راهنمای خرید اس اس دی اینترنال و اکسترنال

Solid State Drives ها یا به اختصار SSD درایو حافظه سیستم شما هستند که جایگزین بسیار سریع‌تری نسبت به هارد دیسک‌های سنتی (HDD) ها می‌باشند. اس اس دی ها در دوسته مجزا و با دو عملکرد تفاوت در بازار موجود هستند، اس اس دی اینترنال و اس اس دی اکسترنال، که قیمت اس اس دی اینترنال و قیمت اس اس دی اکسترنال تفاوت چندانی با یگدیگر ندارند، اما در بحث عملکرد، تفاوت های بسیار زیادی میان این دو قطعه هست.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

اس اس دی های اینترنال در سیستم شما به طور چشمگیری سرعت بوت شدن سیستم، بارگذاری برنامه‌ها و انتقال فایل‌ها را افزایش می‌دهند. افراد زیادی برای ارتقا سیستم خود اقدام به خرید اس اس دی ها می‌کنند و فرآیند تعویض اس اس دی کار دشواری برای یک کاربر معمولی نخواهد بود. اما اس اس دی های اکسترنال که خارج از سیستم قابل استفاده هستند، از طریق یک کابل یو اس بی به پورت های کیس متصل می‌شود و می‌توانید اطلاعات خود را در آن ذخیره کنید.

برای اطلاع از قیمت اس اس دی ابتدا نیازمند بررسی نوع سیستم خود و مقدار حافظه مورد نیاز آن هستید و پس از پیدا کردن مدل اس اس دی مورد نیازتان می‌توانید قیمت اس اس دی ها را در سایت های فروش قطعات سخت افزاری مشاهده کنید. اما سوال اصلی کاربران این است که چگونه اس اس دی مناسب سیستم خود را پیدا کنیم؟ این مقاله راهنمای خرید اس اس دی اینترنال و اکسترنال است که پس از خواندن آن می‌توانید اس اس دی مورد نیاز خود را انتخاب کنید.

راهنمای خرید اس اس دی اینترنال و اکسترنال

حتما برای شما هم سوال پیش آمده که اصلا اس اس دی چه کاری در سیستم انجام می‌دهد و چرا باید از حافظه اس اس دی استفاده کنیم؟ اس اس دی ها با مقدار حجم بسیار بالایی تولید می‌شوند که گاهی تا 10 ترابایت فضای ذخیره سازی برای سیستم ایجاد می‌کنند. سیستم هایی که نیاز به ذخیره سازی حجم بالایی از دیتاها دارند معمولا به جای HDD از اس اس دی های حجم بالا استفاده می‌کنند که مقاوم ترند و دوام طولانی تری دارند. نکته قابل توجه در خرید اس اس دی که حتی باعث بالاتر بودن قیمت اس اس دی ها می‌شود این است که این درایو سرعت سیستم را بالاتر برده و از کندی و تاخیر ویندوز حین انجام کار جلوگیری می‌کند و اگر سیستم خود را ارتقا بدهید همچنان سرعت عملکرد آن بالا خواهد بود.

اس اس دی های اکسترنال اما کاربرد متفاوتی دارند. اس اس دی های اکسترنال که در خارج سیستم شما قرار می‌گیرند، مانند یک فلش مموری با حجم حافظه بیشتر، اطلاعات شما را در خود ذخیره می‌کند و در خارج سیستم نگه داری می‌شود، یا حتی می‌توانید اطلاعات سیستم خود را به آسانی از طریق اس اس دی اکسترنال جا به جا کنید. برای خرید اس اس دی اینترنال به منظور ارتقا سیستم یا اس اس دی اکسترنال می‌توانید از سایت های معتبری مانند سایت مهرگان آی تی (https://mehreganit.com/) یا تکنولایف خرید کنید که گارانتی و خدمات پس از فروش مناسبی برای محصولات خود در نظر گرفته‌اند.

عوامل مهم در انتخاب SSD

در بحث خرید و قیمت اس اس دی اکسترنال نکته خاص و قابل توجهی وجود ندارد، و شما با توجه به مقدار حجم مورد نیاز خود و با توجه به برند، کیفیت و قیمت اس اس دی که می‌خواهید اقدام به انتخاب آن خواهید کرد. اما در خرید اس اس دی اینترنال نکات مهمی وجود دارد که توجه به آن ها ضروری است. در این راهنمای خرید اس اس دی قصد داریم نکات مهم در انتخاب SSD را بررسی کنیم تا هنگام خرید بتوانید انتخاب هوشمندانه‌ای داشته باشید. مشخصات اس اس دی ها بر روی قیمت SSD و همچنین خرید اس اس دی بر اساس نوع نیاز سیستمتان تاثیر می‌گذارد، پس نیاز است پیش از خرید مشخصات کامل این قطعه را بدانید. در ادامه این ویژگی ها را به طور کامل برایتان دسته بندی کرده‌ایم.

خرید اس اس دی

نوع رابط اس اس دی

  • رابط SATA: رایج‌ترین نوع رابط SSD است و سرعت متوسطی دارد.
  • رابط PCIe: جدیدترین و سریع‌ترین نوع رابط است و برای کارهای سنگین مانند ویرایش ویدئو و بازی مناسب‌تر است.

ظرفیت اس اس دی

بسته به نیاز خود، SSD هایی با ظرفیت‌های مختلف از 128 گیگابایت تا چند ترابایت را می‌توانید انتخاب کنید. معمولا سیستم های گیمینگ اس اس دی های با ظرفیت 1 ترابایت به بالا نیاز دارند اما سیستم های اداری و خانگی به اس اس دی اقتصادی با ظرفیت 256 یا 512 گیگ نیاز دارند. این مقدار حجم ها چه برای اس اس دی های اینترنال و چه اس اس دی های اکسترنال استاندارد هستند.

فرم فاکتور اس اس دی

2.5 اینچ یا SATA: رایج‌ترین فرم فاکتور SSD است و به راحتی در لپ‌تاپ‌ها و کیس‌های کامپیوتر جای می‌گیرد. این فرم فاکتور که اصطلاحا آن را SATA هم نام گذاری می‌کنند رایج ترین نوع اس اس دی در بازار هستند اما فناوری آن ها امروزه قدیمی شده و اس اس دی M2 جایگزین آن شده.

M.2: این مدل اس اس دی ها فرم فاکتور کوچکتری دارند و جدیدترین نوع اس اس دی بازار هستند و معمولاً با مادربرد های جدید سازگار هستند.

سرعت خواندن و نوشتن اس اس دی

در خرید اس اس دی اکسترنال این نکته مهم نخواهد بود، اما در بحث انتخاب اس اس دی اینترنال سرعت خواندن و نوشتن اس اس دی به مقدار اطلاعاتی که در ثانیه اجرا می‌کند اشاره دارد. توجه داشته باشید سرعت خواندن و نوشتن SSD بر روی عملکرد آن تاثیربسیار زیادی می‌گذارد. هرچه این سرعت بالاتر باشد، SSD سریع‌تر خواهد بود و سیستم شما تاخیر و نویز کمتری در اجرا خواهد داشت.

قیمت اس اس دی

قیمت اس اس دی اینترنال

همانطور که پیش تر گفته شد قیمت اس اس دی اینترنال و قیمت اس اس دی اکسترنال تفاوت بسیار زیادی ندارند. قیمت SSDها با توجه به ظرفیت، سرعت و برند متفاوت است، اما به طور کلی اس اس دی ها نسبت به نقش مهمی که در سیستم دارند از قیمت مناسبی برخودار هستند.

برند های معروف اس اس دی

شرکت هایی مانند سامسونگ، کروشیال، ای‌دیتا و لکسار از پیشگامان تولید اس اس دی و حافظه های مختلف، چه اکسترنال و چه اینترنال در بازار کامپیوتر هستند. این شرکت ها با تولید انواع زیادی از اس اس دی ها با حجم متفاوت خرید اس اس دی را برای کاربری های متفاوت آسان کنند تا هر مشتری بتواند با توجه به قیمت اس اس دی مورد نیاز و حجم مناسب سیستم خرید کند. شرکت کروشیال که به طور تخصصی تولید کننده اس اس دی های متنوعی است محصولات بسیار کاربردی دارد که دو SSD دی معروف آن BX500 و MX500 هستند.

جمع‌بندی

انتخاب SSD مناسب به عوامل مختلفی بستگی دارد. با در نظر گرفتن نکاتی که در این راهنمای خرید اس اس دی اینترنال و اکسترنال ذکر شد، می‌توانید اس اس دی مناسبی برای نیازهای خود انتخاب کنید و به طور قابل توجهی سرعت و عملکرد سیستم خود را افزایش دهید. قیمت SSDها به سرعت تغییر می‌کند. بنابراین قبل از خرید، حتما قیمت‌ها را در چند فروشگاه مختلف مقایسه کنید. با توجه به اینکه سرعت و عملکرد کلی سیستم شما تا حد زیادی تحت تاثیر حافظه‌ی ذخیره‌سازی آن، یعنی اس اس دی قرار می‌گیرد، انتخاب یک اس اس دی مناسب سیستم بسیار مهم است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.