هواوی پس از سامسونگ، دومین رتبه را در بازار رو به رکود گوشیهای تاشو دارد!
بازار گوشیهای تاشو در 2025 با 19.8 میلیون دستگاه ثابت میماند. سامسونگ با 35.4% سهم پیشتاز است، اما هواوی با 34.3% فاصله را کم کرده است. برندهای چینی مانند آنر (9.1%) و موتورولا (7.6%) در حال رشد هستند. رقابت در این بازار پرچمداران شدت گرفته است.
با اینکه رشد بازار جهانی گوشیهای تاشو دیگر مانند گذشته شتابان نیست، اما این بخش از بازار همچنان در حال تحول است. طبق جدیدترین گزارش مؤسسه TrendForce، شرکت هواوی اکنون با قدرت در جایگاه دوم جهانی پس از سامسونگ قرار گرفته است.
بازار جهانی گوشیهای تاشو در سال ۲۰۲۵
بر اساس این گزارش، پیشبینی میشود میزان عرضه جهانی گوشیهای تاشو در سال ۲۰۲۵ به ۱۹.۸ میلیون دستگاه برسد که تقریباً معادل آمار سال ۲۰۲۴ است. در نتیجه، نرخ نفوذ این دستگاهها در بازار جهانی گوشی هوشمند حدود ۱.۶ درصد باقی خواهد ماند.
اگرچه رشد این بازار کند شده، گوشیهای تاشو همچنان در بخش میانرده تا پرچمدار محبوبیت دارند؛ آن هم به لطف بهبود سختافزار و کاهش تدریجی قیمتها.
سامسونگ همچنان پیشتاز اما با کاهش سهم
سامسونگ هنوز بزرگترین بازیگر بازار گوشیهای تاشو محسوب میشود، اما TrendForce پیشبینی میکند که سهم آن از بازار از ۴۵.۲ درصد در سال ۲۰۲۴ به ۳۵.۴ درصد در سال ۲۰۲۵ کاهش یابد.
صعود قدرتمند هواوی
شرکت هواوی که تمرکز خود را عمدتاً بر بازار چین گذاشته، انتظار میرود در سال ۲۰۲۵ با سهم ۳۴.۳ درصدی در جایگاه دوم باقی بماند، یعنی تنها ۱ درصد کمتر از سامسونگ. هواوی با وجود تحریمها و نداشتن پشتیبانی رسمی از گوگل، توانسته بهتدریج تجارت گوشیهای هوشمند خود، از جمله مدلهای تاشو را، احیا کند.
رشد سایر برندهای چینی
علاوه بر هواوی، برندهای چینی دیگر نیز در حال گسترش سهم خود در این بازار هستند:
-
آنر (Honor): سهم بازار آن از ۶ درصد در ۲۰۲۴ به ۹.۱ درصد در ۲۰۲۵ خواهد رسید.
-
لنوو / موتورولا (Lenovo/Motorola): با استقبال دوباره از سری Razr، سهم آن از ۵.۵ درصد به ۷.۶ درصد افزایش خواهد یافت.
-
شیائومی (Xiaomi): با عرضه مدل تاشوی MIX Flip، سهم خود را از ۳ درصد به ۵.۱ درصد افزایش خواهد داد.
-
اوپو، ویوو و سایر برندها نیز در مجموع ۸.۵ درصد از بازار گوشیهای تاشو را در اختیار خواهند داشت.