شیائومی تسلیم شد: قدرت افسارگسیخته SU7 Ultra پس از اعتراضات فعال شد!
شیائومی SU7 Ultra، سدان الکتریکی پرچمدار و قدرتمند این غول فناوری، پس از دریافت آخرین بهروزرسانی نرمافزاری، اکنون با تمام توان تبلیغشده خود به میدان آمده است.
در پی عرضه این خودروی برقی، شماری از مالکان دریافتند که تنظیمات نرمافزاری، توان خروجی آن را به ۹۰۰ اسب بخار محدود کرده است؛ این در حالی بود که پتانسیل واقعی خودرو به مراتب بیشتر بود. این محدودیت، موجی از نارضایتی را در میان خریدارانی که برای بالاترین سطح عملکرد هزینه کرده بودند، به دنبال داشت.
عملکرد خیرهکننده SU7 Ultra پیش از محدودیت
خودروی شیائومی SU7 Ultra پیش از این نیز با عملکرد چشمگیر خود در دنیای خودرو نامی برای خود دست و پا کرده بود. نسخه آزمایشی این خودرو به شکلی قابل توجهی از تسلا مدل S Plaid پیشی گرفت. همچنین، یک نمونه اولیه پیشتولیدی SU7 Ultra توانست با ثبت زمان ۶ دقیقه و ۴۶.۸۷۴ ثانیه در پیست چالشبرانگیز نوربورگرینگ، عملکرد فوقالعادهای به نمایش بگذارد. این رکورد، خودروی قدرتمند +۱۵۰۰ اسب بخاری شیائومی را بالاتر از سوپراسپرتهایی نظیر ریماک نورا، کوروت ZR1، وایپر ACR و پورشه ۹۱۸ قرار میدهد.
ناامیدی خریداران و واکنش سریع شیائومی
با در نظر گرفتن این دستاوردهای خیرهکننده، خبر محدود شدن قدرت SU7 Ultra تجاری به میزان تقریبی ۶۵۰ اسب بخار از طریق نرمافزار، برای خریداران اولیه بسیار ناامیدکننده بود. واکنش آنلاین مالکان SU7 Ultra به این موضوع، سریع و پر سر و صدا بود. در پی این اعتراضات، شرکت شیائومی تصمیم گرفت نرمافزار محدودکننده عملکرد را حذف کند. این شرکت در بیانیهای رسمی، اشتباه خود را پذیرفت و اعلام کرد: “ما از بازخورد پرشور جامعه خود قدردانی میکنیم و اطمینان خواهیم داد که شفافیت بهتری را در آینده ارائه دهیم.”
آزادسازی قدرت کامل و درسی برای خودروهای نرمافزاری
با این چرخش ناگهانی از سوی شیائومی، مالکان SU7 Ultra اکنون میتوانند پتانسیل کامل خودروی برقی قدرتمند خود را تجربه کنند. این ماجرا، چالش رو به رشدی را برای خودروسازانی که به سمت مفهوم “خودروهای تعریفشده توسط نرمافزار” حرکت میکنند، آشکار میسازد. شرکتها ممکن است فرصتهایی را در ارائه ویژگیها و ارتقاء عملکرد از طریق بهروزرسانیهای OTA (Over-The-Air) ببینند، اما بسیاری از مصرفکنندگان همچنان خودروهای خود را صرفاً به عنوان سختافزار در نظر میگیرند.
این دیدگاه در مقاومت در برابر ویژگیهای مبتنی بر اشتراک و شکایات در مورد قابلیتهای قفلشده توسط نرمافزار که به نظر میرسد سطوح مختلف تریم را متمایز کرده و سود را افزایش میدهند، به وضوح دیده میشود.
پرونده شیائومی SU7 Ultra تعادل حساسی را نشان میدهد که خودروسازان باید بین نوآوری نرمافزاری و انتظارات مشتریان برقرار کنند. این اتفاق هشداری است برای تولیدکنندگان که در عصر خودروهای الکتریکی و نرمافزاری، شفافیت و توجه به خواستههای مشتریان از اهمیت ویژهای برخوردار است.