رازهای ناگفته هک وردپرس: چرا وردپرس، طعمه‌ای لذیذ برای هکرهاست؟

وردپرس به عنوان محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوا CMS در جهان، مورد استفاده میلیون‌ها نفر در سراسر دنیاست. این محبوبیت، آن را به یک هدف مهم برای هکرها تبدیل کرده است؛ بهتر است بدانید بیش از 43% درصد از سایت های دنیا با وردپرس طراحی شده اند و جذابیت بالایی که دارد باعث شده سهم بسیار بالاتری نسبت به سایر سیستم های مدیریت محتوا داشته باشد پس طبیعی است با توجه به اینکه تعداد سایت های طراحی شده با وردپرس بیشتر است این عدد بزرگتر به نظر برسد.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

در این مقاله، به بررسی دلایل هک سایت‌ وردپرس و راهکارهایی برای افزایش امنیت می‌پردازیم؛ پس اگر دوست دارید بدانید چرا وردپرس، طعمه‌ای لذیذ برای هکرهاست و دلیل هک وردپرس چیست تا انتها همراه ما باشید.

آیا وردپرس امن است؟

باید گفت این باور که که وردپرس امن نیست کاملا اشتباه است، وردپرس، محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوا در جهان است که به دلیل استفاده گسترده از آن، همواره مورد علاقه هکرها و مهاجمان بوده است.

هکرها شناخت خوبی از راه‌های نفوذ به این سیستم مدیریت محتوا و آسیب پذیری‌های vulnerabilities آن دارند. تنها دلیل این که ممکن است سایتی هک شود بی احتیاطی است، با نکاتی که در ادامه در اختیار شما قرار می‌دهیم به‌راحتی می‌توانید از سایتتان در برابر هکرها محافظت کنید.

وردپرس قفلی که به راحتی شکسته می‌شود!؟

طبق آمار به دست آمده دلیل هک سایت وردپرس به خاطر موارد زیر است:

  • 39% از وب سایت های هک شده وردپرس، از نسخه های قدیمی و منسوخ وردپرس استفاده می‌کنند.

  • 52% از آسیب پذیری های امنیتی وردپرس مربوط به افزونه های وردپرس است.

  • تقریبا 60% سایت های هک شده دارای بک دور هستند.

  • 8% از سایت های وردپرس به دلیل ضعف رمز عبور هک می شوند.

7 راه برای افزایش امنیت وردپرس

اکنون که با دلیل هک وردپرس آشنا شدیم بهتر است بدانیم چه راهکاری برای جلوگیری از آن وجود دارد پس با ما باشید تا به راهکارهای افزایش امنیت وردپرس بپردازیم.

  • از نام کاربری و پسورد قوی استفاده کنید!
  • بروزرسانی وردپرس
  • نصب افزونه امنیتی
  • به روزرسانی قالب و افزونه‌ها
  • استفاده از کد کپچا
  • بکاپ گیری روزانه از سایت
  • فعال کردن احراز هویت دو مرحله‌ای

بهترین راه برای افزایش امنیت وردپرس

  • از نام کاربری و پسورد قوی استفاده کنید!

یکی ازساده ترین راهکارها برای بالا بردن امنیت سایت استفاده از رمز و نام کاربری قوی است؛ این مورد بسیار ساده است اما باید به آن توجه زیاد داشته باشید؛ کلماتی مانند admin یا test و رمز عبوری مانند 1234 بسیار ساده هستند و احتمال هک شدن سایت را بسیار بالا می‌برد. رمز عبورد باید ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک، اعداد و حروفی مانند # @ %% Amin&* باشد.

  • بروزرسانی وردپرس

آپدیت وردپرس با اینکه به راحتی از پیشخوان سایت امکان پذیر است اما 50% از سایت‌های وردپرس بر روی نسخه قدیمی وردپرس اجرا می‌شوند و امنیت سایت به خطر می‌افتد. با هر بار انتشار نسخه جدید، حتما وردپرس را آپدیت کنید.

  • نصب افزونه امنیتی

هر چند بسیاری از اقدامات امنیتی سایت را می‌توانید، خودتان دستی انجام بدهید اما برای افزایش امنیت وردپرس نیاز به یک سپر امنیتی قوی دارید که 24 ساعت شبانه روز از شما در برابر حملات هکرها محافظت کند، برای این منظور افزونه‌های زیادی وجود دارد که با نصب و فعال سازی هر یک می‌توانید امنیت سایتتان را چند برابر کنید؛ نمونه از این موارد افزونه وردفنس است.

  • به روزرسانی قالب و افزونه‌ها

یکی دیگر از اقدامات مهم برای ایمن سازی سایت آپدیت قالب و افزونه است، اطمینان حاصل کنید که قالب و افزونه‌‌ها همیشه به روز هستند، به روز رسانی‌ها اغلب شامل وصله های امنیتی برای رفع آسیب پذیری‌های شناخته شده هستند که می‌‍توانند توسط هکرها مورد سوء استفاده قرار گیرند.

  • استفاده از کد کپچا

فعال بودن کپچا از پر شدن فرم توسط ربات و هکرها جلوگیری می‌کند. ارسال درخواست‌های زیاد و پشت سر هم گاهی منجر به از کار افتادن سرور و در اصطلاح دان شدن سایت می‌شود، بنابراین با فعال کردن کد کپچا مانع از هک صفحاتی مانند عضویت و فرم‌ها شوید.  ساخت گوگل کپچا به راحتی و با افزونه‌های وردپرس امکان‌پذیر است؛ که می‌توانید با نصب و فعال سازی یک افزونه رایگان از مخزن وردپرس این کار را عملی کنید.

  • بکاپ گیری روزانه از سایت

بسیاری از میزبانان هاست به صورت روزانه از سایت بکاپ تهیه می‌کنند ام بهتر است شما نیز این کار را انجام دهید، تا در صورت هر گونه مشکل بتوانید بدون درد سر سایتتان را بازگردانید. برای این کار باید از افزونه‌های وردپرس که برای این منظور طراحی شده‌اند استفاده کنید، در وردپرس افزونه‌های زیادی مانند داپلیکیتور وجود دارد که می‌توانید این افزونه را به صورت کاملا رایگان از مخزن وردپرس دانلود کنید. داپلیکیتور یک افزونه قدرتمند وردپرس است که به شما این امکان را می‌دهد به سادگی از سایت خود یک نسخه پشتیبان تهیه کنید.

  • فعال کردن احراز هویت دو مرحله‌ای

احراز هویت دو مرحله‌ای یک روش امنیتی است که به شما کمک می‌کند تا امنیت سایت وردپرسی خود را به طور قابل‌توجهی افزایش دهید. در این روش، علاوه بر رمز عبور خود، باید یک کد منحصر به فرد را نیز برای ورود به حساب کاربری خود وارد کنید. این کد فقط برای شما ارسال می‌شود و از طریق پیامک یا یک برنامه احراز هویت شخص ثالث مانند Google Authenticator قابل دریافت است.

در نهایت آیا وردپرس امن است؟

اگر شما مانند هر سایت دیگر اقدامات امنیتی را برای سایت‌های وردپرسی انجام دهید قطعا این سیستم مدیریت محتوا امن خواهد بود. این را باید بدانید که هیچ سایتی 100% امن نیست؛ در واقع هک وردپرس به دلیل عدم رعایت اقدامات امنیتی اتفاق می‌افتد و اگر امنیت اولیه سایت خود را تامین و راهکارهای گفته شده را رعایت کنید، سایت وردپرس شما هک نخواهد شد.

از این که تا اینجا همراه ما بودید ممنونیم، با راهکارهای گفته شده در این مقاله به راحتی میتوانید از سایتتان در برابر هکرها مراقبت کنید، اگر به مطالب جامع تری نیاز دارید بهتر است در دوره افزایش امنیت وردپرس راست چین آکادمی شرکت کنید. در این دوره به صورت کامل آموزش خواهید دید چگونه حفره های امنیتی را شناسایی و از آنان در برابر هکرها محافظت کنید.

سوالات متداول (FAQ)

  • آیا وردپرس بیشترین هک CMS را دارد؟

طبق گزارش سالانه Sucuri، وردپرس محبوب‌ترین CMS جهان، طعمه مورد علاقه هکرها هم هست. 95.2% از آلودگی‌های شناخته شده در سال گذشته، سهم سایت‌های وردپرسی بوده. اما این به معنی ذاتا ناامن بودن وردپرس نیست، بلکه به محبوبیت فوق‌العاده این پلتفرم برمی‌گردد.

  • وردپرس خوب است یا بد؟

وردپرس بهترین cms برای طراحی سایت است، طبق آمار گرفته شده بیش از 43% درصد از سایت های دنیا با وردپرس طراحی شده اند؛ این یعنی محبوبیت بسیار بالای این مدیریت محتوا در نزد کاربران چه ایرانی و چه غیر ایرانی تا بتوانند رایگان سایت خود را طراحی کنند.

  • آیا واقعاً به یک افزونه امنیتی برای وردپرس نیاز دارم؟

وجود افزونه‌های امنیتی در هر سایت بسیار ضروری است؛ با نصب و راه اندازی یک افزونه امنیتی، امنیت سایتتان را چند برابر کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.