رقبا خواستار اقدام علیه تغییرات نتایج جستجوی گوگل هستند، دلیل آن چیست؟
بیش از 20 وبسایت مقایسه قیمت در سراسر اروپا از تنظیمکنندهها خواستهاند تا علیه گوگل به دلیل تغییرات پیشنهادی در نتایج جستجو اقدام کنند و میگویند که این غول فناوری هنوز از مقررات اتحادیه اروپا (EU) پیروی نمیکند.
بیش از یک سال است که گوگل در حال مذاکره با سایتهای مقایسه، خطوط هوایی، هتلها، خرده فروشان و رستورانها است تا راههایی برای رعایت قانون بازارهای دیجیتال (DMA) پیدا کند. این قانون از گوگل منع میکند که محصولات خود را نسبت به رقبا اولویت دهد.
ماه گذشته، گوگل یک پیشنهاد جدید را معرفی کرد که شامل واحدهای گستردهتر نتایج جستجو است که برای ارائه انتخابهای بیشتر بین سایتهای مقایسه و وبسایتهای تامینکننده طراحی شده است. گوگل همچنین به احتمال معرفی مجدد قالب جستجوی قدیمی “ده لینک آبی” از سالهای گذشته اشاره کرد، در صورتی که توافقی با رقبا حاصل نشود. این قالب آزمایشی در حال حاضر در آلمان، بلژیک و استونی آزمایش میشود.
با این حال، وبسایتهای مقایسه قیمت مانند Idealo آلمان، Le Guide فرانسه، PriceRunner، Kelkoo و سایرین میگویند که پیشنهاد گوگل هنوز هم از قوانین DMA کوتاه میآید. آنها در نامهای سرگشاده، گوگل را متهم کردند که بازخورد آنها را نادیده گرفته و همچنان به ارائه همان راهحل غیرمتقابل ادامه داده است. آنها اظهار داشتند: “گوگل به سادگی و مکرراً این بازخورد را نادیده گرفته و در عوض ماهها به تکرار همان راهحل غیرمتقابل ادامه داده است.”
وبسایتها استدلال میکنند که پس از بیش از 100 جلسه با گوگل، عدم تغییرات معنیدار این شرکت نشان میدهد که گوگل عمداً از الزامات DMA چشمپوشی میکند. در نامه آمده است: “اگر گوگل پس از بیش از 100 رویداد، بازخورد را در نظر نگرفته است، تنها یک معنی میتواند داشته باشد: گوگل عمداً از رعایت DMA خودداری میکند.”
در پاسخ، گوگل به یک پست وبلاگی از 26 نوامبر اشاره کرد که تغییرات متعددی را که برای رعایت DMA و یافتن راهحل انجام داده بود، برجسته میکرد. با این حال، وبسایتها از کمیسیون اروپا میخواهند که اقدامات قویتری انجام دهد. آنها از کمیسیون خواستند که به ادامه روند علیه گوگل و اعمال جریمه برای اطمینان از رعایت مقررات ادامه دهد.