اجرا و نصب سقف کاذب با انواع پنل گچی

با توجه به اینکه امروزه صنعت ساختمان سازی، تحولات و پیشرفت های چشمگیری را به خود دیده است، ساختارهایی که در پروژه های ساخت و ساز به کار گرفته می شود نیز بسیار منحصر به فرد و بهینه شده است. سقف کاذب یکی از بهترین ساختارهای ساخت و ساز خشک است؛ این ساختار با توجه به مزایایی که ایجاد می‌کند، به بهترین گزینه برای پیمانکاران جهت طراحی دکوراسیون داخلی، تبدیل شده است.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

این نوع سقف که به عنوان سقف کاذب ثانویه نیز شناخته می شود، در زیر سقف اصلی ساختمان، نصب می شود و شامل دو نوع مشبک و یکپارچه است. نصب و اجرا سقف کاذب باید به صورت اصولی و بر اساس مراحل و استانداردهایی که در این فرایند وجود دارد، انجام شود. بهترین راه برای انجام فرایند نصب، کمک گرفتن از یک نصاب سقف کاذب حرفه ای و با تجربه است که در ادامه به وظایف و ویژگی های آنها می پردازیم.

صفحات روکش دار گچی، اصلی‌ترین جزء در ساختار سقف کاذب به حساب می آید که در طرح ها و انواع متفاوتی تولید و عرضه می گردد. پنل گچی سقف، یکی از محصولات سیستم های ساخت و ساز خشک (درای وال) است. علاوه بر سقف کاذب، از این صفحات در ساختارهای دیوارهای پوششی، دیوار جداکننده و غیره، استفاده می شود.

در ادامه قصد داریم به بررسی انواع سقف کاذب و پنل های گچی سقف پرداخته و شما را در انتخاب نصاب راهنمایی کنیم.

آشنایی با سقف کاذب و انواع آن

در گذشته از سقف های غیر استاندارد تولید شده از گچ و رابیتس، در ساختار سقف ساختمان ها استفاده می شد، اما با پیشرفت روز افزون صنعت ساختمان سازی، انواع سقف کاذب جایگزین این سقف ها شدند. سقف کاذب، ویژگی ها و مزایای بسیاری را در فضا ایجاد می کند که مهم ترین آن، ایجاد محیطی زیبا و منحصربفرد است.

انواع سقف کاذب

سقف های کاذب در طرح ها و مدل های بسیار متنوع و جذابی، قابل پیاده سازی است اما به طور کلی این ساختار را می توان به دو دسته مشبک و یکپارچه دسته بندی کرد. در ادامه به طور مختصر شما را با این 2 نوع آشنا می کنیم.

  • سقف کاذب یکپارچه: اگر پرسیده شود که ساده ترین نوع سقف کاذب، کدام مورد است، سقف کاذب یکپارچه، پاسخ به این سوال است. سقف کاذب یکپارچه با داشتن ویژگی هایی از جمله سبک وزن بودن، به راحتی می توانند جایگزین سقف های سنگین تر و غیر استاندارد باشند. ساختار تشکیل دهنده این سقف شامل زیرسازی فولادی معلق که دارای قطعه های F، C، U و L می باشد. در نصب این صفحات می‌توان از یک یا دو لایه پنل گچی سقف استفاده کرد.

  • سقف کاذب مشبک: عناصر سازنده این نوع سقف کاذب، شبکه سازه های سپری و تایل های سقفی هستند. شبکه سازه سپری، توسط آویزهایی که امکان تنظیم آن ها وجود دارد، به سقف اصلی وصل می شوند و سپس تایل ها به صورت وزنی، داخل آن قرار می گیرند. در قسمت پشتی سقف کاذب مشبک، فضای خالی ای وجود دارد که می توان لایه های عایق؛ از جمله عایق های صوتی را در آن قرار داد. همچنین امکان آکوستیکی کردن فضا توسط تایل های گچی آکوستیک وجود دارد.

انواع سقف کاذب چه مزایایی دارند؟

با نصب و اجرای سقف کاذب، مزایای قابل توجهی به دست می آید، که در ادامه برخی از آنها را نام برده ایم:

  • ایجاد یک فضای زیبا

  • امکان تعمیر، تعویض و بازسازی این سقف

  • امکان اجرای دقیق

  • جا به جایی ساده و مقرون به صرفه

  • انعطاف پذیری بالا

  • دوام و استحکام بالا در برابر زلزله

  • امکان دسترسی به اطلاعات فنی مد نظر طراح

پنل گچی سقف چیست و چند مدل دارد؟

پنل گچی یکی از کاربردی ترین محصولاتی است که در ساختارهای درای وال مورد استفاده قرار می گیرد. هسته اصلی این صفحات گچ بوده و روی سطوح و لبه های طولی آن، با یک کاغذ مخصوصی پوشیده شده است. این پنل ها که به عنوان صفحات روکش دار گچی نیز شناخته می شوند، انواع گوناگونی داشته و هر یک دارای عملکرد و مشخصات منحصر به فردی می باشند.

بر روی این پنل ها اطلاعاتی چاپ شده است که شامل تاریخ، ساعت تولید، نوع و شماره استاندارد است. به طور کلی، انواع پنل گچی سقف شامل موارد زیر است:

  • پنل گچی FM یا GKFI (مقاوم در برابر آتش و رطوبت)

  • پنل گچی RG یا GKB (ساده)

  • پنل گچی FR یا GKF (مقاوم در آتش)

  • پنل گچی MR یا GKBI (مقاوم در برابر رطوبت)

نصاب سقف کاذب چه وظایفی دارد؟

سقف کاذب بسیار سریع و با کمترین آلودگی صوتی و فیزیکی قابل اجرا است؛ البته این کار نیاز به تخصص و دانش فنی بوده و باید توسط یک نصاب سقف کاذب ماهر و دوره دیده انجام شود.

کی پلاس به عنوان یکی از معتبرترین و قدیمی ترین مجموعه های تولیدکننده ساختارهای سیستم درای وال، با برگزاری دوره های آموزشی در سراسر ایران، سعی در تعلیم و بالا بردن دانش فنی افراد در خصوص سیستم درای وال داشته است. از جمله ویژگی های نصاب های سقف کاذب کی پلاس، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تخصص در رابطه با مشاوره دادن برای انتخاب سقف کاذب

  • آشنایی و تخصص کافی در خصوص نصب و اجرا انواع سقف کاذب در طرح ها و مدل های متنوع

  • اجرا و نصب تمامی مراحل نصب به نحو احسنت

  • بهره گیری از تجهیزات و لوازم با استاندارد جهانی و با کیفیت

  • دقت و سرعت اجرایی بسیار بالا

طراحان می توانند جهت نصب انواع سقف کاذب، با گروه‌های اجرایی و شبکه های عاملیت کی پلاس در ارتباط باشند.

جمع بندی

حال که با ساختار سقف کاذب و مزایای نصب آن آشنا شدید؛ می توانید با توجه به نیازهای فیزیکی ساختمان، از این سقف ها که در طرح ها و مدل های متنوع قابل اجرا است، استفاده کنید. گروه های اجرایی سامانه خدمات کی پلاس به عنوان بزرگترین تولید کننده سیستم ساخت و ساز خشک در ایران، می توانند صفر تا صد مراحل نصب انواع سقف کاذب و سایر ساختارها همچون دیوار جداکننده و پوششی را با بالاترین کیفیت، اجرا نمایند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.