متا در حال توسعه موتور جستجوی خود برای کاهش وابستگی به گوگل و مایکروسافت است
در یک تغییر استراتژیک با هدف کاهش اتکا به غول های فناوری مانند گوگل و مایکروسافت، متا در حال توسعه موتور جستجوی خود است که به طور خاص برای چت بات خود طراحی شده است. به نظر می رسد این ابتکار در پی چالش های گذشته شرکت به دلیل ویژگی حریم خصوصی اپل صورت می گیرد.
تلاش های متا برای ایجاد یک موتور جستجوی مستقل حداقل هشت ماه است که در حال انجام است. هدف توسعه یک سیستم نمایه سازی وب است که می تواند در هوش مصنوعی متا ادغام شود و به چت بات جایگزینی برای موتورهای جستجوی سنتی مانند جستجوی گوگل و مایکروسافت بینگ ارائه دهد.
در اوایل تابستان امسال، متا به طور عمومی فناوری خزنده وب خود را فاش کرد و اشاره کرد که برای «آموزش مدلهای هوش مصنوعی یا بهبود محصولات» در نظر گرفته شده است، اما فاش نکرد که یک موتور جستجو در حال توسعه است. طبق گزارش ها، Xueyuan Su، یک مدیر ارشد مهندسی در Meta، این پروژه را رهبری می کند.
اطلاعات (از طریق Engadget) گزارش می دهد که این حرکت تا حد زیادی به عنوان پاسخی به مبارزات متا با سایر شرکت های بزرگ فناوری، به ویژه پس از معرفی ویژگی شفافیت ردیابی اپلیکیشن اپل (ATT) در سال 2021 دیده می شود. متا قبلاً ادعا کرده بود که این ویژگی حفظ حریم خصوصی می تواند بیش از 10 میلیارد دلار از درآمد تبلیغاتی شرکت را از دست بدهد.
به نظر می رسد تلاش مارک زاکربرگ، مدیر عامل شرکت متا برای خودکفایی بیشتر، نتیجه مستقیم این چالش های گذشته باشد. متا با توسعه موتور جستجوی خود، احتمالاً قصد دارد از موقعیتی که ممکن است از خدمات جستجوی ضروری وب ارائه شده توسط Google یا مایکروسافت قطع شود، جلوگیری کند. با این حال، هنوز مشخص نیست که متا در حال حاضر به هر یک از این شرکت ها برای دسترسی به خدمات جستجوی آنها پول پرداخت می کند یا خیر.
به نظر می رسد سرمایه گذاری در هوش مصنوعی نتایج مثبتی را برای متا به همراه داشته باشد. زاکربرگ اخیراً در Threads اعلام کرد که هوش مصنوعی متا بیش از 185 میلیون کاربر فعال هفتگی و بیش از 400 میلیون کاربر ماهانه دارد.