کارت‌های گرافیک انویدیا RTX 50 Series: انقلابی در گرافیک و هوش مصنوعی در CES 2025!

انویدیا در نمایشگاه CES 2025 با معرفی نسل جدید کارت‌های گرافیک خود، NVIDIA Blackwell GeForce RTX 50 Series، بار دیگر استانداردهای گرافیک کامپیوتری را ارتقا داد.

این سری جدید با بهره‌گیری از معماری انقلابی Blackwell، نوید تحولی عظیم در رندرینگ مبتنی بر هوش مصنوعی، افزایش چشمگیر عملکرد و ارائه تصاویری با واقع‌گرایی بی‌نظیر را می‌دهد. فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند DLSS 4، سایه‌زن‌های عصبی RTX و شخصیت‌های بازی خودکار مبتنی بر هوش مصنوعی، RTX 50 Series را به نمادی از نوآوری بی‌وقفه انویدیا تبدیل کرده است.

معماری Blackwell: قلب تپنده هوش مصنوعی در RTX 50 Series

معماری Blackwell، نیروی محرکه اصلی کارت‌های گرافیک GeForce RTX 50 Series است. این معماری با بهره‌گیری از هسته‌های Tensor نسل پنجم و هسته‌های RT نسل چهارم، قابلیت‌های هوش مصنوعی و ردیابی پرتو را به سطحی بی‌سابقه می‌رساند.

کارت گرافیک پرچمدار این سری، GeForce RTX 5090، با ۹۲ میلیارد ترانزیستور و ارائه بیش از ۳۳۵۲ تریلیون عملیات هوش مصنوعی در ثانیه (TOPS)، قدرتی خیره‌کننده را به نمایش می‌گذارد که دو برابر عملکرد نسل قبلی خود، RTX 4090 است.

به گفته جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا: «Blackwell، موتور هوش مصنوعی، برای گیمرها، توسعه‌دهندگان و هنرمندان خلاق از راه رسیده است. Blackwell با ترکیب رندرینگ عصبی مبتنی بر هوش مصنوعی و ردیابی پرتو، مهم‌ترین نوآوری در گرافیک کامپیوتری از زمان معرفی سایه‌زنی قابل برنامه‌ریزی در ۲۵ سال پیش است.»

DLSS 4: انقلابی در افزایش عملکرد با هوش مصنوعی

یکی از ویژگی‌های برجسته سری RTX 50، فناوری DLSS 4 (Deep Learning Super Sampling) است. این فناوری نسل چهارم با معرفی Multi Frame Generation، با استفاده از هوش مصنوعی تا سه فریم را برای هر فریم رندر شده تولید می‌کند که منجر به افزایش عملکرد تا ۸ برابر نسبت به روش‌های رندرینگ سنتی می‌شود. DLSS 4 همچنین از معماری مدل ترانسفورمر، برای اولین بار در صنعت گرافیک، بهره می‌برد که جزئیات بیشتر، کاهش شبح‌سازی و بهبود Anti-aliasing را به ارمغان می‌آورد.

با پشتیبانی از بیش از ۷۵ بازی و برنامه در زمان عرضه، DLSS 4 آماده است تا تجربه بازی و تولید محتوا را متحول کند. همچنین، اضافه شدن NVIDIA Reflex 2 با فناوری Frame Warp، با کاهش تأخیر تا ۷۵٪، تجربه بازی را بهبود می‌بخشد.

سایه‌زن‌های عصبی RTX: واقع‌گرایی بی‌نظیر در بازی‌ها

انویدیا ۲۵ سال پس از معرفی سایه‌زن‌های قابل برنامه‌ریزی، با سایه‌زن‌های عصبی RTX گامی دیگر در جهت واقع‌گرایی در گرافیک برداشته است. این فناوری با ادغام شبکه‌های کوچک هوش مصنوعی در سایه‌زن‌های قابل برنامه‌ریزی، امکان ارائه مواد و نورپردازی با کیفیت فیلم را در بازی‌های بی‌درنگ فراهم می‌کند. این به معنای ارائه کیفیت بصری بی‌نظیر بدون کاهش عملکرد برای گیمرها و توسعه‌دهندگان است.

از نوآوری‌های کلیدی این بخش می‌توان به RTX Neural Faces اشاره کرد که با استفاده از هوش مصنوعی مولد، چهره‌های دیجیتالی با کیفیت بالا و پایدار را در زمان واقعی ایجاد می‌کند. فناوری‌های مکمل مانند ردیابی پرتو مو و رندرینگ پوست، همراه با RTX Mega Geometry، با پشتیبانی از ۱۰۰ برابر مثلث‌های بیشتر با ردیابی پرتو در یک صحنه، سطح واقع‌گرایی را بیش از پیش افزایش می‌دهند.

شخصیت‌های بازی خودکار با هوش مصنوعی

سری GeForce RTX 50 با معرفی مجموعه‌ای از فناوری‌های NVIDIA ACE (Avatar Cloud Engine)، خودمختاری مبتنی بر هوش مصنوعی را به شخصیت‌های بازی می‌بخشد. این نوآوری‌ها به شخصیت‌ها اجازه می‌دهد تا مانند بازیکنان واقعی، محیط را درک، برنامه‌ریزی و در آن عمل کنند و تجربه‌های بازی پویا و تعاملی را خلق کنند.

در بازی‌هایی مانند PUBG: BATTLEGROUNDS و InZOI، شخصیت‌های مجهز به ACE با رویدادهای داخل بازی و رفتارهای بازیکن سازگار می‌شوند و سطح غوطه‌وری و استراتژی را ارتقا می‌دهند.

مدل‌های زبان بزرگ (LLM) نیز تجربه گیم‌پلی را بهبود می‌بخشند. به عنوان مثال، باس‌های حمله در بازی MIR5 به صورت پویا تاکتیک‌های خود را بر اساس اقدامات بازیکن تنظیم می‌کنند و سطح جدیدی از چالش و غیرقابل پیش‌بینی بودن را ارائه می‌دهند.

ابزارهای هوش مصنوعی برای تولیدکنندگان محتوا

RTX 50 Series فراتر از بازی، ابزاری قدرتمند برای تولیدکنندگان محتوا نیز محسوب می‌شود. این GPUها اولین سخت‌افزارهای رده مصرف‌کننده هستند که از دقت FP4 پشتیبانی می‌کنند و عملکرد مدل‌های تولید تصویر هوش مصنوعی مانند FLUX را دو برابر می‌کنند. این امکان به تولیدکنندگان محتوا می‌دهد تا مدل‌های هوش مصنوعی مولد را به صورت محلی با حافظه کمتر اجرا کنند و گردش‌های کاری خود را بهبود بخشند.

براساس گزارشات NVIDIA Broadcast نیز از این پیشرفت‌ها بهره‌مند می‌شود. ویژگی‌های بتا جدید مانند Studio Voice و Virtual Key Light، کیفیت صدای بهبود یافته و جلوه‌های نورپردازی حرفه‌ای را برای پخش‌کننده‌های زنده فراهم می‌کنند. دستیار پخش هوشمند Streamlabs، با بهره‌گیری از NVIDIA ACE و Inworld AI، به عنوان یک میزبان و تهیه‌کننده مجازی عمل می‌کند و مدیریت پخش زنده را آسان‌تر می‌کند.

Blackwell برای لپ‌تاپ‌ها: قدرت دسکتاپ در دستگاه‌های قابل حمل

تأثیر معماری Blackwell به لپ‌تاپ‌ها نیز رسیده است و عملکردی در سطح دسکتاپ را در دستگاه‌های قابل حمل ارائه می‌دهد. لپ‌تاپ‌های مجهز به فناوری NVIDIA Max-Q، ضمن حفظ طراحی باریک و سبک، ۴۰٪ بهبود در بازدهی باتری را ارائه می‌دهند. این لپ‌تاپ‌ها، چه برای بازی، چه برای توسعه و چه برای کارهای خلاقانه، استاندارد جدیدی را در محاسبات موبایل تعریف می‌کنند.

مدل‌های پایه هوش مصنوعی و Project R2X: آینده هوش مصنوعی شخصی

انویدیا برای توسعه‌دهندگان و علاقه‌مندان، ریزسرویس‌های NIM و طرح‌های هوش مصنوعی را معرفی می‌کند که امکان ایجاد عوامل و دستیارهای هوش مصنوعی سفارشی را فراهم می‌کند. Project R2X نمونه‌ای از این پتانسیل است و آواتار رایانه شخصی مجهز به بینایی را نشان می‌دهد که قادر به کمک در همه زمینه‌ها از برنامه‌های دسکتاپ گرفته تا کنفرانس ویدیویی است. این نوآوری‌ها تعهد انویدیا به توانمندسازی کاربران برای بهره‌برداری از پتانسیل کامل هوش مصنوعی را نشان می‌دهد.

قیمت و زمان عرضه

سری GeForce RTX 50 شامل مدل‌های زیر است:

  • GeForce RTX 5090: با قیمت ۱۹۹۹ دلار از ۳۰ ژانویه در دسترس است.
  • GeForce RTX 5080: با قیمت ۹۹۹ دلار، از ۳۰ ژانویه در دسترس است.
  • GeForce RTX 5070 Ti: با قیمت ۷۴۹ دلار، از فوریه در دسترس است.
  • GeForce RTX 5070: با قیمت ۵۴۹ دلار، از فوریه در دسترس است.

این GPUها به عنوان NVIDIA Founders Editions و از طریق ارائه دهندگان کارت‌های اضافی مانند ASUS، MSI و ZOTAC در دسترس خواهند بود. رایانه‌های رومیزی از پیش ساخته شده از برندهایی مانند MAINGEAR و Scan Computers نیز از این کارت‌ها بهره خواهند برد.

لپ‌تاپ‌های مجهز به GPUهای RTX 50 Series در ماه‌های مارس و آوریل توسط تولیدکنندگان برتر از جمله ASUS، Lenovo و Razer عرضه خواهند شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.