شیائومی SU7 در سراشیبی کیفیت: نارضایتی گسترده مالکان خودروی برقی جدید شیائومی!

با وجود استقبال اولیه از خودروی برقی Xiaomi SU7، گزارش‌های منتشر شده حاکی از بحران کیفیت در این محصول جدید است.

بر اساس رتبه‌بندی کیفیت خودروهای الکتریکی بزرگ در چین برای سه‌ماهه نخست 2025، Xiaomi SU7 در انتهای جدول و در میان 29 خودرو قرار گرفته است. این ارزیابی توسط شبکه دولتی کیفیت خودروی چین انجام شده و نمره منفی بالای 239 را برای SU7 ثبت کرده است که به مراتب بدتر از میانگین این کلاس است.

شکایت دسته‌جمعی مالکان Xiaomi SU7 Ultra به دلیل نقص کاپوت کربنی

در حالی که خودروهایی مانند GAC Hyptec GT، Voyah Passion و Avatr 12 در صدر این رتبه‌بندی قرار دارند و حتی برندهای شناخته‌شده‌ای چون Nio عملکرد بهتری داشته‌اند، نارضایتی از کیفیت SU7 به تشکیل یک شکایت جمعی نیز منجر شده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که بیش از 400 مالک مدل SU7 Ultra با پرداخت هزینه حقوقی، به طور مشترک از شیائومی شکایت کرده‌اند.

کاپوت کربنی جنجالی: ادعاهای گمراه‌کننده و نارضایتی عمیق

محور اصلی این شکایت، کاپوت جلوی کربنی گران‌قیمت (42,000 یوان) است که به عنوان یک آپشن ارتقاء عملکردی با دو کانال هوای فعال برای بهبود آیرودینامیک و خنک‌سازی تبلیغ شده بود. اما مالکان معتقدند این ادعاها گمراه‌کننده بوده و آزمایش‌ها نشان می‌دهد که هیچ جریان هوایی از این کانال‌ها عبور نمی‌کند و تأثیر قابل توجهی در خنک‌سازی ندارد.

عذرخواهی ناکافی شیائومی و رد پیشنهاد مالکان

شیائومی با انتشار بیانیه‌ای در تاریخ ۷ مه ضمن عذرخواهی بابت توضیحات غیرشفاف، پیشنهاد 20,000 امتیاز وفاداری و تعویض کاپوت کربنی با نسخه آلومینیومی را مطرح کرد. با این حال، این پیشنهاد به دلیل زمان طولانی انتظار برای قطعه جایگزین (30 تا 40 هفته) و ناکافی بودن جبران خسارت، از سوی بسیاری از مالکان رد شده است.

چالش بزرگ برای شیائومی در صنعت خودروسازی نوپا

این وضعیت برای بخش خودروسازی شیائومی که به تازگی وارد این عرصه شده، بسیار حساس است. اظهارات لی جون، مدیرعامل Xiaomi Auto، مبنی بر سپری کردن «سخت‌ترین دوران» نشان‌دهنده عمق این چالش است. کارشناسان معتقدند که شیائومی می‌تواند از تجربه برندهایی مانند Avatr در زمینه ترمیم اعتماد مشتریان الگوبرداری کند.

پیامدهای حقوقی و تأثیر بر آینده خودروهای شیائومی

کارشناسان حقوقی هشدار داده‌اند که در صورت اثبات عدم کارایی کانال‌های هوا، شیائومی ممکن است با جریمه‌های سنگین بر اساس قوانین تبلیغات چین مواجه شود. برای مشتریان ناراضی، مسئله فراتر از جبران مالی بوده و خواستار پاسخگویی شیائومی در قبال تبلیغات نادرست هستند.

این جنجال می‌تواند بر عرضه آینده خودروی Xiaomi YU7 SUV و برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت در صنعت خودرو تأثیر منفی بگذارد و نحوه بازاریابی آپشن‌های عملکردی توسط سایر خودروسازان را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.