چرا ارزهای دیجیتال پامپ می‌شوند؟ بررسی برخی رمزارزهایی که در ماه شهریور افزایش قیمت داشته‌اند

طبق داده‌های تاریخی بازار رمز ارزها، در ماه‌های ژوئن و جولای (خرداد و تیر) ماه‌های چندان جالبی برای هولدرهای کریپتو نیستند. در این دو ماه در سال ۲۰۲۱، بازار با ریزش نسبتا شدیدی همراه شد؛ به طوری که قیمت بیت کوین تقریبا نصف شد و قیمت اتریوم نیز به حدود یک سوم نزول کرد. 

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

بازیابی بازار رمز ارزها

اما از ماه آگوست (مرداد) بازار کریپتوکارنسی‌ها خود را تا حدی بازیابی کرد و قیمت بیت کوین به حدود ۵۰.۰۰۰ دلار بازگشت و اتر نیز توانست به ۴.۰۰۰ دلار نزدیک شود. این پامپ دو ارز دیجیتال برتر بازار، باعث شد که مابقی رمز ارزها نیز جان تازه‌ای بگیرند و به سطوح قیمتی بالاتری دست یابند. در سال‌های اخیر، بسیاری از تحلیلگران به دنبال پاسخ سوال بیت کوین چیست بوده‌اند، تا ببینند چطور این ارز دیجیتال با این همه پامپ و دامپ قیمتی (افزایش و کاهش قیمت در مدت‌زمان کوتاه) توانسته تا امروز دوام بیاورد و بر روی بازار ارزهای دیجیتال حکمرانی کند؛ زیرا قیمت ارز دیجیتال به بیت کوین وابسته است و با جابجایی قیمت BTC، مابقی رمز ارزها نیز در همان جهت جابجا می‌شوند. 

ارزهای دیجیتال بزرگ با بیشترین مقدار رشد

اما در این میان، دو کوین در بین ۲۰ رمز ارز برتر بازار، توانستند قیمت‌های تاریخی خود را جابجا کنند و رکورد بالاترین قیمت‌های ثبت شده خود را بشکنند؛ کاردانو (ADA) و سولانا (SOL). 

کوین آدا در آستانه آپدیت آلونزو و راه اندازی قراردادهای هوشمند در شبکه آزمایشی کاردانو، توانست افزایش قیمت چشمگیری را ثبت کند. این کوین حتی از ۳ دلار نیز عبور کرد، که این باعث شد رکورد بالاترین قیمت ثبت شده قبلی خود یعنی ۲.۴۸ دلار را پشت سر بگذارد. 

کوین SOL نیز توانست بالاترین قیمت قبلی خود یعنی حدود ۵۸ دلار را با فاصله بسیار زیادی پشت سر بگذارد و ۱۵۰ دلار را به عنوان ATH (بالاترین قیمت ثبت شده) خود تثبیت کند. در زمان نگارش این مطلب، قیمت سولانا حدود ۱۳۸ دلار است. این افزایش خیره کننده قیمت، به دلیل شدت گرفتن بازار NFTها یا توکن‌های غیر مثلی است؛ تا امروز بیش از ۳۶ پروژه منحصر به فرد مرتبط با توکن‌های NFT مانند سولاریان (Solarian)، سولاماس (Sollamas)، سولانیا (Solania) روی بلاکچین سولانا راه‌اندازی شده است. یکی دیگر از علت‌های افزایش قیمت SOL، راه‌اندازی پروتکل WormHole در هفته‌های گذشته است. این پروتکل ارتباط بین سولانا، اتریوم، بایننس اسمارت چین و ترا را فراهم می‌کند.

پامپ و دامپ ارزهای رمزنگاری شده

در زمان‌هایی مانند ماه‌های ژوئن و جولای که بازار رمزارزها اصلاحی یا ریزشی است، تقریبا تمام ارزهای رمزنگاری شده با نزول قیمت مواجه می‌شوند؛ اما در میان این بازار خونین، برخی کریپتوها هستند که افزایش قیمت را تجربه می‌کنند. برخی تحلیلگران اعتقاد دارند که ارزهای تا رتبه ۱۰۰ یا ۱۵۰ تحت تاثیر بیت کوین حرکت می‌کنند، اما از ۱۵۰ به بعد، کاملا مستقل عمل می‌کنند و قیمت BTC تاثیر چندانی بر روی آنها ندارد؛ بنابراین در صورتی که آپدیت جدیدی در آنها اعمال شود و یا تغییرات مثبتی در پروژه ایجاد شود، قیمت آنها افزایش می‌یابد. 

برخی دیگر از این رمز ارزهایی که معمولا ارزش بازار کمی دارند نیز (که هم در بازار صعودی و هم بازار نزولی وجود دارند) دچار پامپ و دامپ می‌شوند؛ این ارزها نیز به بیت کوین نگاه نمی‌کنند و مسیر خود را پیش می‌روند. پامپ و دامپ نوعی کلاهبرداری و دستکاری بازار است که معمولا توسط گروه‌ها انجام می‌شود. این گروه‌ها خود مقداری از رمز ارز مورد نظر با مارکت کپ پایین را خریداری می‌کنند و با تبلیغات زیاد در شبکه‌های اجتماعی توسط اطلاعات جعلی، سرمایه‌گذاران را ترغیب به خرید توکن می‌کنند. این فشار خرید باعث افزایش ناگهانی قیمت می‌شود و کلاهبرداران پس از کسب سود بسیار زیادی، تمام توکن‌های خود را می‌فروشند و اصطلاحا قیمت را دامپ می‌کنند. این باعث ضرر هنگفت سرمایه‌گذاران می‌شود. این نوع رمز ارزها بدون توجه به بیتکوین حرکت می‌کنند. 

در این بازار، ارزهایی نیز وجود دارند که توسط افراد مشهور دستکاری قیمت می‌شوند. مشهورترین نمونه دوج کوین است که توسط ایلان ماسک (Elon Musk) دستکاری می‌شد. از حدود ۹ ماه قبل، ثروتمندترین فرد دنیا شروع به انتشار توییت‌هایی درباره یک میم‌کوین (MemeCoin) به نام DogeCoin کرد. از آنجایی که افراد مشهور قدرت کلام زیادی دارند، مردم فکر می‌کنند که اگر فردی مثل ایلان ماسک چنین صحبتی می‌کند، پس حتما درست است! همین مورد درباره دوج کوین رخ داد و پس از توییت‌ها و صحبت‌های این فرد، قیمت DOGE در مدت کوتاهی به شدت رشد کرد. توییت‌های مداوم ماسک باعث شد که قیمت معروف‌ترین میم‌کوین از حدود ۰.۰۰۵ دلار در اول ژانویه ۲۰۲۱ (۱۲ دی ۹۹) به ۰.۷۴ دلار در ۸ می ۲۰۲۱ (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰) برسد! یعنی چیزی حدود ۱۴۸ برابر تنها در عرض ۵ ماه! 

سخن نهایی

اگر در بازار رمز ارزها سرمایه گذاری می‌کنید، بسیار مراقب توکن‌هایی که پتانسیل پامپ و دامپ دارند، باشید. از آنجایی که به سادگی نمی‌توان تشخیص داد که کدام رمز ارزها دچار پامپ و دامپ ساختگی می‌شوند، بنابراین تا حد امکان از سرمایه‌گذاری در ارزهایی که حجم بازار بسیار کمی دارند، خودداری کنید. برخی کریپتوهای بزرگ در بازار صعودی فعلی، توانستند رشد بسیار خوبی داشته باشند و سطوح قیمتی جدید را ثبت کنند و بیت کوین و اتریوم نیز تا حد زیادی موفق شدند قیمت خود را بازیابی کنند. 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.