Snapdragon 8 Elite هسته های سفارشی Oryon هوش مصنوعی را معرفی می کند

کوالکام سال گذشته در اجلاس اسنپدراگون گفت که هسته‌های سفارشی Oryon اسنپدراگون X Elite را در سال 2024 به موبایل می‌آورد. امروز، در Snapdragon Summit 2024، به این وعده عمل کرده است.

اسنپدراگون 8 الیت جدیدترین چیپست پرچمدار کوالکام است و همانطور که وعده داده شده بود، از هسته های سفارشی Oryon بهره می برد که قدرت و عملکردی را که قبلاً در دستگاه های تلفن همراه مشاهده نشده بود، به اضافه انبوهی از پیشرفت های دیگر به ارمغان می آورد.

هسته‌های سفارشی Oryon آینده مولد هوش مصنوعی را برای دستگاه‌های تلفن همراه تامین می‌کنند

اینها فقط هسته‌های Oryon پلاگین نیستند که از Snapdragon X Elite منتقل شده‌اند. Qualcomm هسته‌های Oryon اسنپدراگون 8 Elite را از ابتدا برای موبایل ساخته است و آنچه را که ادعا می‌کند «سریع‌ترین CPU موبایل در جهان» با حداکثر سرعت پردازنده 4.32 گیگاهرتز روی هسته‌های اصلی است، ایجاد کرده است.

علاوه بر هسته های اصلی، شش هسته عملکرد جدید با فرکانس 3.53 گیگاهرتز وجود دارد. هیچ هسته بازدهی وجود ندارد، که جای تعجب نیست زیرا کوالکام به مرور زمان آنها را در چیپست های خود کاهش داده است. اسنپدراگون 8 نسل 3 سال گذشته تنها به دو هسته بازده کاهش یافته بود. مجموع حافظه نهان L2 در تراشه Elite 24 مگابایت است – که 12 مگابایت در هر خوشه است، با هر هسته حافظه نهان L1 اضافی.

اسنپدراگون 8 الیت 3 نانومتری همچنین از سریع‌ترین حافظه 5.3 گیگاهرتزی LPDDR5x پشتیبانی می‌کند. پیشرفت‌های ریزمعماری منجر به ویژگی جدیدی به نام بیدار شدن فوری شده است که به موجب آن چرخه انرژی مکرر هسته‌های جداگانه با استفاده از سخت‌افزاری که به هسته اجازه می‌دهد دستور بعدی را بلافاصله اجرا کند، کاهش می‌یابد.

معنی همه اینها برای تجربه کاربر این است که گوشی‌های هوشمند با اسنپدراگون 8 الیت راه‌اندازی سریع‌تر اپلیکیشن‌ها، بهبود چند وظیفه‌ای و قابلیت‌های هوش مصنوعی مولد چشمگیر را ارائه می‌کنند.

ادعای بهبود 45 درصدی در عملکرد CPU فوق العاده به نظر می رسد، اما مطمئناً برای حفظ آن به قدرت زیادی نیاز است، درست است؟ خوب، کوالکام همچنین با اطمینان خاطر به بهبود راندمان انرژی 44 درصدی و همچنین افزایش 27 درصدی در صرفه جویی در مصرف انرژی در مقایسه با اسنپدراگون 8 نسل 3 اشاره می کند.

تراشه جدید به طور قابل توجهی عملکرد بازی را افزایش می دهد. Snapdragon 8 Elite دارای اولین پردازنده گرافیکی Adreno Qualcomm با معماری تکه‌ای است. نتیجه بهبود عملکرد گرافیکی فوق العاده 40 درصدی و بهبودی مشابه در بهره وری انرژی است.

همچنین این اولین چیپست موبایلی است که از Unreal Engine 5.3 با Nanite پشتیبانی می‌کند تا تجربه‌ای از بازی را در موبایل ارائه دهد که هرگز قبلاً نبوده است. عملکرد Ray Tracing در مقایسه با Snapdragon 8 Gen 3 35 درصد بهبود یافته است.

رندری از یک گوشی هوشمند مجهز به اسنپدراگون 8 الیت با یک بازی که روی آن توسط دو دست انجام می شود.

Snapdragon 8 Elite به طرز چشمگیری بر پایه هوش مصنوعی ساخته شده توسط چیپست سال گذشته با پشتیبانی از برنامه های کاربردی هوش مصنوعی مولد چندوجهی ساخته شده است. این به لطف NPU Hexagon جدید است که 45٪ سریعتر است و عملکرد بهبود یافته مشابهی را در هر وات ارائه می دهد.

برای کاربران، این به معنای ویژگی‌های هوش مصنوعی است که تعامل با آن‌ها آسان‌تر است و حتی می‌توانند آنچه را که در سراسر دوربین دستگاه می‌بینید برای کمک به کارهای مختلف ببینند، و بسیاری از آن‌ها برای حفظ حریم خصوصی بیشتر به طور کامل در دستگاه پردازش می‌شوند.

یک ISP جدید هوش مصنوعی که از ابتدا برای یکپارچگی عمیق با NPU Hexagon ساخته شده است، عکاسی با موبایل را بهبود می بخشد و پیشرفت های هوش مصنوعی را در فوکوس خودکار، تعادل رنگ سفید خودکار، و نوردهی خودکار، عناصر کلیدی عکاسی با موبایل، به ارمغان می آورد.

ویژگی هایی مانند Pet Capture مبتنی بر هوش مصنوعی به شما این امکان را می دهد که تصاویر واضحی از حیوانات خانگی خود بگیرید، حتی اگر آنها زومی داشته باشند. پاک کن اشیاء ویدیویی روی دستگاه کار می کند تا به شما امکان می دهد عناصر ناخواسته را از ویدیوها حذف کنید. و با هوش مصنوعی Insight بلادرنگ، ویدیوها از قدرت تقسیم بندی بی حد و حصر برای رنگ طبیعی تر پوست و آسمان بهره می برند.

کوالکام کار خود را انجام داده است. اکنون این بر عهده سازندگان دستگاه است که این چیپست را با گوشی های پرچمدار جدید در دسترس عموم قرار دهند. جای تعجب نیست که تعداد کمی از گوشی های هوشمند جدید مجهز به اسنپدراگون 8 الیت را در هفته های آینده عرضه خواهند کرد. بدیهی است که این لیست شامل سامسونگ می شود. قبلاً شایعه شده بود که گلکسی اس 25 اولترا احتمالاً از اسنپدراگون 8 الیت در سطح جهانی استفاده خواهد کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.