لذت ببرید.

اتوبوس ‌های آنکارا تمام این شهر را پوشش می‌دهند. حتی می‌توانید مسیر بین فرودگاه بین‌المللی آنکارا تا مرکز شهر را به وسیله اتوبوس طی کنید. اتوبوس‌های فرودگاه به صورت شبانه‌روزی در دسترس هستند.

 

تاکسی‌:

زمانی که تعداد زیادی چمدان و ساک دارید، بهتر است از تاکسی استفاده کنید. تاکسی‌ های آنکارا مثل بسیاری از شهرها با رنگ زرد مشخص شده‌اند. پلاک تمام تاکسی‌ها با حرف T شروع می‌شود و کرایه آن شامل دو بخش است.

در ابتدای سفر یک هزینه دو لیری برای شما در نظر گرفته می‌شود. سپس با توجه به مسافتی که طی می‌کنید نرخ نهایی تاکسی مشخص می‌شود. محاسبه کرایه تاکسی توسط تاکسی‌ متر انجام می‌شود و شما به عنوان مسافر می‌توانید آن را مشاهده کنید. تاکسی‌های فرودگاه مثل اتوبوس‌های آن به صورت 24 ساعته فعالیت می‌کنند.

 

دولموش:

مینی‌بوس‌ها یا ون‌هایی هستند که مسافران را در نقاط مختلف شهر آنکارا جا به جا می‌کنند. این ون‌ها ایستگاه‌های مشخصی دارند اما در طی مسیر هم با توجه به درخواست مسافر توقف دارند. دولموش‌ها تابلویی دارند که روی آن مسیر، ایستگاه ابتدایی و ایستگاه انتهایی مشخص شده است.

شهرداری نرخ کرایه دولموش‌ها را تعیین می‌کند و راننده باید این قیمت را در معرض دید مسافر نصب کند. کرایه دولموش‌ها از تاکسی کمتر است،  به صورت نقدی به راننده تحویل داده می‌شود و امکان پرداخت آن‌ به صورت الکترونیکی وجود ندارد.

تراموا:

به قطارهای برقی که روی ریل‌های مخصوصی حرکت می‌کنند، تراموا گفته می‌شود. تراموا در بسیاری از شهرهای ترکیه از جمله آنکارا، استانبول، آنتالیا و ازمیر وجود دارد. سفر با تراموا برای بسیاری از گردشگران از جذابیت زیادی برخوردار است. از نظر بسیاری از گردشگران استفاده از تراموا نوعی تفریح و سرگرمی است.

در بسیاری از مناطق آنکارا امکان دسترسی به تراموا وجود دارد. با استفاده از تراموا که در مسیر آن ایستگاه‌های مختلفی وجود دارد می‌توانید به راحتی محله‌های مختلف شهر را ببینید. کرایه تراموا زیاد نیست و باید برای استفاده از آن حدود 5/2 لیر پرداخت کنید.

 

بیشتر بخوانید: بهترین مکان ها برای خرید خانه در کانادا کجاست؟

 

قطار بین شهری:

از راه آهن آنکارا معمولا برای سفرهای بین شهری استفاده می‌شود. با این حال، در غربی‌ترین و شرقی‌ترین نقاط شهر امکان دسترسی به ایستگاه‌های آن وجود دارد.

با استفاده از قطار نمی‌توانید به تمام نقاط ترکیه دسترسی داشته باشید. اما قطار از بسیاری از شهرهای مهم و بزرگ این کشور عبور می‌کند. با استفاده از قطار فاصله آنکارا تا ازمیر دو ساعت و تا استانبول چهار ساعت طول می‌کشد. این راه آهن به صورت سریع‌السیر هم فعالیت می‌کند. بنابراین، اگر وقت کافی داشته باشید می‌توانید به راحتی از چند شهر ترکیه بازدید کنید.

نرخ بلیت قطار از هواپیما ارزان‌تر است و با توجه به مسافت مشخص می‌شود. با استفاده از قطار می‌توانید مسیر تهران به آنکارا و استانبول را با هزینه کمتری طی کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.