داشبورد فروش چیست؟ + نمونه های آن
داشبورد فروش ابزاری است که مدیران را قادر می سازد تا به طور مؤثر شاخص های کلیدی عملکرد فروش را کنترل کرده و این اطلاعات را در یک مکان مرکزی نظارت و پایش کنند. داشبورد فروش در عین حال به تیم ها برای رسیدن به اهداف فروش از طریق تجزیه و تحلیل دقیق عملکرد فروش، طول چرخه و قیف های فروش کمک می کند.
لازم است تیم های فروش در مورد پایپ لاین فروش، در هر مقطع زمانی، داده ها و اطلاعات دقیق داشته باشند. با استفاده از داشبوردهای فروش مدرن، عملکرد تیم، فرصت های فروش، معاملات بسته شده، شاخص های کلیدی عملکرد و مدیریت فروش، هم در سطح فعالیت های روزانه و هم در سطح جهت گیری های استراتژیک، ساده تر شده و پیگیری این موارد نیز آسان تر می شود.
تلاش برای انجام دادن تمامی وظایف فروش و در عین حال افزایش درآمد و سود و پیش بینی و مقایسه سریع و دقیق داده ها برای موفقیت نمایندگان فروش و مدیران از اهمیت بالایی برخوردار است. برای داشتن یک نمای کلی 360 درجه ای از اطلاعات فروش، دسترسی به داده ها در زمان واقعی، تجسم مسیر پیشرفت و به اشتراک گذاری اطلاعات با مشتریان یا مدیران، داشبورد فروش یک ابزار فوق العاده است.
چند نمونه داشبورد فروش
برای درک بهتر مزایایی که بیشتر به آنها اشاره شد، چند نمونه داشبورد فروش انتخابی را کمی دقیق تر بررسی خواهیم کرد.
داشبورد عملکرد فروش
مثال داشبورد فروش که در بالا نشان داده شده است با تمرکز بر رشد فروش و اهداف فروش، یک نمای کلی از پیشرفت بخش فروش را ارائه می دهد. به این ترتیب به سرعت و به آسانی تصویر کاملی از عملیات فروش کسب و کارتان را در اختیار خواهید داشت. یک داشبورد فروش در این فرآیند، عملیات و داده های فروش شما را قابل هضم کرده و بینش های فوری در مورد مهم ترین معیارها و پیشرفت ها را به شما ارائه می دهد.
به عنوان یک مدیر فروش، به اطلاعاتی نیاز دارید که به شما نشان می دهند که آیا اعضای تیم شما به اهداف فروش دست پیدا می کنند یا خیر. داشبورد عملکرد فروش این اطلاعات را در اختیار شما قرار خواهد داد. این بینش ها می توانند به شما در برنامه ریزی برای آینده، ایجاد گزارش های فروش و همچنین تشخیص اینکه آیا تیم فروش شما به آموزش های اضافی نیاز دارد یا خیر نیز کمک کنند.
استفاده از این الگوی داشبورد فروش، توانایی مدیریت عملیاتی شما را افزایش داده و حاشیه سود کسب و کار را بهبود می بخشد. تلاش برای به حداکثر رساندن سودی که می تواند از مشتریان و بازده درآمد به ازای فروش به دست آید، اساس هر کسب و کار است. داشبورد فروش به شما این امکان را می دهد که به سرعت، آسان و کارآمد تغییرات شاخص های کلیدی عملکرد را ردیابی و پایش کنید، به راحتی این داده ها را با هم مقایسه کنید و تشخیص دهید که کجا می توانید با هدف بهبود شرایط، تغییرات استراتژیک بیشتری را اعمال کنید.
داشبورد KPI فروش
اکنون نگاهی خواهیم داشت به داشبوردی که بر معیارهای کلیدی عملکرد (KPI) فروش تمرکز دارد و برای مدیران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. داشبورد KPI فروش مهم ترین داده های استراتژیک و عملیاتی که برای اجرای موفقیت آمیز تیم فروش مورد نیاز بوده و در عین حال کیفیت و عملکرد اهداف فروش را افزایش می دهند را به شما ارائه خواهد داد.
در داشبورد KPI فروش، اعداد و اطلاعات مهم فروش مانند میزان درآمد، سود و هزینه ها را مشاهده خواهید کرد. با داشتن داده های فعلی و قبلی روی یک صفحه، مدیران دید کاملی در مورد فرآیندهای فروش در اختیار داشته و قادر خواهند بود برای دستیابی به اهداف مورد نظرشان دقیق تر برنامه ریزی کنند.
داده های تحلیلی متمرکز بر بینش های مالی در این داشبورد فروش می توانند نشان دهند که آیا رویکرد استراتژیک شما منطقی است یا اینکه برای رسیدن به یک عملیات فروش سالم و موفق به فرآیندهای گزارش دهی و تحلیل فروش بیشتری نیاز دارید.
یکی دیگر از معیارهای کلیدی که باید در یک داشبورد فروش حرفه ای در نظر گرفت، فروش افزایشی بر اساس کمپین است. به این ترتیب می توانید مشاهده کنید که کدام کانال فروش یا ارتباطی با کمترین میزان سرمایه گذاری در فعالیت های بازاریابی، بیشترین درآمد را برای کسب و کار شما به ارمغان می آورد.
داشبورد طول چرخه فروش
چرخه فروش منعکس کننده مدت زمانی است که طول می کشد تا یک فرصت فروش بالقوه جذب شده خرید کالا یا خدمات شما را نهایی کند. بهره وری در کسب و کارها همیشه در بالاترین حد خود نیست و ممکن است به اندازه ای که تصور می کنید یا انتظار دارید کارایی نداشته باشید.
بدیهی است که کوتاه کردن چرخه فروش می تواند به میزان قابل توجهی بر میزان سود دریافتی شما تأثیر بگذارد. با این حال، قبل از اینکه بتوانید چرخه فروش را بهینه کنید، ابتدا لازم است این چرخه را به خوبی درک کنید. در یک داشبورد چرخه فروش، طول این چرخه معمولا به صورت یک قیف فروش دارای مراحل مختلف قابل دسترس است. تکمیل شدن هر مرحله در این فرآیند زمان مشخصی را می طلبد و میانگین طول چرخه فروش بازتاب میانگین زمانی است که هر مرحله برای تکمیل شدن به آن نیاز دارد.
پس از تنظیم و سفارشی کردن مراحل چرخه فروش خود، می توانید میزان بهره وری فروش کلی کسب و کار و هر کارشناس فروش را به صورت جداگانه ارزیابی کنید. همچنین می توانید از این داشبورد فروش برای پیگیری میزان پیشرفت تک تک کارشناسان در طول زمان هم استفاده کنید. انجام این کار به تعیین اهداف واقعی برای افراد و به طور کلی تیم فروش کمک خواهد کرد.
متوسط طول چرخه فروش برای هر کارشناس یا تیم فروش بسیار مهم است. کاهش آن به معنای تسریع در روند فروش و در نتیجه افزایش رشد کلی درآمد کسب و کار خواهد بود.
داشبورد تبدیل فروش
مراحل متعددی در فرآیند فروش وجود دارند. تعیین سرنخ های بالقوه، تبدیل این سرنخ ها به فرصت های فروش، شروع مذاکرات، آغاز پیشنهادات و امید است که این فرایند در نهایت با فروش به پایان برسد. البته، سرنخ ها همیشه به فرصت تبدیل نمی شوند و پیشنهادات کسب و کارها هم همیشه برنده نیستند. این ماهیت تجارت است. با این حال، شما به عنوان صاحب یک کسب و کار یا مدیر فروش، نباید به پذیرش اینکه پیشنهادات شما برنده نمی شوند راضی شوید. در عوض، لازم است عملیات و فرآیندها را تا کوچکترین جزئیات زیر نظر داشته باشید و اطمینان حاصل کنید که کسب و کار شما تا حد امکان موثر عمل می کند.
داشبورد تبدیل فروش به شما امکان می دهد به جزئیات مراحل جداگانه فرآیند فروش دسترسی داشته باشید و نرخ تبدیل کلی کسب و کار را بهبود ببخشید. این الگوی داشبورد فروش نه تنها اطلاعات خام را در اختیار شما قرار می دهد، بلکه قادر است آن ها را به شکل معنادار تری هم درآورده و این اطلاعات را در دسترس شما قرار دهد.
داشبورد فروش دانا
داشبورد فروش دانا به شما نشان می دهد که دقیقاً چگونه فروش در کسب و کار شما به سرانجام می رسد و کدام مراحل نیاز به اصلاحات بیشتری دارند. همچنین می توانید ببینید در چه روزهایی از ماه بیشترین تعداد مشتریان جدید را ایجاد کرده اید و سپس آن چه که در آن روز اتفاق افتاده را تجزیه و تحلیل کرده و شاید در آینده نیز فرآیندهای مشابهی را پیاده سازی کنید.
گزارش های آماده بعلاوه ماژول گزارش ساز دانا به شما کمک می کنند فرآیند فروش، شاخص های کلیدی عملکرد و سطح و کیفیت فعالیت کارشناسان را در یک داشبورد فروش پیشرفته پایش کرده و تصمیمات صحیح را در زمان مناسب اتخاذ کنید.