نظرسنجی جدید نشان میدهد: تسلا با افزایش تصویر برند منفی روبرو است!
تسلا، به عنوان یکی از پیشگامان خودروهای الکتریکی، در یک نظرسنجی اخیر با چالش جدی در زمینه تصویر برند مواجه شده است.
این نظرسنجی که به بررسی نظرات مصرفکنندگان آمریکایی در مورد خرید خودروهای برقی و برندهای مورد نظر آنها پرداخته، نشان میدهد که تسلا تنها تولیدکننده خودروهای الکتریکی است که در میان این گروه، دارای ادراک خالص منفی از برند خود میباشد. متأسفانه، این احساس منفی نه تنها وجود دارد، بلکه در حال افزایش نیز هست.
گزارش Electric Vehicle Intelligence Report (EVIR) با نظرسنجی از 8000 نفر در سراسر ایالات متحده، دیدگاه آنها را در مورد خرید خودروی برقی و برندهای مورد علاقهشان جویا شده است.
دادههای این نظرسنجی به وضوح نشان میدهد که در حالی که 32 درصد از پاسخدهندگان دیدگاه مثبتی نسبت به برند تسلا دارند، برای اولین بار، 39 درصد دیدگاه منفی خود را ابراز کردهاند. این امر منجر به امتیاز خالص منفی 7 درصدی برای این شرکت شده است.
نکته قابل توجه این است که حتی وینفست، یک برند نسبتاً نوظهور ویتنامی با میزان آشنایی بسیار کمتر در بین مصرفکنندگان، توانسته است به امتیاز خالص صفر دست یابد.
برخلاف تسلا، خودروسازان باسابقه و شناخته شدهای مانند هوندا و شورولت از ادراک مثبت برند برخوردارند و به ترتیب رتبههای اول و سوم را به خود اختصاص دادهاند. موفقیت هوندا با توجه به خط تولید محدود خودروهای برقی آن در ایالات متحده، که تنها خودروی تمام الکتریکی آن Prologue است، بسیار قابل تأمل است.
سایر استارتآپهای فعال در زمینه خودروهای الکتریکی مانند لوسید، ریویان و پولستار معمولاً امتیازهای پایینتری در ادراک برند داشتهاند که این امر عمدتاً به آگاهی کلی پایینتر از برند آنها نسبت داده میشود. وضعیت تسلا منحصربهفرد است، زیرا این شرکت از شناخت بالای برند در کنار یک ارتباط منفی رنج میبرد. نکته بسیار نگرانکننده این است که این احساس منفی با در نظر گرفتن شدت نظرات، تشدید میشود، به طوری که پاسخدهندگان بیشتر احتمال دارد دیدگاه “بسیار منفی” نسبت به تسلا داشته باشند تا دیدگاه “بسیار مثبت”.
بر اساس یافتههای این نظرسنجی، به نظر میرسد ادراک منفی از تسلا در بسیاری از گروههای جمعیتی، از جمله سطوح درآمد، مناطق جغرافیایی و گروههای سنی، روند ثابتی دارد. در تقریباً هر دستهای، هنگامی که از آنها در مورد در نظر گرفتن تسلا برای خرید سؤال شد، رایجترین پاسخ، قاطعانه “هرگز در نظر نخواهم گرفت” بود. این عدم تمایل به خرید، فراتر از خودروها به شارژرهای خانگی خودروهای الکتریکی تسلا و محصولات باتری این شرکت نیز گسترش مییابد، جایی که این برند در اولویت مصرفکنندگان در رتبه آخر قرار گرفت.
تسلا در ادراک ایمنی (رتبه دوم از آخر) و خانوادگی بودن (رتبه چهارم از آخر) عملکرد نسبتاً بهتری داشت و در رده خودروهای لوکس عملکرد خوبی را به ثبت رساند و از بین هجده برند، رتبه پنجم را به خود اختصاص داد.
در طول شش ماه گذشته، در حالی که ادراک مثبت کلی از خودروهای الکتریکی شاهد افزایش جزئی 1 درصدی بود، تسلا یک تغییر منفی قابل توجه را تجربه کرد. 38 درصد قابل توجهی از پاسخدهندگان گزارش دادند که دیدگاه منفیتری نسبت به این برند پیدا کردهاند، در حالی که تنها 16 درصد احساس مثبتتری داشتند. این اختلاف حتی در بررسی شدیدترین پاسخها بیشتر مشهود است، به طوری که 27 درصد گزارش دادند که ادراک “بسیار منفیتری” دارند در مقابل تنها 6 درصد که ادراک “بسیار مثبتتری” داشتند.
در این نظرسنجی، تسلا به عنوان محبوبترین برند تجهیزات شارژ عمومی شناخته شد. به طور عجیبی، این برند در صدر فهرست کمترین برندهای ترجیح داده شده نیز قرار داشت، که نشان میدهد دیدگاه عمومی نسبت به زیرساخت شارژ تسلا بسیار دوقطبی است.
این نظرسنجی همچنین به بررسی عوامل مؤثر بر تصمیمات خرید خودروهای الکتریکی پرداخت. مصرفکنندگان مزایایی مانند صرفهجویی در هزینه سوخت، مزایای زیستمحیطی و سهولت شارژ خانگی را به عنوان محرکهای کلیدی علاقه به خودروهای الکتریکی تشخیص دادند.
طبق معمول، تصورات نادرست در مورد خودروهای الکتریکی همچنان وجود دارد، به طوری که “طول مسافت قابل پیمایش با یک بار شارژ باتری” به طور شگفتانگیزی به عنوان مهمترین نگرانی رتبه اول را به خود اختصاص داده است، علیرغم برد کافی ارائه شده توسط بسیاری از خودروهای الکتریکی موجود در حال حاضر. نگرانیها در مورد در دسترس بودن ایستگاههای شارژ و عدم امکان شارژ در خانه نیز از جمله موارد برجسته بود.