7 راه برای افزایش نصب اپلیکیشن که باید در سال 2025 امتحان کنید!

اگر بخواهیم با هم صادق باشیم؛ باید بگویم که اکثر افراد اپلیکیشن شما را دانلود نمیکنند؛ نه به خاطر این که اپ شما به اندازه کافی خوب نیست، بلکه به این دلیل که در بین میلیونها اپلیکیشن دیگر، اصلا دیده نمیشود. در این مقاله قصد داریم 7 تکنیک موثر برای افزایش نصب اپلیکیشن را به شما معرفی کنیم که با استفاده از آنها میتوانید اپ خود را در معرض دید افرادی قرار دهید که به آن علاقه دارند.
در این مطلب، تکنیکهایی مثل ASO و تبلیغات گوگل را با هم بررسی کرده و به شما میگوییم که چگونه میتوانید با استفاده از آنها، تعداد دانلودهای اپ خود را افزایش دهید.
1.بهینهسازی اپ استور (ASO) را جدی بگیرید
فرقی نمیکند که در گوگل پلی، اپل استور، بازار و یا دیگر فروشگاههای اپ، اپلیکیشن خود را منتشر کرده باشید. اپ شما در تمامی این فروشگاهها یک صفحه دارد که در آن، عنوان و توضیحات اپ، عکسها و ویدئوها و یا امتیاز و نظرات به کاربران نشان داده میشوند.
بهینهسازی اپ یا ASO به بهبود تمام اِلِمانهای داخل صفحه اپلیکیشن در استورهای مختلف، برای نمایش بیشتر در تب سرچ هر یک از این فروشگاهها گفته میشود.
به عنوان مثال بهبود اسکرینشاتهای اپ و یا قرار دادن ویدئو از محیط کاربری آن، میتواند در پیشنهاد اپ در تب سرچ به کاربران کمک کرده و موجب افزایش دانلود اپلیکیشن شما شود.
اما چه مواردی را میتوان در مورد ASO بهینه کرد؟
- عنوان و توضیحات اپ: هدلاین و دیسکریپشن صفحه اپ، اولین چیزی است که کاربران از اپلیکیشن شما میبینند. بنابراین مهم است که در نوشتن آن مقداری وسواس را چاشنی کار خود کنید. در این مورد، پیشنهاد میشود تا هدلاین و دیسکریپشن اپ خود را کامل اما کوتاه نگه دارید و از کلمات کلیدی در آنها استفاده کنید تا الگوریتم موضوع و حوزه فعالیت اپ شما را متوجه شود.
- تصاویر و ویدئو: استفاده از چند اسکرین شات و به خصوص ویدئو برای توضیح رابط کاربری بخشهای مختلف اپ، یکی از گزینههای جذابی است که حس دیداری مخاطبان را تحریک کرده و میتواند باعث افزایش دانلود اپ شود.
- کامنتها: فارغ از مثبت یا منفی بودن، به تمام کامنتهای مربوط پاسخ دهید. اگر کاربران از اپلیکیشن شما ناراضی هستند؛ دلیل این نارضایتی را از آنها جویا شوید و اگر تجربه مثبت خود در استفاده از اپلیکیشن را به شما به اشتراک میگذراند، از آنها سپاسگزاری کنید.
2. تبلیغات گوگل را فراموش نکنید
اگر به دنبال افزایش تعداد نصبهای اپ خود در کمترین زمان ممکن بوده و حاضر هستید برای این کار، مقداری هزینه هم بکنید؛ تبلیغات نصب اپلیکیشن گوگل ادز یکی از بهترین گزینهها برای شما است.
گوگل ادز پلتفرم تبلیغاتی گوگل است و شامل شبکههای پرطرفداری مثل موتور جستو گوگل، یوتیوب، جیمیل، شبکه دیسپلی گوگل و دیگر موارد میشود. انواع مختلفی از کمپینهای تبلیغاتی در گوگل ادز وجود دارند که یکی از کاربردیترین آنها، کمپینهای اپلیکیشن هستند.
با طراحی کمپینهای اپ گوگل ادز، تبلیغات شما در پلتفرمهایی مثل گوگل پلی، اپ استور اپل و یوتیوب نمایش داده میشود.
دسترسی به طیف وسیعی از مخاطبان، گزینههای هدفگیری پیشرفته و امکان بررسی و آنالیز نتایج تبلیغات، از دلایل مهمی هستند که دیگر بهانهای برای تبلیغ نکردن در این شبکه برای شما باقی نمیگذارند.
اما چگون میتوانیم کمپینهای اپ گوگل ادز را بسازیم؟
همانطور که به آن اشاره کردیم؛ کمپینهای اپ جزو تبلیغات گوگل ادز بوده و برای ساخت این کمپینها، نیاز به ساخت اکانت گوگل ادز و شارژ آن دارید.
با توجه به وجود یک سری از محدودیتها، امکا شارژ مستقیم اکانت برای کاربران داخل ایران وجود ندارد. بنابراین اگر در داخل کشور فعالیت کرده و میخواهید از این کمپینها استفاده کنید؛ باید از خدمات شرکتهای واسطه در این مورد استفاده کنید.
جی ادز (g-ads.org) یکی از این آژانسهای واسطه است که به عنوان پارتنر پریمیوم گوگل در ایران فعالیت کرده و طیف گستردهای از خدمات گوگل ادز مثل ساخت و شارژ اکانتهای گوگل ادز و راهاندازی و مدیریت کمپینهای تبلیغاتی را برای مشتریان خود انجام میدهد.
اگر تمایل به راهاندازی کمپینهای اپ داشته و یا این که میخواهید با سایر کمپینهای تبلیغاتی در پلتفرم گوگل ادز آشنا شوید؛ پیشنهاد میکنیم با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید تا شما را در این مورد راهنمایی کنند.
3. یک صفحه فرود برای اپ خود داشته باشید
داشتن یک صفحه فرود حرفهای، اعتماد کاربران را افزایش داده و به شما این امکان را میدهد خارج از فروشگاه اپلیکیشن نیز کاربران را جذب کنید.
مواردی که که میتوانید در صفحه فرود خود داشته باشید:
- معرفی ویژگیها و مزایای اپلیکیشن
- لینک دانلود برای اندروید و iOS
- نظرات کاربران
- ویدئوی کوتاه معرفی اپلیکیشن
4. از تایید اجتماعی (Social proof) استفاده کنید
کاربران به اپلیکیشنهایی اعتماد میکنند که دیگران نیز از آن استفاده کردهاند.
راهکارهای افزایش تایید اجتماعی:
- نمایش نظرات کاربران در شبکههای اجتماعی
- اشاره به تعداد نصب یا امتیاز اپلیکیشن
- اجرای نظرسنجیها یا چالشهای تعاملی با کاربران
5. با اینفلوئنسرهای کوچک (Micro-Influencers) همکاری کنید
لازم نیست با افراد مشهور کار کنید. اینفلوئنسرهای کوچک (با ۱۰۰۰ تا ۱۰هزار دنبالکننده) اغلب مخاطبانی واقعیتر و نرخ تعامل بالاتری دارند. علاوه بر این، هزینه همکاری با آنها نیز به مراتب پایینتر میباشد.
در این مورد، پیشنهاد میکنم تا اینفلوئنسرهای اینستاگرام، توییتر و یا حتی لینکدین را هدف قرار دهید.
6. برای دعوت دوستان به نصب اپلیکیشن جایزه طراحی کنید
یکی از روشهای پربازده برای رشد، استفاده از معرفی کاربر به کاربر است که اگر با ارائه جایزه و پاداش همراه شود؛ تاثیر به مراتب بهتری خواهد داشت.
ایدههایی برای پاداشدهی:
- ارائه اعتبار یا امکانات درونبرنامهای
- باز کردن قابلیتهای ویژهای در اپ
- تخفیف برای کاربران معرفیکننده (برای خرید آیتمهای درون اپلیکیشنی)
7. تولید محتوای وایرال در شبکههای اجتماعی داشته باشید
یک پست خلاقانه و جذاب در شبکههای مجازی میتواند هزاران نصب در مدتزمان کوتاهی برای شما به همراه داشته باشد.
محتواهای موفق در این مورد معمولاً شامل این موارد میشوند:
- ویدئوی معرفی کاربرد اپ در قالب کوتاه (Reels، Shorts)
- میمهای خلاقانه یا محتوای پشت صحنه
- مثالهای «قبل و بعد» استفاده از اپلیکیشن
سخن پایانی
اگر توسعهدهنده اپ و یا مالک کسبوکاری هستید که اپلیکیشن هم دارید؛ مهم است که بدانید در مارکت شلوغ این روزهای اپلیکیشنها، خیلی راحت نیست که بتوانید اپ خود را به کاربران هدف معرفی کنید. اما با استفاده از یک سری تکنیکها میتوانید اپلیکیشن خود را در معرض دید افرادی قرار دهید که به آن علاقه داشته و احتمالا میخواهند آن را دانلود کنند.
امیدوارم از تکنیکهای عنوان شده در این مقاله مثل کمپینهای اپ گوگل ادز یا ASO استفاده کرده و به خوبی بتوانید تعداد نصبهای اپلیکیشن خود را افزایش دهید.