ماموریت SpaceX Polaris Dawn خدمه غیرحرفه ای می توانند راهپیمایی فضایی انجام دهند

جرد آیزاکمن، کارآفرین میلیاردر، و سارا گیلیس، مهندس اسپیس ایکس، با تبدیل شدن به اولین فضانورد غیرحرفه ای که پیاده روی فضایی را انجام می دهند، به نقطه عطف مهمی دست یافته اند.

در 12 سپتامبر 2024، ایزاکمن و جیلیس از کپسول SpaceX Dragon بیرون آمدند و در ارتفاع 435 مایلی بالای زمین شناور بودند. این مأموریت تجاری که توسط ایزاکمن تأمین می شود، اولین بار تاریخی است، زیرا قبلاً فقط فضانوردان دولتی پیاده روی فضایی انجام می دادند.

پیاده‌روی فضایی تاریخی توسط افراد خصوصی

بر اساس گزارش بی‌بی‌سی، آیزاکمن، که مأموریت پولاریس داون را تأمین مالی می‌کند، و گیلیس در حوالی ساعت 11:52 به وقت شب با پوشیدن لباس‌های جدید طراحی شده برای فعالیت خارج از خودرو (EVA) به فضا رفتند.

ایزاکمن اولین کسی بود که از کپسول خارج شد و عملکرد لباس خود را قبل از بازگشت به داخل آزمایش کرد. گیلیس دنبال شد و ارزیابی های خود را انجام داد و تجربیات آنها را به صورت زنده روایت کرد. این راهپیمایی فضایی ابتدا قرار بود زودتر انجام شود اما برای اطمینان از ایمنی و آمادگی مناسب به تعویق افتاد.

رویکرد منحصر به فرد به پیاده روی فضایی

برخلاف پیاده‌روی‌های فضایی سنتی که از قفل هوا برای جدا کردن فضاپیما از فضا استفاده می‌کنند، کپسول SpaceX Dragon کاملاً در معرض خلاء بیرونی قرار داشت. این روش جدید چالش‌های منحصربه‌فردی را به همراه داشت، از جمله نیاز به دو روز «پیش‌تنفس» برای خدمه برای جلوگیری از بیماری رفع فشار.

دکتر سیمئون باربر، دانشمند پژوهشی در دانشگاه آزاد، خاطرنشان کرد که این رویکرد با روش‌های قبلی متفاوت است و بر روحیه نوآورانه اسپیس ایکس تأکید می‌کند، طبق گزارش هندوستان تایمز. کت و شلوارهای EVA استفاده شده دارای ویژگی های پیشرفته ای مانند نمایشگر هدآپ، افزایش عملکرد و ایمنی هستند.

اهمیت و پیامدهای آینده

اجرای موفقیت آمیز این پیاده روی فضایی خصوصی نشان دهنده یک دستاورد بزرگ در سفر فضایی است. این پتانسیل شرکت‌های خصوصی برای پیشبرد مرزهای اکتشاف فضایی را برجسته می‌کند.

در حالی که هزینه‌های چنین مأموریت‌هایی همچنان بالاست، ابتکاراتی مانند این می‌تواند راه را برای سفرهای فضایی در دسترس‌تر در آینده هموار کند. ماموریت Polaris Dawn همچنین رکورد جدیدی را برای بیشترین افراد در خلاء فضا به طور همزمان به ثبت رساند.

این رویداد برجسته بر نقش رو به رشد شرکت‌های خصوصی در اکتشافات فضایی تأکید می‌کند و سابقه‌ای را برای پیاده‌روی‌های فضایی آینده در خارج از سازمان‌های فضایی دولتی ایجاد می‌کند.

منبع gadgets360
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.