هوندا برای فناوری خودران برند جدید خودروهای برقی خود با هواوی همکاری میکند
هوندا در تلاش برای گسترش حضور خود در بازار خودروهای برقی چین است و با غول فناوری محلی، هواوی، همکاری میکند. این همکاری منجر به ادغام راهکار پیشرفته رانندگی هوشمند هواوی در برند جدید خودروهای برقی هوندا با نام “Ye” خواهد شد. این مشارکت، نمونه دیگری از روند رو به رشد در میان خودروسازانی است که به دنبال استفاده از فناوری خودران هواوی هستند.
برند “Ye” هوندا در آوریل ۲۰۲۴ به عنوان برند اختصاصی این شرکت برای خریداران خودروهای برقی چینی راهاندازی شد. مجموعه اولیه این برند شامل سه مدل است: Ye P7، Ye S7 و Ye GT. در ابتدا قرار بود Ye P7 و Ye S7 در اواخر سال ۲۰۲۴ عرضه شوند، اما عرضه آنها به سه ماهه اول سال ۲۰۲۵ موکول شده است.
به گفته منابع محلی، این تأخیر ناشی از بازاریابی، ارتباطات و فناوریهای هوشمند برند “Ye” است که نتوانسته انتظارات سهامداران ژاپنی هوندا را برآورده کند.
هوندا به جای اتلاف وقت بیشتر برای تأیید فناوری خود در بازار چین، تصمیم گرفت از راهکار رانندگی هوشمند هواوی در مدلهای “Ye” استفاده کند. این تصمیم تا حدی تحت تأثیر پیشرفت کند فناوریهای رانندگی خودکار هوندا به دلیل موانع قانونی است. هوندا با مشارکت با هواوی، اساساً یک میانبر را انتخاب میکند.
نکته جالب اینجاست که تحلیلگران خودروی محلی حدس میزنند که همین مدلهای “Ye” میتوانند در نسخههای مختلف مجهز به Honda Sensing 360+ یا راهکار رانندگی هوشمند هواوی ارائه شوند. به این ترتیب، مصرفکنندگان بین فناوری اختصاصی هوندا و سیستم هواوی حق انتخاب خواهند داشت.
ورود هوندا به بازار خودروهای انرژی نو (NEV) چین در زمانی صورت میگیرد که این شرکت کاهش فروش کلی خود را در این منطقه تجربه میکند. در یازده ماه اول سال ۲۰۲۴، فروش هوندا در چین نسبت به سال قبل ۳۰.۷ درصد کاهش یافته است.
هوندا دو کارخانه تولید خودروهای برقی در چین دارد. اولین کارخانه، یک سرمایهگذاری مشترک با شرکت دانگفنگ موتور در ووهان، استان هوبئی است که در اکتبر ۲۰۲۳ افتتاح شد. کارخانه دوم نتیجه همکاری با گروه GAC است. تولید در این کارخانه در گوانگژو، استان گوانگدونگ، در دسامبر ۲۰۲۳ آغاز شد. هر دو تأسیسات ظرفیت تولید سالانه برنامهریزی شده ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو را دارند.