اثبات دوام خودروهای برقی با فورد Mustang Mach-E: حفظ ۹۲٪ سلامت باتری پس از ۴۰۰ هزار کیلومتر رانندگی!
یک فورد Mustang Mach-E 2022 پس از 400,000 کیلومتر پیمایش در 3 سال، تنها 8% افت ظرفیت باتری نشان داد. این خودرو که در سرویس حملونقل خصوصی استفاده میشود، با صرفهجویی 8,700 دلاری در سوخت و لنت ترمز اصلی پس از این مسافت، دوام بالای خودروهای برقی را ثابت کرده است.
یکی از پرتکرارترین پرسشها درباره خودروهای برقی، مربوط به سلامت بلندمدت باتری آنهاست. منتقدان اغلب به افت ظرفیت باتری بهعنوان نقطهضعف اصلی این خودروها اشاره میکنند و هشدار میدهند که پس از چند سال استفاده، خودروهای برقی با کاهش شدید پیمایش و هزینههای سنگین تعویض باتری مواجه خواهند شد.
اما اکنون یک نمونه واقعی از فورد Mustang Mach-E مدل ۲۰۲۲ در ایالت فلوریدای آمریکا، این باور را به چالش کشیده است. این خودرو پس از پیمایش بیش از ۴۰۰٬۰۰۰ کیلومتر (۲۵۰٬۰۰۰ مایل) در طول تنها سه سال، هنوز ۹۲٪ ظرفیت اولیه باتری خود را حفظ کرده است.
استفاده روزانه سنگین برای سرویس حملونقل خصوصی
این Mustang Mach-E متعلق به فردی به نام دیوید بلنکل (David Blenkle) است که از این کراساوور برقی برای کسبوکار حملونقل خصوصی خود استفاده میکند. کسبوکاری که به نقلوانتقال دائمی و بدون وقفه وابسته است.
بلنکل در زمان خرید این خودرو انگیزهای کاملاً عملگرایانه داشت: کاهش هزینه سوخت، کاهش خرابی و سرویس، و پایین آوردن هزینه کلی مالکیت در مقایسه با یک خودروی بنزینی. او بهطور میانگین هر روز حدود ۳۷۰ کیلومتر رانندگی میکند و در تمام روزهای سال بدون توقف از خودرو استفاده مینماید.
تنها ۸٪ کاهش ظرفیت باتری پس از استفاده سنگین
حفظ ۹۲ درصد ظرفیت باتری پس از چنین استفاده سنگینی، تصورات رایج درباره افت شدید عملکرد باتری خودروهای برقی را بهکلی رد میکند. بلنکل میگوید بزرگترین سوءبرداشت در میان مسافرانش، مربوط به عمر باتری و برد خودروهای برقی است. «بیشتر مردم درباره عمر باتری سؤال میپرسند. بعد از آن فقط کیلومترشمار را به آنها نشان میدهم.»
تجربه موفق او چنان تأثیرگذار بود که حتی توجه شرکت فورد را نیز جلب کرد. متیو گابریلی، مهندس ارشد محصول Mustang Mach-E، عملکرد این خودرو را تأیید کرد و آن را شاهدی قوی بر دوام بالای فناوری خودروهای برقی مدرن دانست.
صرفهجویی چشمگیر در هزینهها
از نظر مالی نیز تجربه بلنکل بسیار قابل توجه است. او با استفاده از Mach-E در مقایسه با یک خودروی بنزینی مشابه مانند Ford Escape، موفق شده است حدود ۸٬۷۰۰ دلار فقط در هزینه سوخت صرفهجویی کند. بخش عمده این صرفهجویی به عادت شارژ خانگی هوشمندانه او بازمیگردد.
بلنکل میگوید: «یک شارژر خانگی فورد دارم و هر شب خودرو را به برق میزنم و زمان شارژ را روی ساعات ارزانتر برق تنظیم میکنم.» هرچند در روزهای خیلی پرکار، گاهی مجبور به شارژ سریع در ایستگاههای عمومی نیز میشود.
هزینه نگهداری ناچیز و ترمزهای کارخانهای پس از ۴۰۰٬۰۰۰ کیلومتر
مزایای مالی فقط به سوخت محدود نمیشود، بلکه در حوزه نگهداری و تعمیرات نیز بسیار مشهود است. بلنکل طبق برنامه سرویس دورهای توصیهشده فورد عمل میکند که شامل چرخش تایرها، بررسیهای دورهای چندگانه و تعویض فیلتر هوای کابین است.
اما نکته واقعاً شگفتانگیز، وضعیت سیستم ترمز است: به لطف سیستم ترمز احیاگر (Regenerative Braking)، که انرژی ترمز را بازیابی و ذخیره میکند، این خودرو هنوز از لنتهای ترمز اصلی کارخانه استفاده میکند؛ آن هم پس از بیش از ۴۰۰٬۰۰۰ کیلومتر رانندگی.
نمونهای قابل توجه، اما نه منحصر بهفرد
البته این Mach-E تنها مورد خاص نیست. اکنون گزارشهای متعددی از خودروهای برقی با کارکردهای بسیار بالا منتشر شده که الگوهای قدیمی را به چالش میکشند. از جمله:
-
یک VW ID.3 با بیش از ۱۶۰٬۰۰۰ کیلومتر
-
خودروهای تسلا در ناوگانهای حملونقل عمومی
-
و یک Hyundai Ioniq 5 با بیش از ۵۸۰٬۰۰۰ کیلومتر
این موارد همگی گواهی هستند بر اینکه عصر تردید نسبت به دوام خودروهای برقی رو به پایان است.