آیا OpenAI قوانین کپی رایت را نقض می کند؟

در دنیایی که هوش مصنوعی به سرعت در حال تغییر چشم‌انداز دیجیتالی ما است، پرسش‌های مربوط به قانونمندی و اخلاق بیش از هر زمان دیگری نگران‌کننده هستند. یک محقق سابق هوش مصنوعی در OpenAI، اخیراً نگرانی‌های جدی را در مورد اقدامات این شرکت، به ویژه در مورد استفاده از مواد دارای حق چاپ برای آموزش فناوری‌هایش مطرح کرده است.

سوچیر بالاجی نزدیک به چهار سال را در OpenAI سپری کرد، جایی که در جمع آوری و سازماندهی حجم وسیعی از داده های اینترنتی برای پروژه هایی مانند ChatGPT نقش داشت. در ابتدا، او معتقد بود که شرکت در استفاده از هر گونه داده آنلاین، چه دارای حق چاپ و چه بدون حق چاپ آزاد است.

با این حال، پس از انتشار ChatGPT در اواخر سال 2022، او شروع به زیر سوال بردن این فرض کرد. او به این نتیجه رسید که اتکای OpenAI به داده های دارای حق چاپ از نظر قانونی مشکوک است و به طور بالقوه برای کل اینترنت مضر است.

در ماه آگوست، بالاجی تصمیم جسورانه ای گرفت که OpenAI را ترک کند. او به نیویورک تایمز گفت: “اگر به آنچه من اعتقاد دارم باور دارید، باید شرکت را ترک کنید.”

او یکی از اولین کارمندان یک شرکت بزرگ هوش مصنوعی است که علیه شیوه های مربوط به استفاده از داده های دارای حق چاپ صحبت می کند.

نگرانی‌های او توسط افراد و سازمان‌های مختلفی تکرار می‌شود که علیه شرکت‌های هوش مصنوعی به اتهام استفاده از مطالب دارای حق چاپ بدون مجوز شکایت کرده‌اند. به عنوان مثال، نیویورک تایمز از OpenAI شکایت کرده است و ادعا می کند که این شرکت از مقالات خود برای ایجاد چت ربات های رقابتی استفاده کرده است.

بالاجی معتقد است که فناوری‌های هوش مصنوعی مانند ChatGPT معیشت سازندگانی را که از کارشان برای آموزش استفاده می‌شود، تهدید می‌کند. او گفت: «این یک مدل پایدار برای کل اکوسیستم اینترنت نیست.

OpenAI با بالاجی مخالف است و می گوید: «ما A.I خود را می سازیم. مدل‌هایی که از داده‌های در دسترس عموم استفاده می‌کنند، به شیوه‌ای که با استفاده منصفانه و اصول مرتبط محافظت می‌شوند و توسط سوابق قانونی طولانی مدت و پذیرفته شده پشتیبانی می‌شوند. ما این اصل را برای سازندگان منصفانه، برای نوآوران ضروری و برای رقابت پذیری ایالات متحده حیاتی می دانیم.»

همانطور که بحث ادامه دارد، یک چیز واضح است: تقاطع هوش مصنوعی و قانون کپی رایت یک چشم انداز پیچیده است که نیاز به بررسی دقیق دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.