ناسا شی مرموزی را کشف کرد که با سرعت زیاد از کهکشان راه شیری می گریزد

دانشمندان ناسا به یک کشف هیجان انگیز دست یافته اند – جسمی که با سرعت 1 میلیون مایل در ساعت حرکت می کند، به اندازه ای سریع که بتواند از کهکشان راه شیری بگریزد. این یافته، اولین مورد در نوع خود، یک جسم پرسرعت با جرم یک ستاره کوچک را نشان می دهد که قرار است به فضای بین کهکشانی شلیک کند.

این کشف توسط داوطلبانی انجام شد که بر روی پروژه حیاط خلوت ناسا: سیاره 9 کار می‌کردند، با استفاده از داده‌های ماموریت کاوشگر مادون قرمز میدان وسیع (WISE). WISE که از سال 2009 تا 2011 فعالیت می کرد و بعداً در سال 2013 با نام NEOWISE مجدداً فعال شد، تصاویری از آسمان ارائه کرد که شهروندان دانشمندان از آن برای تشخیص این جسم کم نور و سریع استفاده کردند.

این شی مرموز با نام CWISE J124909.08+362116.0 برای اولین بار توسط شهروند دانشمندان مارتین کاباتنیک، توماس پی بیکل و دن کازلدن شناسایی شد. کشف آنها بعداً از طریق رصد با چندین تلسکوپ زمینی تأیید شد. CWISE J1249، همانطور که به اختصار نامیده می شود، نه تنها به دلیل سرعت، بلکه به دلیل جرم کم خود متمایز است و طبقه بندی آن را دشوار می کند. ممکن است یک ستاره کم جرم یا احتمالاً یک کوتوله قهوه ای باشد.

چیزی که CWISE J1249 را جذاب‌تر می‌کند ترکیب غیرعادی آن است. داده های رصدخانه دبلیو ام کک در هاوایی نشان می دهد که آهن و فلزات دیگر آن بسیار کمتر از ستاره های معمولی یا کوتوله های قهوه ای است. این نشان می دهد که ممکن است این یک شی باستانی باشد، احتمالاً از یکی از اولین نسل از ستارگان در کهکشان ما.

دانشمندان هنوز در تلاشند تا دریابند چرا CWISE J1249 اینقدر سریع حرکت می کند. یک نظریه نشان می دهد که ممکن است بخشی از یک سیستم دوتایی بوده باشد که همراه آن به عنوان یک ابرنواختر منفجر شده است. احتمال دیگر این است که پس از برخورد نزدیک با یک جفت سیاهچاله از یک خوشه کروی به بیرون پرتاب شده است.

منبع digit
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.