هواوی پس از چهار سال صدرنشین بازار موبایل چین شد!

برای نخستین‌بار پس از گذشت بیش از چهار سال، شرکت هواوی توانست به صدر بازار گوشی‌های هوشمند چین بازگردد. طبق گزارش موسسه IDC، در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۵ (منتهی به ژوئن)، هواوی موفق شد ۱۸.۱ درصد از سهم بازار موبایل چین را به خود اختصاص دهد.

ChatGPT said:

برای نخستین‌بار پس از گذشت بیش از چهار سال، شرکت هواوی توانست به صدر بازار گوشی‌های هوشمند چین بازگردد. طبق گزارش موسسه IDC، در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۵ (منتهی به ژوئن)، هواوی موفق شد ۱۸.۱ درصد از سهم بازار موبایل چین را به خود اختصاص دهد.

این موفقیت در حالی به‌دست آمده که کل بازار موبایل چین در این بازه، با کاهش ۴ درصدی مواجه شده و تعداد کل گوشی‌های عرضه‌شده به ۶۹ میلیون دستگاه رسیده است. با وجود این شرایط رکودی، سایر برندهای مطرح چینی مانند Oppo و vivo نیز با افت در آمار فروش خود مواجه بودند.


عرضه سری جدید Pura 80، موتور محرک رشد هواوی

در طول این فصل، هواوی جدیدترین سری پرچم‌دار خود در حوزه عکاسی یعنی Pura 80 را معرفی کرد که شامل چهار مدل زیر بود:

  • Pura 80

  • Pura 80 Pro

  • Pura 80 Pro+

  • Pura 80 Ultra

هواوی طی این فصل ۱۲.۵ میلیون گوشی عرضه کرد که هرچند نسبت به سال گذشته کاهش ۳.۴ درصدی داشته، اما همچنان توانسته رتبه اول بازار را از آن خود کند.


افت شدید vivo و عقب‌نشینی از صدر

بیشترین افت سالانه در بازار چین مربوط به برند vivo بود. این شرکت که در سه‌ماهه دوم سال گذشته در جایگاه نخست قرار داشت، با کاهش ۱۰.۱ درصدی عرضه، اکنون به جایگاه دوم سقوط کرده است. تعداد گوشی‌های عرضه‌شده توسط vivo در این دوره ۱۱.۹ میلیون دستگاه بود و سهم بازار آن به ۱۷.۳ درصد رسید.


اپل کجاست؟ نه در رتبه سوم و نه چهارم

در حالی که بسیاری از طرفداران اپل منتظر بودند تا این برند در رتبه‌های بالا دیده شود، واقعیت چیز دیگری است:

  • Oppo با عرضه ۱۰.۷ میلیون گوشی و کاهش ۵ درصدی نسبت به سال گذشته، در رتبه سوم قرار دارد و ۱۵.۵ درصد از بازار را در اختیار دارد.

  • Xiaomi که روزگاری به عنوان “اپل چین” شناخته می‌شد، تنها شرکتی بود که در این فصل رشد مثبت ثبت کرد. این برند با افزایش ۳.۴ درصدی عرضه، ۱۰.۴ میلیون گوشی به بازار فرستاد و به ۱۵.۱ درصد سهم بازار رسید و در جایگاه چهارم ایستاد.

اپل در سه‌ماهه دوم ۲۰۲۵ موفق شد ۹.۶ میلیون آیفون در چین عرضه کند، اما این عدد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۱.۳ درصدی داشته است. سهم بازار اپل در این بازه به ۱۳.۹ درصد رسید و این برند را در رتبه پنجم جدول قرار داد.


آیا بازگشت هواوی ادامه‌دار خواهد بود؟

بر اساس نظرسنجی منتشرشده:

  • ۷۲٪ کاربران معتقدند که فروش هواوی در چین همچنان رشد خواهد کرد؛

  • ۱۲٪ بر این باورند که کمبود تراشه باعث عقب‌ماندگی آن از برندهایی مثل Oppo و vivo خواهد شد؛

  • و ۱۶٪ نیز اساساً به دلیل مسائل امنیتی، علاقه‌ای به هواوی ندارند.


جمع‌بندی

بازگشت هواوی به صدر بازار چین یک اتفاق مهم در صنعت موبایل به‌شمار می‌رود، به‌ویژه با در نظر گرفتن فشارهای تحریمی و مشکلات تأمین تراشه در سال‌های اخیر. اگرچه میزان عرضه آن نسبت به سال گذشته کمی کاهش داشته، اما توانسته سهم بازار خود را تثبیت و جایگاه نخست را پس بگیرد. این روند می‌تواند نشانه‌ای از احیای تدریجی و حساب‌شده هواوی در بازار داخلی چین باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.