زنگ خطر سیارک God of Chaos، این سیارک چه زمانی به زمین برخورد می کند؟

سیارک هایی که از نزدیکی زمین می گذرند ممکن است شبیه چیزی خارج از یک فیلم علمی تخیلی به نظر برسند، اما دانشمندان در حال بررسی دقیق یکی از مواردی هستند که به طور بالقوه می تواند خطرناک باشد. این سیارک که به “خدای هرج و مرج” شهرت دارد، اخیرا به دلیل نزدیک شدن به زمین در سال 2029 خبرساز شده است.

این سیارک که رسماً 99942 آپوفیس نام دارد، حدود 1210 فوت عرض دارد و به عنوان یک سیارک نوع S طبقه بندی می شود، به این معنی که از مواد سیلیکات مخلوط با نیکل و آهن تشکیل شده است. بر اساس گزارش Firstpost به نقل از منابع، نام آن، Apophis، از خدای مصر باستان Apep الهام گرفته شده است، که نشان دهنده هرج و مرج بود و به عنوان دشمن نظم و نور دیده می شد.

انتظار می رود در 13 آوریل 2029، آپوفیس از فاصله 32000 کیلومتری سطح زمین عبور کند. این برخورد نزدیک نگرانی‌هایی را برانگیخته است، زیرا هنگامی که برای اولین بار در سال 2004 کشف شد، در مقیاس خطر ضربه تورینو در سطح چهار قرار گرفت. این مقیاس از 0، نشان دهنده عدم وجود خطر، تا 10 است، که نشان دهنده یک برخورد خاص با پیامدهای فاجعه بار است. آپوفیس اولین سیارکی بود که این سطح از خطر را دریافت کرد، اگرچه به عنوان یک برخورد نزدیک توصیف شد که نیاز به توجه دارد.

هر 7500 سال، آپوفیس از نزدیکی زمین عبور می کند و زمانی که برای اولین بار مشاهده شد، 2.7 درصد احتمال داشت که بتواند به زمین برخورد کند. با این حال، تحقیقات اخیر به رهبری اخترشناسان پل ویگرت و بنجامین هایت نشان می‌دهد که حتی یک شی کوچک به عرض تنها 0.6 متر می‌تواند مسیر آپوفیس را تغییر دهد و به طور بالقوه باعث برخورد با زمین شود.

با وجود این یافته ها، مطالعه نشان می دهد که احتمال چنین برخوردی بسیار کم است. احتمال اینکه یک سیارک کوچک مسیر آپوفیس را به اندازه کافی تغییر دهد تا در سال 2029 به زمین برخورد کند، کمتر از یک در دو میلیارد است.

 

منبع digit
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.