به لطف ARM، گلکسی اس 25 بالاخره توانست آیفون را در عملکرد پردازنده شکست دهد

آیفون ها همیشه از نظر عملکرد CPU دست بالا را داشته اند. در واقع، گوشی های هوشمند اپل 2 تا 3 نسل از گوشی های پرچمدار اندرویدی مانند سامسونگ، اوپو، ویوو و شیائومی جلوتر بوده اند. حتی امسال، آیفون 15 پرو حداقل 28 درصد سریع‌تر از سریع‌ترین تراشه گوشی‌های هوشمند اندروید، اسنپدراگون 8 نسل 3 است. اما اگر گزارش تحلیلگر جدیدی درست باشد، همه چیز در سال آینده تغییر خواهد کرد.

Exynos یا Snapdragon، Galaxy S25 می تواند آیفون 16 پرو را در عملکرد پردازنده شکست دهد

تمامی پردازنده های مورد استفاده در گوشی های هوشمند اندرویدی از هسته های CPU Cortex ARM استفاده می کنند.

تراشه‌های پرچم‌دار گوشی‌های هوشمند امسال از هسته پردازنده Cortex-X4 استفاده می‌کنند که حدود 25 تا 30 درصد کندتر از هسته پردازشی سفارشی مبتنی بر ARM مورد استفاده آیفون 15 پرو است. این ترکیبی از معماری CPU سفارشی اپل و فرآیند ساخت تراشه های نیمه هادی پیشرفته تر است.

در اواخر سال جاری، انتظار می رود ARM از هسته CPU Cortex-X5 رونمایی کند و از آن در پردازنده های MediaTek و Samsung استفاده شود.

کوالکام می تواند راه جداگانه خود را طی کند و هسته CPU سفارشی Nuvia خود را در چیپست پرچمدار بعدی خود پیاده کند.

بر اساس یک گزارش تحقیقاتی از Moor Insights and Strategy (از طریق Android Authority)، ARM “برنامه ای جسورانه برای داشتن بهترین هسته CPU گوشی هوشمند” در سال 2025 دارد. با نام رمز “Blackhawk”، انتظار می رود که هسته CPU Cortex-X5 احتمالی را به ارمغان بیاورد. بیشترین افزایش عملکرد سال به سال در پنج سال گذشته.

Cortex-X1 بزرگترین جهش عملکرد ARM بود و در سال 2020 به بازار آمد. با Cortex-X5، ARM می تواند اپل را از نظر عملکرد CPU شکست دهد.

بر اساس این گزارش، برنامه ARM «از بین بردن شکاف عملکرد بین پردازنده‌های طراحی‌شده توسط Arm و پیاده‌سازی‌های سفارشی Arm» است.

در اینجا، پیاده‌سازی ARM به پیاده‌سازی سفارشی طراحی ARM توسط اپل اشاره می‌کند که معمولاً در آیفون‌ها و آی‌پدها استفاده می‌شود. با این حال، هیچ چیز در مورد بهره وری انرژی این هسته CPU Blackhawk از ARM فاش نشده است. مهم است که مصرف برق حتی با عملکرد بالا، مشابه تراشه های اپل، پایین بماند.

هسته CPU Cortex-X5 احتمالا در داخل چیپست 3 نانومتری Exynos 2500 استفاده خواهد شد که قدرت اکثر گوشی های سری گلکسی S25 را تامین می کند.

واحدهای باقی مانده گلکسی اس 25 احتمالاً از پردازنده 3 نانومتری اسنپدراگون 8 نسل 4 استفاده خواهند کرد که انتظار می‌رود از هسته پردازشی داخلی کوالکام Oryon استفاده کند. این طراحی CPU داخلی بسیار نویدبخش است و همچنین می تواند با عملکرد CPU تک هسته ای اپل مطابقت داشته باشد یا آن را شکست دهد.

بنابراین، اگر گزارش Moor Insights and Strategy درست باشد، هر دو نسخه Exynos و Snapdragon گلکسی S25 می‌توانند آیفون 16 پرو را در عملکرد پردازنده در سال آینده شکست دهند. انتظار می رود گلکسی اس 25 چندین پیشرفت دیگر از جمله دوربین های بهتر، ادغام بهتر سخت افزار و نرم افزار و روان بودن نرم افزار را به همراه داشته باشد.

بررسی بلندمدت Galaxy S23 Ultra ما را در ویدیوی زیر تماشا کنید تا ببینید از زمان عرضه‌اش تا کنون از نظر عملکرد، عمر باتری و پایداری نرم‌افزار چگونه بوده است.

برخی از واحدهای Galaxy S25 احتمالاً از پردازنده Exynos 2500 (نامگذاری آزمایشی) استفاده می کنند که سامسونگ در حال طراحی داخلی از طریق بازوی تجاری System LSI خود است.

برخی گزارش‌ها ادعا می‌کنند که پردازنده Exynos 2500 به‌صورت سفارشی برای سری گلکسی S25 ساخته می‌شود. تراشه های قبلی اگزینوس به گونه ای ساخته شده اند که هر برند گوشی هوشمندی می تواند از آنها استفاده کند (مسئله دیگری است که هیچ برند دیگری به جز سامسونگ واقعاً از آنها استفاده نمی کند).

از آنجایی که گزارش شده است که رویکرد سفارشی برای Exynos 2500 استفاده می‌شود، صاحبان صنعت معتقدند که ادغام سخت‌افزار-نرم‌افزار بهتر و همچنین عملکرد، کارایی و پایداری بهتری در مقایسه با آنچه که ما از تراشه‌های اگزینوس در هر زمان مشاهده می‌کنیم، خواهد داشت.

اضافه شدن هسته CPU Cortex-X5 می تواند کمک بیشتری به تراشه کند. سامسونگ به دنبال ایجاد سر و صدا با گلکسی اس 25 است و همه چیز طوری به نظر می رسد که گویی برای تحقق این امر دور هم جمع شده اند.

انتظارات از گلکسی اس 25 بسیار زیاد است، اما تنها زمان نشان خواهد داد که این گوشی هوشمند چقدر خوب خواهد بود و چگونه می تواند شانس سامسونگ را تغییر دهد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.