ناسا تایید کرد که زمین یک سیارک را به عنوان ماه دوم به طور موقت ثبت می کند

دانشمندان ناسا تشخیص داده اند که زمین در روز یکشنبه، 29 سپتامبر 2024، دومین قمر را می گیرد. این سیارک کوچک که 2024 PT5 نام دارد، معمولاً به عنوان بخشی از کمربند سیارکی آرجونا به دور خورشید می چرخد. برخلاف همدم درازمدت قمری ما که بیش از 4 میلیارد سال به دور زمین می چرخد، این قمر دوم موقت تنها چند هفته با زمین می ماند و تا 25 نوامبر 2024 می رود. کارلوس د لا فوئنته مارکوس، استاد دانشگاه دانشگاه Complutense de Madrid، در گزارش اخیر به Space.com، اقامت کوتاه سیارک را تایید کرد.

سیارک 2024 PT5 چیست؟

سیارک 2024 PT5 بخشی از کمربند سیارکی آرجونا است، گروه کوچکی از سنگ‌های فضایی که مدارهایی مشابه مدارهای زمین را دنبال می‌کنند. این سیارک‌ها معمولاً با سرعت نسبتاً آهسته کمتر از ۲۲۰۰ مایل در ساعت حرکت می‌کنند که امکان نزدیک‌تر شدن را فراهم می‌کند.

در این مدت، PT5 2024 در فاصله 2.8 میلیون مایلی به زمین نزدیک خواهد شد. با این حال، بر خلاف ماه، چرخش کامل به دور سیاره ما را کامل نخواهد کرد.

یک رویداد نادر اما مورد انتظار

گرفتن گرانشی از این نوع، که در آن اجرام کوچک به طور موقت در مدار زمین گرفتار می شوند، نسبتاً رایج هستند و چندین بار در هر دهه رخ می دهند. اگرچه این ممکن است تعجب آور به نظر برسد، اما بسیاری از این سیارک ها بدون جلب توجه می آیند و می روند. رویدادهای مشابه قبلی بسته به مسیر حرکت سیارک تنها چند هفته و گاهی حتی سال ها طول کشیده است.

مشاهده PT5 2024

اگرچه مفهوم ماه دوم جالب است، سیارک 2024 PT5 برای آسمان‌نگاران معمولی قابل مشاهده نخواهد بود. قطر آن تنها 37 فوت است و بسیار کوچکتر از ماه است که بیش از 2100 مایل عرض دارد. مارکوس اشاره کرد که فقط ستاره شناسان حرفه ای با تلسکوپ های تخصصی می توانند این سیارک را رصد کنند.

منبع gadgets360
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.