مطالعه ناسا نشان می دهد که ممکن است حیات میکروبی در زیر یخ مریخ رشد کند

تحقیقات اخیر ناسا نشان می‌دهد که ممکن است حیات در زیر یخ‌های مریخ وجود داشته باشد، زیرا حوضچه‌های آب ذوب زیر یخ‌های غبارآلود می‌توانند محیطی مهمان‌نواز برای حیات میکروبی ایجاد کنند. این مطالعه چگونگی عبور نور خورشید از یخ را مشخص می‌کند و فتوسنتز را در این حفره‌های آب مذاب، شبیه به سوراخ‌های کرایوکونیت زمین، ممکن می‌سازد.

زندگی زیر یخ مریخ؟

در حالی که هیچ مدرک مستقیمی مبنی بر وجود حیات در مریخ وجود ندارد، مطالعه جدید ناسا نشان می دهد که میکروب ها ممکن است بتوانند در زیر سطح یخی این سیاره زنده بمانند. به گفته آدیتیا کولر از آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا، نور خورشید می تواند از طریق یخ آب در مریخ نفوذ کند و به طور بالقوه امکان فتوسنتز را فراهم کند. بر روی زمین، شرایط مشابه، حیات را در جیب‌های زیر یخ حفظ می‌کند و موجوداتی مانند سیانوباکتری‌ها و جلبک‌ها برای بقا به فتوسنتز وابسته هستند.

یخ روی مریخ و استخرهای آب ذوب گرد و غباری

مریخ دو نوع اصلی یخ دارد: آب یخ زده و دی اکسید کربن. تیم تحقیقاتی، از جمله Khuller، یخ آبی را که از گرد و غبار و برف باستانی در دوران یخبندان مریخ تشکیل شده بود، مورد مطالعه قرار دادند. آنها پیشنهاد می کنند که گرد و غبار موجود در این یخ می تواند به نور خورشید اجازه دهد تا پاکت های کوچک زیر سطح را ذوب کند و حوضچه هایی از آب ایجاد کند. در مریخ، ذوب یخ در سطح به دلیل جو نازک آن دشوار است، اما در زیر یخ، گرد و غبار ممکن است به اندازه کافی نور خورشید را جذب کند تا یخ را گرم و ذوب کند.

سوراخ های کرایوکونیت و فتوسنتز مریخ

روی زمین، گرد و غبار درون یخ می‌تواند سوراخ‌های کرایوکونیت ایجاد کند که نور خورشید را به دام می‌اندازد و در یخ ذوب می‌شود و حفره‌های آب کوچکی را تشکیل می‌دهد که از اکوسیستم‌های میکروبی پشتیبانی می‌کند. به گفته فیل کریستنسن از دانشگاه ایالتی آریزونا، فرآیندهای مشابهی ممکن است در مریخ رخ دهد. مطالعه آنها نشان می دهد که نور کافی می تواند به عمق سه متری سطح مریخ نفوذ کند و اجازه دهد تا فتوسنتز در این حفره های آب مذاب رخ دهد.

اکنون دانشمندان در حال نقشه برداری از مناطقی هستند که این آب ذوب می تواند وجود داشته باشد، به ویژه بین مناطق گرمسیری مریخ در عرض جغرافیایی 30 تا 60 درجه. مطالعات آینده و مأموریت های بالقوه ممکن است بر روی این مناطق برای بررسی بیشتر تمرکز کنند

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.