هواوی از قوای محرکه ۷ در ۱ جدید برای خودروی برقی Aito M8 رونمایی کرد!
هواوی با Aito M8 و سامانه DriveONE انقلابی در خودروهای برقی ایجاد میکند. شرکت هواوی با معرفی سامانه محرکه ۷در۱ DriveONE در شاسیبلند برقی Aito M8، گامی بلند در صنعت خودروهای الکتریکی برداشته است. این سیستم یکپارچه که موتور، کنترلر و شارژر را در یک واحد فشرده ترکیب میکند، ۳۰٪ فضای کمتر اشغال کرده و با راندمان ۹۲.۲٪، برد حرکتی را بهینه میسازد.
وقتی نام هواوی را میشنوید، احتمالاً به گوشیهای هوشمند، ساعتهای هوشمند یا تجهیزات مخابراتی فکر میکنید. اما این شرکت مدتهاست که بهصورت پیوسته وارد حوزه خودرو شده و به پیشرفتهای مهمی دست یافته است. جدیدترین نوآوری هواوی قرار است در شاسیبلند برقی آیندهاش، یعنی Aito M8 معرفی شود؛ محصولی که نشان میدهد جاهطلبیهای هواوی در صنعت خودروهای برقی بسیار جدی است.
رونمایی از DriveONE؛ قوای محرکه ۷در۱
ریچارد یو، یکی از مدیران ارشد هواوی، اعلام کرده که Aito M8 اولین خودرویی خواهد بود که به سامانه قوای محرکه جدید شرکت، موسوم به DriveONE مجهز میشود. هواوی این سیستم را بهعنوان یک سامانه درایو برقی پرولتاژ ۷در۱ توصیف کرده است.
در دنیای خودروهای برقی، ترکیب و سادهسازی قطعات بهمنزلهی پیشرفت بزرگ محسوب میشود؛ درست مانند زمانی که گوشی هوشمند، موبایل ساده، پخشکننده MP3 و دوربین دیجیتال شما را در یک دستگاه جمع کرد. در همین راستا، مهندسان هواوی بهجای استفاده از هفت قطعه مجزا، همه آنها را در قالب یک مجموعه منسجم طراحی کردهاند.
اجزای اصلی این سیستم ۷در۱ چیست؟
در این مجموعه، هفت قطعه کلیدی گنجانده شدهاند:
-
موتور اصلی
-
کاهنده (Reducer) – مانند گیربکس عمل میکند
-
واحد کنترل موتور (MCU)
-
مبدل DC به DC (DC-DC)
-
واحد توزیع برق (PDU)
-
واحد کنترل باتری (BCU)
-
شارژر درونخودرویی (OBC)
اگرچه این اصطلاحات برای بسیاری از رانندگان ناآشناست، اما ترکیب آنها در یک ماژول واحد باعث میشود سیستم فشردهتر، کارآمدتر و احتمالاً قابلاعتمادتر از نمونههایی با قطعات جداگانه باشد.
صرفهجویی در فضا و بهبود راحتی سرنشینان
ادغام این قطعات در یک جعبه به معنای فضای بیشتر در کابین و صندوق عقب برای سرنشینان است. هواوی میگوید این طراحی یکپارچه ۳۰٪ فضای کمتری نسبت به حالت سنتی اشغال میکند. این میزان صرفهجویی میتواند برای افزایش فضای پای سرنشینان یا بزرگتر شدن فضای بار مورد استفاده قرار گیرد؛ مزیتی مهم در طراحی داخلی خودرو.
بازدهی بالا، کلید برد بیشتر
سیستم DriveONE برای بیشترین بهرهوری انرژی طراحی شده است. همانطور که دارندگان خودروهای برقی میدانند، کارایی بالا مستقیماً به برد بیشتر و توقفهای شارژ کمتر منجر میشود.
این سیستم بر اساس استاندارد CLTC دارای راندمان ۹۲.۲٪ است؛ به این معنی که بخش اعظم انرژی ذخیرهشده در باتری به حرکت چرخها اختصاص مییابد و مقدار کمی بهصورت گرما هدر میرود. چنین راندمانی میتواند به شکل ملموسی، مسافت طیشده با هر بار شارژ را افزایش دهد.
نوآوری در ایمنی: منبع تغذیه پشتیبان دوکاناله
DriveONE اولین قوای محرکه در صنعت خودرو خواهد بود که به منبع تغذیه دوکاناله با افزونگی (Redundancy) مجهز میشود. به زبان ساده، این سیستم دارای پشتیبان داخلی است.
در خودروهای برقی مدرن، سیستمهای الکترونیکی بر همه چیز از جمله فرمان کمکی، ترمزهای الکترونیکی و کروز کنترل تطبیقی نظارت دارند. اگر منبع اصلی برق این سامانهها دچار مشکل شود، کانال پشتیبان وارد عمل میشود و ایمنی عملکرد این سامانهها را حفظ میکند. این ویژگی بهصورت بیصدا در پسزمینه عمل کرده و یک لایه امنیتی مضاعف برای مهمترین قابلیتهای خودروی برقی ایجاد میکند.
با این نوآوریها، هواوی نهتنها نشان داده که دیگر صرفاً یک شرکت فناوری ارتباطات نیست، بلکه در حال تبدیل شدن به یکی از بازیگران جدی صنعت خودروی برقی آینده است.