بررسی ویژگی های iOS 18 در آیفون 16

اپل آیفون 16، 16 پلاس، 16 پرو و 16 پرو مکس با جدیدترین نسخه Apple iOS 18 از پیش نصب شده عرضه می شود. در حالی که اپل سعی کرد این تکرار جدید را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین طراحی‌های مجدد ارائه کند، اما در استفاده روزمره چندان بزرگ به نظر نمی‌رسد. با این حال، اجازه دادن به گزینه‌های شخصی‌سازی عمیق در صفحه‌های اصلی و رابط، این پتانسیل را دارد که رابط کاربری را منحصربه‌فرد و متفاوت کند، چیزی که در طول سال‌ها در iOS وجود نداشت.

همه آیفون‌ها حداقل پنج سال به‌روزرسانی iOS را دریافت می‌کنند.

اپل iOS 18 گزینه های شخصی سازی پیشرفته ای را برای خانه، صفحه های قفل و مرکز کنترل معرفی می کند. چند برنامه جدید مانند Journal و Passwords و یک ماشین حساب پیشرفته تر وجود دارد. برنامه Photos دوباره طراحی شده است و برنامه های Note و Camera بهبود یافته اند. Apple Intelligence نیز به زودی عرضه می شود.

کلید اکشن و کلید کنترل دوربین

کلید اکشن سال گذشته با سری آیفون 15 معرفی شد. در آن زمان، فقط در مدل‌های آیفون پرو موجود بود. در حال حاضر، با سری آیفون 16، همه آیفون ها دارای کلید Action داخلی هستند.

وقتی دکمه Action را طولانی فشار می‌دهید، خود دکمه Action روشن/خاموش می‌شود. چند عملکرد از پیش تعریف شده وجود دارد – صدا خفه کن، مشعل، ذره بین، میانبر دوربین، Shazam، فوکوس، یادداشت صوتی، میانبر، میانبر دسترسی (با انتخاب شما) و بدون عمل. گزینه Shortcut به شما امکان می دهد هر پیکربندی را که در برنامه Shortcut تنظیم کرده اید اختصاص دهید و هزاران احتمال را باز می کند.

همه گوشی‌های جدید آیفون 16 کلید کنترل دوربین را نیز دریافت می‌کنند – دکمه‌ای که فقط یک دکمه نیست، یا همانطور که اپل دوست دارد بگوید، “نتیجه یکپارچه‌سازی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری متفکرانه است”. این یک سوئیچ لمسی دارد که تجربه کلیک را تقویت می‌کند، یک حسگر نیروی با دقت بالا که حرکت فشار نور را فعال می‌کند، و یک حسگر خازنی که امکان تعامل لمس و اسلاید را فراهم می‌کند.

هنگامی که از کنترل دوربین برای راه اندازی دوربین استفاده می کنید، در پیش نمایش به اصطلاح Clean (که در زیر مشاهده می شود) باز می شود، جایی که هیچ کنترلی روی صفحه وجود ندارد. این را می توان از تنظیمات دوربین غیرفعال کرد.

وقتی قفل آیفون باز است، با یک کلیک دوربین باز می شود و فشار دیگری عکس می گیرد. می توانید آن را فشار داده و نگه دارید تا فیلمی را تا زمانی که آن را فشار داده اید ضبط کنید. می‌توانید آن را طوری تنظیم کنید که یک دوبار کلیک دوربین را باز کند تا از فعال‌سازی تصادفی جلوگیری شود.

هنگامی که برنامه دوربین را باز می کنید، یک فشار دو نور منوی کنترل دوربین را با گزینه هایی باز می کند که می توانید با استفاده از سطح حساس به لمس روی دکمه، روی آن بکشید. اینها شامل نوردهی، عمق، زوم، دوربین ها، سبک ها و تون هستند.

یک بار فشار دادن نور یکی از تنظیمات دوربین انتخابی شما را باز می کند، که مجدداً با کشیدن انگشت به چپ و راست روی Camera Control آن را کنترل می کنید.

این دکمه همچنین می تواند تنظیم شود تا برنامه های دوربین شخص ثالث را که از آن پشتیبانی می کنند باز کند.

همچنین می‌توانید در منوی دسترسی آیفون، حساسیت فشار عمومی Camera Control را از Lighter به Firmer تنظیم کنید. یا زمانی که آنجا هستید، می‌توانید عملکرد پرس نور و کل رابط کنترل دوربین را غیرفعال کنید.

صفحه قفل

بیایید نگاهی دقیق‌تر به iOS 18 بیندازیم که اکنون بر روی جدیدترین سری آیفون 16 اجرا می‌شود.

گزینه های Always-on و Standby همیشه روشن (هنگام شارژ) فقط در مدل های iPhone Pro در دسترس هستند.

صفحه قفل در iOS 18 از یک منطق آشنا پیروی می کند – این صفحه با مرکز اطلاع رسانی است و اعلان های شما را در خود جای می دهد، به علاوه میانبرهایی برای مشعل و دوربین.

مانند قبل، می توانید ساعت و ویجت ها را روی صفحه قفل سفارشی کنید. شما می توانید تصویر زمینه و سبک آن را نیز به همراه افکت های مختلف تغییر دهید.

اکنون می‌توانید دو میانبر پایین را با تقریباً هر چیزی که می‌خواهید جایگزین کنید، از جمله میانبرهای سفارشی که از طریق برنامه با همین نام ایجاد کرده‌اید. یا می توانید یکی یا هر دوی آنها را غیرفعال کنید.

همچنین می توانید ظاهر صفحه اصلی خود را با صفحه قفل جفت کنید و هر دو را یکجا تغییر دهید.

صفحه اصلی، اعلان ها و مرکز اقدام

فراتر از صفحه قفل، رابط iOS همچنان بر اساس صفحه اصلی پر از برنامه ها و ویجت ها است. برای برنامه‌های کم‌اهمیت‌تر و مراکز اعلان و کنترل، کتابخانه برنامه (کشوی برنامه) را دارید. همچنین یک صفحه جستجوی Spotlight وجود دارد.

برنامه‌های شما معمولاً صفحه اصلی (ها) و ویجت‌ها را پر می‌کنند. دو صفحه خاص وجود دارد – سمت چپ صفحه امروز، در حالی که سمت راست ترین صفحه – کتابخانه برنامه است.

می‌توانید صفحه‌های اصلی خاصی را پنهان کنید – ممکن است صفحه‌ای پر از بازی داشته باشید و هنگام کار آن را پنهان کنید یا در تعطیلات صفحه‌ای از برنامه‌های محل کار/مدرسه را پنهان کنید. با این حال، نمی‌توانید از Today و App Library انصراف دهید.

سفارشی سازی آیکون ها

iOS 18 اکنون از سفارشی‌سازی آیکون‌ها پشتیبانی می‌کند – اکنون می‌توانید نمادهای برنامه را بزرگ کنید و نام آنها را پنهان کنید، یک رنگ برجسته برای همه نمادها انتخاب کنید، بین تم‌های روشن و تاریک جابه‌جا شوید و موارد دیگر.

اکنون می توانید نماد برنامه را در هر جایی که می خواهید در یک صفحه اصلی خالی قرار دهید. یا می دانید، بین نمادهای برنامه فضای خالی بگذارید – این ویژگی اگر از ما بپرسید 16 سال عقب افتاده است.

جزیره پویا

جزیره پویا امکان انجام چند کار راحت‌تر را فراهم می‌کند. این همان چیزی است که اپل آن را cutout می نامد و دارای انیمیشن ها و ویژگی های مناسب است. برای شروع، در داخل پیکسل های سیاه بین دو دوربین (فراموش نکنیم که این یک برش i شکل است)، نشانگرهای میکروفون و دوربین را خواهید دید و نه چیز دیگری.

انیمیشن های اطراف جزیره همیشه از پس زمینه سیاه استفاده می کنند. سه حالت جزیره ای وجود دارد. فرم استاندارد – جزیره غیرفعال یا فقط نشانگرهای دوربین/میکروفون را در خود جای داده است.

فرم فعال یک بریدگی قرص شکل بلندتر با اطلاعات در سمت چپ و راست برای رویدادها، هشدارها و اعلان‌ها خاص است. اگر برنامه سازگار دیگری را راه اندازی کنید که می تواند در اینجا به حداقل برسد، مانند تایمر، این قرص طولانی نیز می تواند به یک i شکل تقسیم شود.

جزیره پویا چیزهای مختلفی را در خود جای داده است – از انیمیشن Face ID، انیمیشن شارژ، اطلاعات موسیقی (موسیقی، اسپاتیفای، آمازون، یوتیوب، ساندکلود)، اطلاعات تماس (تلفن، واتس‌اپ، اسکایپ، اینستاگرام، گوگل)، تایمرها و غیره. با فعال کردن یک برنامه دوم که نیاز به استفاده از جزیره پویا دارد، یک انیمیشن شیرین دریافت می کنید که جزیره را کوتاه می کند و یک نماد کوچک در سمت چپ اضافه می کند.

هشدارهای سیستم پشتیبانی شده شامل تماس‌ها، اتصالات AirPods و Watch، باتری و شارژ، تغییرات فوکوس، AirDrop، Face ID، AirPlay، رویدادهای NFC، هشدارهای سیم‌کارت و خاموش/روشن کردن صداگیر می‌شود. یک حالت تعاملی چراغ قوه جدید نیز وجود دارد.

عکس، موسیقی و تلویزیون

چند رسانه ای توسط برنامه های پیش فرض اپل – عکس ها، موسیقی، و تلویزیون مدیریت می شود.

Photos بازطراحی شده است که اپل آن را بزرگ‌ترین آن می‌داند. اکنون برنامه به صورت شبکه ای با کتابخانه در پایین باز می شود. برای چیزهایی مانند افراد و حیوانات خانگی «مجموعه‌هایی» (که می‌توانید به بالا سنجاق کنید) دریافت می‌کنید و می‌توانید مواردی مانند عکس‌های صفحه را فیلتر کنید. این برنامه همچنین برای دسترسی سریع به عکس های دوستان و خانواده، تصاویر را بر اساس چهره مرتب می کند.

می توانید کل گالری را به دلخواه خود سازماندهی کنید.

برنامه تلویزیون بخشی از iOS 18 است و پخش‌کننده ویدیوی پیش‌فرض شما برای فیلم‌ها و نمایش‌های ذخیره‌شده محلی است که از طریق iTunes اضافه کرده‌اید. همچنین این فروشگاه دیجیتالی برای فیلم‌ها و نمایش‌های تلویزیونی است و همچنین مکانی است که سرویس پخش تلویزیون + Apple TV را در آن پیدا می‌کنید. کمی طاقت فرسا، اما در نهایت به آن عادت می کنید.

Music پخش کننده پیش فرض است و به شدت به Apple Music متکی است. اما حتی اگر تصمیم دارید از سرویس پخش استفاده نکنید، اگر چند دقیقه وقت دارید تا آهنگ های خود را از طریق iTunes اضافه کنید، باز هم می تواند کار بسیار خوبی انجام دهد.

به روز رسانی برنامه های متفرقه

اپلیکیشن رمزهای عبور جدید مکانی است که می‌توانید به رمزهای عبور، کلیدهای عبور، گذرواژه‌های Wi-Fi و کدهای تأیید، همه در یک مکان دسترسی داشته باشید. این برنامه در مورد نقاط ضعف رایج مانند گذرواژه هایی که به راحتی قابل حدس زدن هستند یا چندین بار استفاده می شوند و مواردی که در نشت داده های شناخته شده ظاهر می شوند به شما هشدار می دهد.

همچنین یک برنامه ژورنال، دفترچه خاطرات شخصی شما، برای ثبت همه چیزهایی که برای روزهایتان نیاز دارید وجود دارد.

ماشین حساب با بسیاری از ویژگی‌های جدید مانند یادداشت‌های ریاضی، رابط کاربری ساده‌تر با عملکرد قوی‌تر و پاسخ‌دهی سریع‌تر و موارد دیگر به‌روزرسانی شده است.

Maps دارای نقشه های توپوگرافی جدید با مسیرهای پیاده روی است که می توان به صورت آفلاین به آنها دسترسی داشت. کیف پول Tap to Cash را به عنوان راهی برای مبادله پول نقد اپل تنها با نگه داشتن دو آیفون در کنار هم دریافت می کند. مجله یک نمای Insights دریافت می کند و می توانید ورودی های گذشته را جستجو کنید.

آیفون‌های دارای اسکنر LiDAR یا مدل‌های Pro، می‌توانند از برنامه‌های مختلف ساخت سه بعدی استفاده کنند.

حالت بازی

حالت بازی اکنون در دسترس است، فعالیت‌های پس‌زمینه را در طول جلسات بازی به حداقل می‌رساند و با کنترل‌کننده‌های بازی و AirPods پاسخ‌گویی را به‌طور چشمگیری بهبود می‌بخشد.
در نهایت، بیایید در مورد فیل در اتاق صحبت کنیم: هوش اپل. اواخر امسال، به‌روزرسانی‌ای منتشر می‌شود تا کاربران iOS را وارد دنیای هوش مصنوعی کند. با این حال، در حال حاضر، به دلیل برخی از الزامات حفظ حریم خصوصی توسط کمیسیون اروپا، که اپل هنوز باید آنها را برآورده کند، در اروپا در دسترس نخواهد بود.

iOS 18 با Apple Intelligence

Apple Intelligence برای دستگاه های مجهز به تراشه A17 و تمام تراشه های سری M در دسترس خواهد بود. همه چیز در مورد ابزارهای هوش مصنوعی شخصی است که به کارهای روزانه شما مانند اولویت بندی اعلان ها کمک می کند. ابزارهای نوشتن همچنین در همه برنامه ها برای بازنویسی (با چندین نسخه)، تصحیح یا خلاصه کردن متن موجود است. برنامه Mail همچنین پیشنهادات پاسخ هوشمند و توانایی نمایش ایمیل های اولویت دار را در بالای صندوق ورودی شما دریافت می کند.اپل مشتاق بود به این نکته اشاره کند که هوش مصنوعی آن “بر اساس اطلاعات شخصی و زمینه شما” است و می تواند به آنچه شما در صفحه نمایش خود نگاه می کنید اشاره کند. اما با هوش مصنوعی اپل “حریم خصوصی قدرتمند” به لطف پردازش روی دستگاه ارائه می شود – این بدان معناست که هوش مصنوعی از اطلاعات شخصی شما آگاه است اما داده های شما را جمع آوری نمی کند.

هوش مصنوعی اپل همچنین به شما این امکان را می دهد که تصاویری متناسب با مکالمات خود بر اساس تصاویر پروفایل دوستان خود ایجاد کنید. طرح، تصویرسازی و انیمیشن سه سبکی هستند که در آنها می‌توانید با استفاده از Image Playground اپل، که در بسیاری از برنامه‌های بومی تعبیه شده است، تصاویر ایجاد کنید، اما به عنوان یک ابزار مستقل نیز در دسترس است. هر تصویر بر روی دستگاه ایجاد می شود.

“Genmoji” نیز یک چیز است. بله، این به معنای ایموجی مولد هوش مصنوعی است و دقیقاً همان چیزی است که شما فکر می کنید. شما می توانید جنموجی را بر اساس تصویر یک نفر ایجاد کنید، و هوش مصنوعی به شما امکان می دهد تصاویر و ویدیوها را با استفاده از زبان طبیعی جستجو کنید. ابزار Clean Up پاک کن هوش مصنوعی اپل است که به شما کمک می کند افراد و اشیاء ناخواسته را در عکس ها حذف کنید.

Memories به شما این امکان را می دهد تا با تایپ یک توضیحات، یک داستان ویدیویی ایجاد کنید. این از زبان و تشخیص تصویر برای انتخاب بهترین عکس‌ها و ویدیوها بر اساس توضیحات استفاده می‌کند. حتی به شما پیشنهاداتی برای تطبیق آهنگ می دهد.

می‌توانید صدا را در برنامه‌های Notes و Phone ضبط، رونویسی و خلاصه کنید. اگر تماس تلفنی را ضبط کنید، به شرکت کنندگان اطلاع داده می شود و پس از پایان آن، خلاصه ای دریافت خواهید کرد.

Apple Intelligence از مدل های بزرگ زبان و انتشار استفاده می کند. Private Cloud Compute به آن اجازه می دهد تا از مدل های مبتنی بر سرور برای پرس و جوهای پیچیده تر استفاده کند. سرورها “حریم خصوصی و امنیت آیفون شما را ارائه می دهند” زیرا هرگز داده های شما را ذخیره نمی کنند. ظاهراً این وعده ها به طور مستقل قابل تأیید خواهند بود.

یک جهش بزرگ به سمت سیری در حال آمدن است، که قطعاً به آن نیاز مبرم داشت. دستیار ظاهر جدیدی دارد و قول می دهد زبان طبیعی بیشتری را درک کند. سیری همچنین زمینه مکالمه شما را به خاطر می آورد و اکنون می توانید آن را تایپ کنید. می‌توانید درباره ویژگی‌های iOS نیز سؤالاتی از آن بپرسید.

در طول سال آینده، سیری اطلاعات روی صفحه را دریافت می کند و شما می توانید از آن برای اجرای برنامه ها استفاده کنید.

قرارداد شایعه شده اپل با OpenAI نیز واقعی است، بنابراین اکنون ChatGPT را در iOS 18 دریافت می‌کنید که می‌توانید از طریق سیری به آن دسترسی داشته باشید. ChatGPT همچنین در ابزارهای نوشتن در سراسر سیستم یکپارچه شده است.

درخواست ها و اطلاعات شما ثبت نمی شود. اگر قبلاً در ChatGPT مشترک شده‌اید، می‌توانید برای دریافت ویژگی‌های برتر خود وارد شوید. ChatGPT “آخر امسال” عرضه می شود.

جمع بندی

به نظر می‌رسد اپل iOS بیشتر با اندروید پیش می‌آید، اما دو راه برای آن وجود ندارد. گزینه های سفارشی سازی عمیق بالاخره از راه رسیدند. ما از پیشرفت‌های جدید صفحه قفل، صفحه اصلی و مرکز کنترل که مدت‌هاست به تعویق افتاده است، قدردانی می‌کنیم.

ما از برنامه جدید Photos که سازماندهی شده تر و کار کردن با آن آسان تر شده است، بسیار خوشحالیم. و ماشین حساب، بالاخره ساخته شده است تا به درستی کار کند، تصور کنید که!

قابل توجه ترین اضافه شده به iOS 18، Apple Intelligence است که چشمگیرترین حذف آن نیز می باشد. در حالی که اواخر امسال به چند بازار می‌رسد، سرنوشت آن در اتحادیه اروپا در تعادل است.

منبع gsmarena
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.