هلیکوپتر Ingenuity ناسا ممکن است به ایستگاه هواشناسی 20 ساله در مریخ تبدیل شود
هلیکوپتر Ingenuity ناسا که در ابتدا برای آزمایش امکانپذیری پرواز قدرتی در مریخ مستقر شده بود، پس از تصادفی که توانایی پرواز آن را پایان داد، به عنوان یک ایستگاه هواشناسی مورد استفاده مجدد قرار گرفته است. طبق گزارشها، در طول هفتاد و دومین پرواز خود در 18 ژانویه 2024، این هلیکوپتر دچار آسیب به روتور شد. اگرچه این تصادف توانایی پرواز آن را از بین برد، اما سیستمهای داخلی آن همچنان کار میکنند و پتانسیل جمعآوری دادههای مداوم در مریخ را دارند.
تحقیقات تصادف و یافتهها
تدی تزانتوس، مدیر پروژه نبوغ در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا (JPL)، در بیانیهای توضیح داد که با وجود تصادف، سیستمهای الکترونیکی، باتریها و سنسورهای هلیکوپتر همچنان عملیاتی هستند.
او خاطرنشان کرد که این هلیکوپتر همچنان یک هدیه نهایی دارد و به عنوان نوعی ایستگاه هواشناسی عمل خواهد کرد و دادههای تله متری را ثبت کرده و هر روز تصاویری میگیرد. طبق گزارشها، تحقیقات نشان داده است که سیستم ناوبری هلیکوپتر به دلیل بافت یکنواخت زمین مریخ با مشکل مواجه شده است و دادههای کافی برای هدایت فرود ایمن را ارائه نکرده است.
هاوارد گریپ، اولین خلبان هلیکوپتر، در مورد چالشهای تحلیل تصادف توضیح داد و بر فقدان دسترسی مستقیم به محل تصادف تأکید کرد. او اظهار داشت که محل تصادف بیش از 160 میلیون کیلومتر دورتر است که تأیید جزئیات خاصی از توالی رویدادها را دشوار میکند.
سهمهای ادامهدار و چالشهای آینده
به گزارش منبع این خبر، اگرچه ماموریت پروازی نبوغ به پایان رسیده است، اما دانشمندان ناسا میگویند که این هلیکوپتر میتواند تا 20 سال دادههای تله متری را جمعآوری و ذخیره کند. با این حال، ارتباط بین هلیکوپتر و زمین به مریخنورد استقامت بستگی دارد که در حال حاضر 3 کیلومتر دورتر قرار دارد. تزانتوس همچنین اظهار داشت که از دست دادن دائمی ارتباط با نبوغ ممکن است ظرف یک ماه رخ دهد، مگر اینکه پیشرفتهای غیرمنتظرهای رخ دهد.
نگاهی به آینده
در حالی که ماموریت نبوغ به پایان رسیده است، JPL شروع به بررسی مفاهیم یک هلیکوپتر جدید مریخی کرده است. طبق منابع، طرحها شامل یک طراحی شش روتوره است که قادر به حمل ابزارهای علمی و پوشش مسافتهای بیشتر به صورت خودکار در سطح مریخ است.