7 راز دیجیتال مارکتینگ که در آموزش‌های پولی گفته نمی‌شود!

امروزه دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی دیجیتالی جایگزین بازاریابی سنتی دهه‌های گذشته شده است، به‌گونه‌ای که بسیاری از کسب‌و‌کارها برای حفظ سهم بازار خودشان به دیجیتال مارکتینگ روی آورده‌اند و جالب اینجاست که بسیاری از افراد با تولید آموزش‌های لازم برای دیجیتال مارکتینگ، از این راه کسب درآمد می‌کنند. ولی سؤال اصلی این است که آیا همۀ نکات مهم بازاریابی دیجیتالی در آموزش‌ها گفته می‌شود؟ در این مطلب قصد داریم برای شما دربارۀ 7 راز دیجیتال مارکتینگ که در آموزش‌های پولی گفته نمی‌شود صحبت کنیم.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی روش جدیدی از بازاریابی است که امروزه جایگزین بازاریابی سنتی دهه‌های گذشته شده است. در این روش بازاریابی از فناوری‌های دیجیتالی که بر بستر اینترنت کار می‌کنند برای بازاریابی استفاده می‌شود. از مهم‌ترین روش‌های بازاریابی اینترنتی می‌توانیم به بازاریابی موبایلی، بازاریابی محتوایی، بازاریابی ویدئویی، بازاریابی همکاری در فروش، بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، ایمیل مارکتینگ، بازاریابی توسط موتورهای جست‌وجوگر گوگل اشاره کنیم. در کل می‌توانیم این‌طور بگوییم که دیجیتال مارکتینگ به هر استراتژی‌ای اطلاق می‌شود که در آن یک برند مشتریان بالقوه‌ای را براساس علایق، قصد و تعاملات قبلی که داشتند هدف قرار می‌دهد و آن‌ها را از مشتریان بالقوه، به مشتریان بالفعل خود تبدیل می‌کند.

امروزه برخی افراد با جمع‌آوری اطلاعات مهمی در این زمینه، آموزش‌هایی را در زمینه دیجیتال مارکتینگ برای علاقه‌مندان به این حوزه تولید کردند و آن‌ها را به فروش می‌رسانند؛ معمولاً در این آموزش‌های پولی به 7 راز مهم به‌هیچ‌وجه اشاره نمی‌کنند. این 7 راز عبارت‌اند از:

شناسایی مخاطبان هدف، تولید و نشر محتوای باکیفیت، سئوکردن محتوا، به‌کارگیری پتانسیل کامل شبکه‌های اجتماعی که در ادامه به معرفی این 7 مورد می‌پردازیم.

1. شناسایی مخاطبان هدف

هر کسب‌و‌کاری فارغ از نوع صنفی که در آن مشغول به کار است، مخاطبان هدف مخصوص به خود را دارد؛ پس برای دیجیتال مارکتینگ بهتر، شما باید مخاطبان هدفتان را شناسایی کنید و اطلاعات آن‌ها را طبقه‌بندی کنید، به این ترتیب بهتر می‌توانید برای آن‌ها محتوای مناسبی را تولید کنید.

درواقع، شناسایی مخاطبان هدف اطلاعات مفیدی را در اختیارتان می‌گذارد که از آن جمله می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • شناسایی علایق
  • شناسایی رفتارها و سلیقه‌های مشتریان

این شناخت‌ها در اجرای بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ کمک شایانی به شما می‌کند. بهتر است خودتان تحقیقات گسترده‌تری را دربارۀ بازار نیاز خواسته‌های مشتریانتان انجام دهید؛ درنتیجه بهتر می‌توانید در دیجیتال مارکتینگ موفق ظاهر شوید. همچنین می‌توانید به رفتار رقبایتان دقت کنید و از نقاط قوت آن‌ها الگوبرداری مناسبی داشته باشید و از نقاط ضعفشان نیز درس بگیرید. درواقع، تجزیه‌و‌تحلیل کارشناسی رقبایتان در جذب مشتریان بالقوه مؤثر است.

2. محتوای باکیفیت و ارزشمند و به‌روزتر

مطمئناً فارغ از نوع کسب‌وکارتان، هرچقدر محتوای باکیفیت‌تر و ارزشمندتری را در اختیار مخاطبانتان قرار داده باشید، بازدهی سایت یا پیج‌ کاری شما بیشتر از رقبایتان خواهد بود. به خاطر بسپرید که گاهی‌اوقات یک مشتری دنبال خریدکردن نیست، بلکه به دنبال اطلاعات تخصصی در حوزۀ کاری شماست. اگر تمام مباحث سایت یا پیج‌کاری شما دربارۀ تبلیغات محصولاتتان باشد، مشتری سایت شما را ترک می‌کند.

بهتر است به‌جای آنکه کل سایت یا پیج ‌کاری‌تان را به تبلیغات کلیشه‌ای اختصاص بدهید، بخشی را با تولید محتوا دربارۀ سؤالات و ابهامات ذهن مشتریان پر کنید؛ به این ترتیب، احتمال خروج سریع افراد تازه‌وارد از سایت یا پیج کاری‌تان کمتر می‌شود و این به معنای افزایش فروش شماست. به خاطر داشته باشید هرچقدر در دیجیتال مارکتینگ به‌روزتر باشید و از روش‌های مدرن‌تری برای تبلیغات استفاده کنید، نتیجۀ بهتری در جذب مشتری خواهید داشت.

3. محتوای سئوشده

یکی از مواردی که در آموزش‌های پولی بیان نمی‌شود، حساسیت محتوای سئوشده براساس نوع کسب‌و‌کار شماست. مطمئناً هرچقدر محتوای سئو‌شده‌‌تری را در سایت یا پیج کاری خود قرار دهید، در افزایش تعداد بازدیدکنندگان مؤثرتر خواهد بود. پس بهتر است کلمات کلیدی کسب‌و‌کار خودتان را از منابع گوناگونی پیدا کنید و برای تولید محتوای سئوشده از آن‌ها استفاده کنید تا نتیجۀ بهتری را از بازاریابی اینترنتی به دست آورید.

4. نقش رسانه‌های اجتماعی

شاید برایتان تعجب‌آور باشد صاحبان کسب‌و‌کارهایی که فقط از یک سایت یا پیج‌ کاری برای ارتباط با مشتریان استفاده می‌کنند، مقدار فروش پایین‌تری را نسبت به سایر رقبایشان که از شبکه‌های اجتماعی متفاوتی برای ارتباط‌گیری با مشتریان استفاده می‌کنند به دست می‌آورند.

بهتر است با اینفلوئنسرهای حوزۀ کاری‌تان ارتباط دوستانه‌ای داشته باشید؛ زیرا از طریق آن‌ها می‌توانید تبلیغات یا مسابقات خود را به مخاطبان آن‌ها هم نشان دهید و مشتریان بالقوه را جذب سایت یا شبکۀ اجتماعی خودتان کنید. به‌جای آنکه تبلیغاتتان را فقط در یک رسانۀ اجتماعی مانند اینستاگرام پخش کنید، در رسانه‌های اجتماعی دیگری همچون فیس‌بوک و… هم منتشر کنید؛ این کار باعث افزایش دیده‌شدن شما توسط مشتریان بالقوه می‌شود و این به معنای افزایش فروش شماست.

5. ایمیل مارکتینگ هدفمند

ایمیل مارکتینگ درواقع نوعی از بازاریابی اینترنتی محسوب می‌شود که در تمامی صنایع و کسب‌و‌کارها می‌توانیم از آن استفاده کنیم. ما در ایمیل مارکتینگ به‌واسطۀ ارسال ایمیل می‌توانیم کالاها و خدماتمان را به مخاطبان هدفمند معرفی کنیم. ایمیل مارکتینگ هدفمند به معنای آن است که اگر محصول شما مختص آقایان است، ایمیل شما هم فقط به دست آقایانی برسد که نیازمند تهیۀ محصول شما هستند.

6. آنالیز سایت یا پیج کاری‌ در بازه‌های زمانی مشخص

این کار به‌ظاهر ساده باعث می‌شود شما نقاط ضعف یا قوتتان را بهتر از گذشته بشناسید و برای آینده‌ای نزدیک برنامه‌ریزی بهتری کنید تا تعداد مشتریان بالقوۀ بیشتری را جذب کنید. شما می‌توانید از ابزارهای مناسبی که برای این کار هستند نیز استفاده کنید و ترافیک و رفتار کاربرانتان را شناسایی کنید.

7. صبر و تحمل

به خاطر بسپارید که هرچقدر در دیجیتال مارکتینگ صبورتر باشید و با حوصلۀ بیشتری به این کار بپردازید، در انتهای کار نتیجۀ بهتری خواهید گرفت. به‌هیچ‌وجه در دیجیتال مارکتینگ کسی نمی‌تواند ره صدساله را یک‌شبه طی کند و اگر جایی به شما چنین حرفی را گفتند، مطمئن باشید که آن شخص به شما دروغ گفته است. صبر بیش از حد هم برای کسب‌وکارتان می‌تواند مضر باشد.

برای مثال، باید قبل از ارسال یک متن به‌عنوان یک مقالۀ تخصصی یا تبلیغاتی در سایت یا پیج‌ کاری‌تان آن را به‌طور دقیق مطالعه کنید تا اگر ایرادات تخصصی یا نگارشی دارد، قبل از بارگذاری آن را برطرف کنید؛ ولی اگر در این راستا وسواس بیش از حد نشان دهید و رقیبتان مقاله‌ای مشابه را سریع‌تر بارگذاری کند، ممکن است برخی مشتریان بالقوه جذب سایت رقیب شما بشوند و اصلاً سایت شما را نبینند.

سخن آخر

به خاطر بسپرید که رعایت تک‌تک این 7 راز مهم می‌تواند در افزایش تعداد مشتریان شما نسبت به قبل مؤثر باشد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.