آیا در طلاق توافقی مهریه به زن تعلق می‌گیرد؟

در زندگی مشترک بین زوجین پیش می‌آید که زن و مرد هر دو به این نتیجه می‌رسند که طلاق برای آنها بهتر است و هیچ کدام خواستار ادامه زندگی با یکدیگر نیستند در این صورت بهترین راه طلاق توافقی بین زوجین است، طلاق توافقی راهی است که می‌توانند بدون کشمکش‌های بی‌نتیجه، از هم جدا شوند و همینطور در هزینه‌ها و زمان بسیار صرفه جویی کنند، چون مراحل انجام طلاق توافقی خیلی سریعتر انجام می‌شود.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

قبل از طلاق زوجین باید در مورد چه مواردی با یکدیگر توافق کنند؟

 زوجین باید بر سر مسائل مالی مانند تقسیم اموال و دارایی‌ها، مهریه،  نفقه و اجرت المثل به توافق برسند، همچنین مسائل حقوقی مانند حضانت فرزندان و یا ملاقات با فرزندان بعد از طلاق، باید در این توافق بررسی شود.

یکی از رایج‌ترین تصورات اشتباه این است که حتماً در طلاق توافقی مهریه خانم بخشیده می‌شود، اما به این صورت نیست مهریه قانونی یک خانم است و در صورت طلاق و یا حتی خیانت زن نیز باز مهریه به او تعلق می‌گیرد، اما در برخی اوقات مرد تقاضا دارد که زن در ازای طلاق و یا در ازای حضانت فرزندان زن مهریه خود را ببخشد، در کل این مسائل به توافقی که بین زن و مرد صورت می‌گیرد بستگی دارد.

این توافقنامه می‌تواند به صورت شفاهی، کتبی بین زوجین  و یا در دفترخانه انجام شود و موجب این توافقنامه  زوجین می‌توانند از دادگاه تقاضای طلاق کنند احتمالاً راحت‌ترین نوع طلاق توافقی این است که از آنجایی که در همیشه حق طلاق با مرد است(جز در مواردی خاص که در ادامه بیان می‌کنیم و حق طلاق به زن تعق می‌گیرد) بهتر است مرد یک وکالت‌ برای طلاق به زن بدهد البته این وکالت نامه حتماً باید در دفترخانه ثبت شود.

در صورتی که شرطی ضمن این طلاق صورت گرفته باشد، مثل حق حضانت فرزندان برای زن و یا از اینکه زن در قبال بذل مهریه یا نفقه و یا اجرت المثل حق طلاق را دریافت کرده، این شروط باید در این وکالت‌نامه ذکر شود ولی زن به استناد این وکالت‌نامه نمی‌تواند به تنهایی طلاق بگیرد و این صرفا برای انجام سریعتر کارهاست ( در این‌صورت برای طلاق باید حتماً برای مرد یک وکیل دادگستری اختیار شود)

پنج مرحله اصلی برای انجام طلاق توافقی

طلاق توافقی 5 مرحله مهم و اساسی دارد که در زیر به آنها اشاره کردیم:

  1. ثبت نام زوجین در سایت سامانه تصمیم و دریافت نوبت آنلاین
  2. حضور در جلسه مشاوره و گرفتن گواهی عدم سازش
  3.  تسلیم دادخواست طلاق به دادگاه
  4. تعیین جلسه رسیدگی و حضور در دادگاه
  5. امضای توافقنامه طلاق و صدور حکم طلا

در صورتی که طرفین ظرف مدت سه ماه در دفتر اسناد رسمی حضور پیدا نکنند رای دادگاه باطل می شود و مراحل باید از ابتدا انجام شود .

شرط مهم دادگاه برای طلاق توافقی

یکی از شروط مهم دادگاه برای انجام طلاق توافقی این است که زوجین حداقل ۵ جلسه مشاوره انجام داده باشند و مسائلی که حتماً باید در مورد آنها توافق صورت گرفته باشد، مهریه، نفقه، اجرت المثل، حق حضانت فرزند و جهیزیه است.

چرا طلاق به صورت توافقی بهتر است؟

بهترین مزیت‌های طلاق توافقی کاهش تنش و درگیری بین زوجین رفه‌جویی در زمان و همینطور هزینه‌های رسام‌آور دادگاه و وکیل است در طلاق توافقی تنش و فشار روی فرزندان نیز کمتر است.

 البته همانطور که می‌دانید این برای زمانی است که هر دو طرف قصد جدا شدن داشته باشند، اما اگر زن قصد جداشدن داشته باشد می تواند به صورت یک طرفه درخواست طلاق کند، اما باید دلایل قانونی برای طلاق داشته باشد.

درخواست طلاق یک طرفه از جانب زن

در صورتی که زن حق طلاق  نداشته باشد، می‌تواند با استناد به شرایط و دلایل قانونی اقدام به گرفتن طلاق کند. در قوانین ایران، مواردی وجود دارند که زن می‌تواند با ارائه آنها به دادگاه درخواست طلاق بدهد. این شرایط شامل موارد زیر می‌شوند

عدم پرداخت نفقه

 اگر شوهر نفقه زن را پرداخت نکند و از انجام این وظیفه خودداری کند، زن می‌تواند به دادگاه شکایت کرده و درخواست طلاق کند.

عسر و حرج

شرایطی که زندگی مشترک را برای زن به شدت دشوار و غیرقابل تحمل می‌کند. این موارد می‌تواند شامل اعتیاد شدید شوهر به مواد مخدر یا الکل، بیماری‌های روانی و جسمی شوهر، خشونت و بدرفتاری مستمر، زندانی شدن شوهر به مدت طولانی، و موارد مشابه باشد.

غیبت شوهر

 اگر شوهر بدون دلیل موجه به مدت چهار سال غیبت کند و هیچ اطلاعی از او نباشد، زن می‌تواند درخواست طلاق بدهد.

عقیم بودن شوهر

 اگر شوهر عقیم باشد و امکان بچه‌دار شدن نداشته باشد و زن تمایل به داشتن فرزند داشته باشد، می‌تواند درخواست طلاق کند.

محکومیت شوهر به حبس طولانی مدت

 اگر شوهر به جرم‌هایی که مجازات آنها حبس طولانی مدت است محکوم شود، زن می‌تواند از دادگاه درخواست طلاق کند.

عدم رعایت شروط ضمن عقد

 اگر در عقدنامه شروطی ذکر شده باشد و شوهر آنها را رعایت نکند، زن می‌تواند بر اساس آن شروط درخواست طلاق دهد.

خیانت شوهر

 در صورتی که زن بتواند خیانت شوهر را ثابت کند، می‌تواند به دادگاه درخواست طلاق بدهد.

زن باید مدارک و شواهد لازم را برای هر کدام از موارد بالا به دادگاه ارائه دهد و قاضی با بررسی این مدارک تصمیم‌ می‌گیرد که آیا رای به جدایی بدهد یا خیر

در کل برای طلاق ، همچنین، زن و مرد می‌توانند از کمک یک وکیل برای تنظیم دادخواست و پیگیری امور حقوقی استفاده کنند. اگر شما نیاز به مشورت با وکلای مجرب دارید می‌توانید با مراجعه به لیست کاملی از آدرس، شماره تلفن و نظرات کاربران در مورد بهترین وکلا در برخی مناطق تهران را برای شما آماده کرده ایم. وکیل در نارمک و وکیل در پاسداران دو لیست کامل ما هستند،  خوش‌حال می‌شویم اگر شما هم با هرکدام از این وکلا آشنایی دارید  نظر خود را با ما در میان بگذارید، قول می‌دهیم نظرات شما را بدون سانسور با بقیه به اشتراک بگذاریم.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.