شکاف بزرگ بین ادعا و واقعیت: تست برد شیائومی YU7 Max در شرایط جاده!

این آزمایش واقع‌گرایانه، نکته مهمی را برای خریداران بالقوه خودروهای الکتریکی روشن می‌کند: ارقام رسمی، به‌ویژه در استانداردهایی مانند CLTC، معمولاً در شرایط آزمایشگاهی به‌دست می‌آیند و نمی‌توان آن‌ها را معیار عملکرد در استفاده روزمره دانست.
در عین حال، Xiaomi YU7 Max همچنان با شارژ سریع، طراحی جذاب و عملکرد خوب، یکی از گزینه‌های قابل‌تأمل در بازار خودروهای برقی باقی می‌ماند.

خودروی Xiaomi YU7 Max که به‌تازگی با فناوری‌های پیشرفته و عملکرد بالا مورد توجه قرار گرفته، در یک تست مستقل بزرگراهی نتوانست به شعاع حرکتی ادعاشده توسط شرکت سازنده دست پیدا کند. این نتایج بار دیگر شکاف رایج بین ارقام آزمایشگاهی و شرایط واقعی رانندگی در خودروهای الکتریکی را برجسته می‌سازد.

این تست توسط رسانه چینی Sohu انجام شد و یک دستگاه نو YU7 Max را در مسیری طولانی با تمرکز بر رانندگی بزرگراهی مورد بررسی قرار داد. این مدل خاص مجهز به باتری بزرگ ۱۰۱.۷ کیلووات‌ساعتی و سیستم دو موتوره با چهار چرخ محرک است.

عدد رسمی با واقعیت فاصله دارد

بر اساس استاندارد CLTC (چرخه تست خودروهای سبک چین)، شعاع حرکتی این خودرو ۷۵۰ کیلومتر اعلام شده است. اما باید توجه داشت که میانگین سرعت در تست CLTC تنها ۳۷.۱۸ کیلومتر بر ساعت است — که با سرعت رانندگی در بزرگراه قابل مقایسه نیست.

در تست انجام‌شده، خودرو با رینگ‌های ۲۱ اینچی و لاستیک‌های مخصوص کم‌مصرف Michelin Primacy 5 Energy مجهز شده بود. دو سرنشین داخل خودرو حضور داشتند، سیستم تهویه روی دمای ۲۴ درجه سانتی‌گراد تنظیم شده بود و سرعت متوسط در بزرگراه ۹۹.۶ کیلومتر بر ساعت بود. دمای محیط نیز در حدود ۳۰ درجه، شرایط مناسبی برای عملکرد باتری خودرو بود.

در این شرایط واقعی، YU7 Max توانست ۴۸۳ کیلومتر را طی کند تا نشانگر شارژ به عدد صفر برسد. این رقم تنها ۶۴.۴ درصد از برد رسمی اعلام‌شده است.

بعد از صفر: چه اتفاقی افتاد؟

رانندگان برای بررسی بیشتر، به رانندگی ادامه دادند. خودرو توانست ۹ کیلومتر دیگر را طی کند تا در نهایت باتری به‌طور کامل تخلیه شده و خودرو خاموش شود. در مجموع، برد واقعی خودرو به ۴۹۲ کیلومتر رسید — معادل ۶۵.۵ درصد از برد رسمی.

این نتیجه نه‌تنها ضعف خودرو را نشان نمی‌دهد، بلکه بیشتر بیانگر غیرواقعی بودن استاندارد CLTC است. در واقع، YU7 Max در مقایسه با دیگر خودروهای برقی تست‌شده توسط Sohu عملکردی متوسط و قابل‌قبول داشته است.

شارژ سریع: نقطه قوت بزرگ YU7 Max

در بخش شارژ نیز عملکرد این خودرو چشمگیر بود. با استفاده از شارژر سریع DC، خودرو توانست تنها در ۳۷ دقیقه از شارژ صفر به ۱۰۰ درصد برسد.

به‌ویژه بین ۵ تا ۷۰ درصد ظرفیت شارژ، سرعت شارژ ثابت و بالا باقی ماند — در حدود ۳۰۰ کیلووات. داده‌ها نشان دادند که برای شارژ کامل، شارژر در مجموع ۱۰۸.۷۰ کیلووات‌ساعت انرژی تحویل داده است که نشان‌دهنده مصرف انرژی حدود ۲۲.۱ کیلووات‌ساعت در هر ۱۰۰ کیلومتر است. این رقم کمی بیشتر از مصرف ثبت‌شده توسط خود خودرو یعنی ۲۰.۲ کیلووات‌ساعت است که تفاوت آن به تلفات هنگام شارژ مربوط می‌شود.

تفاوت ادعای مدیرعامل با واقعیت جاده‌ای

نتایج این آزمایش در تضاد با ادعای لی جون، مدیرعامل شیائومی، قرار دارد. وی پیش‌تر گفته بود که مدل استاندارد YU7 را از پکن تا شانگهای — به‌مسافت ۱۳۰۰ کیلومتر — تنها با یک‌بار شارژ طی کرده است. اما برای رسیدن به چنین رکوردی، رانندگی باید با سرعتی بسیار پایین‌تر از سرعت بزرگراه انجام شده باشد.

نتیجه‌گیری

این آزمایش واقع‌گرایانه، نکته مهمی را برای خریداران بالقوه خودروهای الکتریکی روشن می‌کند: ارقام رسمی، به‌ویژه در استانداردهایی مانند CLTC، معمولاً در شرایط آزمایشگاهی به‌دست می‌آیند و نمی‌توان آن‌ها را معیار عملکرد در استفاده روزمره دانست.

در عین حال، Xiaomi YU7 Max همچنان با شارژ سریع، طراحی جذاب و عملکرد خوب، یکی از گزینه‌های قابل‌تأمل در بازار خودروهای برقی باقی می‌ماند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.