Canalys: بازار جهانی گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه اول 2025 راکد ماند

Canalys تازه‌ترین تحقیق خود را در مورد حمل و نقل گوشی‌های هوشمند جهانی منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، در سه‌ماهه اول 2025، تعداد 296.9 میلیون دستگاه گوشی ارسال شده است که تنها 0.2% نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است. بازارهایی مانند چین و ایالات متحده شاهد افزایش قابل توجهی بودند، اما این رشد با کاهش مصرف در هند، اروپا و خاورمیانه جبران شد، جایی که مصرف‌کنندگان با احتیاط بیشتری به بازار نزدیک شدند.

وضعیت بازار گوشی‌های هوشمند جهانی: رکود

کاهش تقاضا در هند، آمریکای لاتین و خاورمیانه نشان‌دهنده اشباع تقاضای تعویض دستگاه‌ها است. اگرچه این مناطق در سه‌ماهه قبل رشد داشتند، اما کاربران اکنون تمایل کمتری به خرید گوشی هوشمند دارند.

از سوی دیگر، اروپا با موجودی بالای گوشی‌ها مواجه است، زیرا در سال 2024 ارسال زیادی انجام شده بود، پیش از اجرای دستورالعمل طراحی اکولوژیک اتحادیه اروپا. اتحادیه اروپا از تمامی تولیدکنندگان گوشی می‌خواهد که دستگاه‌هایی با قابلیت تعمیر آسان و پشتیبانی نرم‌افزاری چند ساله عرضه کنند، اما این موضوع تنها به دستگاه‌هایی که بعد از 2025 وارد خواهند شد، اعمال می‌شود.

وضعیت بازار در دیگر مناطق

در آفریقا، “فعالیت‌های خرده‌فروشی پررنگ” و “تلاش‌های فعالانه برای گسترش بازار” از سوی تمامی تولیدکنندگان مشاهده شد. شرکت‌هایی مانند vivo و Honor رشد دو رقمی در بازارهای خارجی خود تجربه کردند، به طوری که Honor به بالاترین سطح تاریخی خود رسید.

وضعیت در ایالات متحده نیز جالب است. تولیدکنندگان، به‌ویژه Apple، تعداد زیادی گوشی را پیش از تعرفه‌های “روز آزادی” ارسال کردند تا از هزینه‌های مالی جلوگیری کنند. با این حال، این موضوع به ویژه بر مدل‌های ارزان‌تر تاثیر خواهد گذاشت، که باعث افزایش متوسط قیمت فروش (ASP) می‌شود و فشار زیادی را به مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان وارد می‌کند.

رتبه‌بندی شرکت‌ها

در میان شرکت‌ها، سامسونگ همچنان با 20% سهم بازار در صدر قرار دارد و اپل با 19% در جایگاه دوم است که بیشتر به دلیل انبارکردن محصولات در ماه مارس بوده است. شیائومی با 14% در جایگاه سوم باقی ماند و ویوو و اوپو در رتبه‌های چهارم و پنجم قرار دارند.

آمار سه‌ماهه اول 2025

شرکت ارسال (میلیون) سهم بازار ارسال Q1 2024 (میلیون) سهم بازار Q1 2024 تغییر سالانه
سامسونگ 60.5 20% 60.0 20% 1%
اپل 55.0 19% 48.7 16% 13%
شیائومی 41.8 14% 40.7 14% 3%
ویوو 22.9 8% 21.4 7% 7%
اوپو 22.7 8% 25.0 8% -9%
دیگران 94.0 32% 100.5 34% -6%
مجموع 296.9 100% 296.2 100% 0%

Canalys اشاره کرده است که برندهای بزرگ همچنان “خوش‌بین” به بازگشت بازار در سه‌ماهه دوم هستند. کاهش موجودی‌ها و عرضه محصولات جدید باید عملکرد بازار را بهبود بخشد، اما رقابت در بخش میان‌رده (قیمت 200 تا 400 دلار) به طور فزاینده‌ای فشرده شده است.

تنش‌های تجاری جهانی رو به افزایش است که ممکن است کشورهای مختلف را به سمت تولید گوشی‌های هوشمند به صورت محلی سوق دهد، که نیازمند سرمایه‌گذاری‌های اضافی و فشارهای هزینه‌ای خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.