بسته شدن استودیو Firewalk و بازی Concord توسط سونی
کمتر از دو ماه پس از اینکه سونی بازی تیراندازی آنلاین Concord را به دلیل یک شروع ناموفق از دسترس خارج کرد، اعلام شد که استودیو توسعهدهندهی آن یعنی Firewalk Studios نیز بهطور دائم بسته شده و بازی بهطور کامل پایان خواهد یافت.
کارکنان Firewalk از بخش سرگرمی تعاملی سونی (SIE) جدا شده و این شرکت تصمیم گرفته که Concord را بهطور کامل کنار بگذارد و اعلام کرده که این بازی نتوانسته اهداف مورد انتظار را برآورده کند. همچنین، سونی اعلام کرد که استودیو توسعهدهنده بازیهای موبایل Neon Koi نیز بسته خواهد شد.
بسته شدن Firewalk Studios
بسته شدن استودیو Firewalk پایانی بر یکی از پروژههای ناموفق سونی است. بازی Concord که در ۲۳ اوت منتشر شده بود، در رقابت با بازیهای رایگان مشابه و در شرایطی که این ژانر پر رقابت است، نتوانست جایگاهی پیدا کند. این بازی در اوج خود تنها به ۶۹۷ بازیکن همزمان در پلتفرم استیم رسید و پس از کمتر از دو هفته از فروشگاههای پلیاستیشن و رایانه شخصی حذف شد.
هرمن هولست، مدیر گروه تجاری استودیو در SIE، در ایمیلی به کارکنان گفت: “در ماههای اخیر گزینههای مختلف را بررسی کردیم و پس از فکر و بررسیهای زیاد، تصمیم گرفتیم که Concord را بهطور دائم کنار بگذاریم و استودیو را ببندیم.” هولست اشاره کرد که برخی از جنبههای بازی Concord علیرغم ویژگیهای “برجسته” آن، نتوانستند مخاطبان کافی جذب کنند. “ژانر تیراندازی PvP بسیار رقابتی است و متاسفانه نتوانستیم در این زمینه به اهدافمان برسیم. اما از تجربه Concord درسهای ارزشمندی گرفتیم که برای تقویت تواناییهای خود در سرویسهای آنلاین و رشد آینده به کار خواهیم بست.”
روز سهشنبه، استودیو Firewalk در آخرین پست خود در شبکه اجتماعی X (توییتر سابق) از تیم توسعهدهندهی خود به عنوان “تیمی بینظیر” یاد کرد و اعلام کرد: “ما در طول راه خطرهایی را پذیرفتیم، از جمله ترکیب عناصر بازیهای کارتی و مبارزهای با بازیهای تیراندازی اول شخص، و هرچند برخی از این ایدهها به نتیجه مطلوب نرسید، اما تلاش برای خلق چیزهای جدید برای پیشرفت این حوزه ضروری است.” سونی اظهار داشت که تصمیم برای بستن Firewalk و Neon Koi به دقت مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت بهترین گزینه برای تقویت سازمان بوده است. همچنین اعلام کرد که تلاش خواهد کرد کارکنان اخراج شده این دو استودیو را در بخشهای دیگر خود جای دهد.
شکست پروژه Concord
استودیو Firewalk در سال ۲۰۱۸ توسط گروهی از افراد سابق Bungie در زیرمجموعه ProbablyMonsters تأسیس شد. سونی در آوریل ۲۰۲۳ این استودیو را خریداری کرد و بیش از ۲۰۰ میلیون دلار برای بازی Concord سرمایهگذاری کرد. این بازی که با هزینهای نزدیک به ۴۰۰ میلیون دلار ساخته شده، به عنوان بزرگترین ضرر مالی سونی در حوزه بازیها شناخته شده است. بازی Concord با سبک علمی-تخیلی و طراحی هنری شبیه به Guardians of the Galaxy در ۲۳ اوت با قیمت ۴۰ دلار عرضه شد، اما تنها ۱۰ هزار نسخه در استیم و حدود ۱۵ هزار نسخه در فروشگاه پلیاستیشن فروخت.
تعداد بازیکنان فعال به قدری پایین بود که سونی در ۶ سپتامبر بازی را از دسترس خارج و مبلغ پرداختی تمامی بازیکنان را بازگرداند. در آن زمان، سونی اعلام کرد که “گزینههای مختلفی را بررسی خواهد کرد” و این احتمال ایجاد شد که Concord شاید به عنوان یک بازی رایگان یا در سرویس اشتراکی PlayStation Plus بازگردد.
در بررسی بازی Concord، ما آن را به عنوان یک بازی تیراندازی اول شخص قابلقبول توصیف کردیم که مشابه Overwatch بود، اما نتوانست در این ژانر شلوغ تفاوت و نوآوری خاصی ارائه دهد.