کاربرد و استفاده از فولاد MO40 در صنعت

برای کسانی که در صنعت به‌ویژه صنایع ماشین‌سازی و خودروسازی فعالیت دارند، انواع فولاد آلیاژی ازجمله پرمصرف‌ترین و مهم‌ترین مصالحی هستند که با آن‌ها سروکار دارند. در میان انواع فولاد آلیاژی، فولاد MO40 که با نام فولاد 4140 نیز شناخته می‌شود، به دلیل مقاومت بالا و خواص عالی‌ای که دارد، برای کاربردهای صنعتی بسیار مناسب است. اما اغلب چه صنایعی به این نوع فولاد نیاز دارند؟ آیا کیفیت بالا تنها دلیل استفاده زیاد از این فولاد آلیاژی در صنعت است؟

واقعیت این است که فولاد آلیاژیMO40 نه‌تنها از خواص عالی برخوردار است، بلکه در برابر فشار و ضربه یا حرارت بالا نیز بسیار مقاوم است و قیمت مناسبی هم دارد؛ ازاین‌رو، صنایع مختلفی هستند که خرید فولاد MO40 را به دیگر انواع فولادهای آلیاژی ترجیح می‌دهند.

انواع فولاد آلیاژی

مهم‌ترین دلیل محبوبیت استفاده از فولادهای MO40 قطعا خواص بسیار خوبی است که به همراه دارند و همین امر سبب شده تا در صنعت نیز پرکاربرد باشند. اما قبل از هرچیزی، شناخت انواع فولاد آلیاژی مورداستفاده در صنعت به شما کمک خواهد کرد تا در صورت نیاز، همان محصولی را خریداری کنید که از نظر کیفیت، مقاومت، خاصیت شیمیایی و فیزیکی متناسب با خواسته‌های شماست. ازاین‌رو، اگر بخواهیم به انواع فولاد آلیاژی پرکاربرد در صنعت اشاره کنیم، می‌توانیم فولاد MO40، فولاد CK45 و فولاد vcn150 را نام ببریم.

فولاد آلیاژی MO40

فولاد آلیاژی MO40 یا فولاد 1.7225 نوعی فولاد مقاوم کم‌آلیاژ است که در ساختار آن از مولیبدن به‌عنوان یکی از عناصر آلیاژی اصلی بهره گرفته می‌شود. افزودن مولیبدن باعث افزایش سختی، قابلیت سخت شدن و چقرمگی فولاد می‌گردد. حضور مولیبدن به همراه کروم و نیکل، علاوه‌بر بهبود این ویژگی‌ها، موجب افزایش استحکام کششی و مقاومت به خوردگی نیز می‌شود. این خصوصیات، فولاد آلیاژی MO40 را برای استفاده در کاربردهای صنعتی سنگین مناسب می‌سازد.

فولاد vcn150

فولاد vcn150 فولاد آنیل از دیگر انواع فولادهای آلیاژی عملیات حرارتی است که استحکام و مقاومت بالایی دارد. ازجمله مزایای این محصول، مقاومت بالای آن در برابر دماست. البته، فولاد آلیاژی vcn150 همانند فولاد MO40 می‌تواند نیروی فشار و انتقال نیروی بالا را نیز تحمل کند که همین ویژگی‌ها سبب ‌شده تا به یکی از فولادهای پرمصرف در بازار ایران تبدیل شود. این نوع فولاد اغلب در ساخت قطعات تحت‌فشار مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ قطعاتی که باید قدرت کششی خوب و سختی بالایی داشته باشند تا بتوانند فشار وارده را تحمل کنند. ازاین‌جهت، فولاد آلیاژی vcn150 در صنایع گسترده‌ای همچون صنایع زیر پرکاربرد است:

  • تولید صفحه دیسک

  • شاسی اتومبیل

  • تولید قالب‌های خم

  • قالب‌های پلاستیک

مجموعه فولاد آنیل یکی از مراکز متخصص در زمینه تامین و فروش انواع فولاد آلیاژی در ایران می‌باشد. شما عزیزان می‌توانید با مراجعه به صفحه فولاد VCN150 فولاد آنیل از بروزترین و لحظه‌ای ترین قیمت فولاد VNN150 مطلع شوید.

فولاد CK45

این نوع فولاد به دلیل کاربردهای گسترده، در ابعاد و ضخامت‌های متنوعی تولید و به بازار عرضه می‌شود. از ویژگی‌های برجسته آن می‌توان به جوش‌پذیری و سختی‌پذیری عالی اشاره کرد؛ اما در مقابل، استحکام کششی چندان بالایی ندارد. فولاد ساختمانی CK45 دارای قابلیت ماشین‌کاری است و انواع عملیات ماشین‌کاری از قبیل فورج، فرزکاری، تراشکاری، سوراخ‌کاری و برش‌کاری را می‌توان باتوجه‌به توصیه‌های سازنده به‌راحتی انجام داد. بااین‌حال، باید توجه داشت که این فولاد ساختمانی گزینه مناسبی برای جوش‌کاری نیست.

کاربرد فولاد MO40 در صنعت

همان‌طورکه اشاره کردیم، این فولاد به دلیل مقاومت بالا در برابر فشار و حرارت و خواص شیمیایی خوبی که دارد، در بسیاری از صنایع کاربرد دارد. قیمت فولاد MO40 نیز نسبت‌به بسیاری از انواع فولاد آلیاژی مناسب‌تر است و همین امر باعث شده تا جایگزین خیلی از انواع فولادهای آلیاژی گردد. ازجمله صنایعی که از این فولاد برای تولید و ساخت قطعات خود استفاده می‌کنند، عبارت‌اند از:

  • صنعت خودروسازی: تولید قطعات داخلی خودروها

  • تولید ابزارآلات: میله‌های حفاری، قالب‌ها و ابزارهای دستی مثل میله‌های پیچشی، خراطین، دوک فرز و تراش

  • ساخت قالب پلاستیک: تولید قالب‌های پلاستیک و لاستیک به دلیل سختی‌پذیری بالا و پولیش مناسب

  • ساخت محور خودرو: میله‌های اتصال، پیستون، شفت، چرخ‌دنده، میله پیستون

قیمت فولاد MO40

قیمت فولاد آلیاژی MO40، مانند سایر فولادهای آلیاژی، تحت‌تأثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد. این عوامل شامل تقاضای بازار، پویایی عرضه، هزینه مواد اولیه، فرآیندهای تولید و هرگونه عملیات حرارتی یا اصلاحات اضافی است که برای بهبود ویژگی‌های آن انجام می‌شود. فولاد آلیاژی MO40 به دلیل استحکام بالا و مقاومت عالی در برابر سایش شناخته شده‌است و معمولا در مقایسه با فولادهای کربنی استاندارد، در کاربردهای سخت عملکرد بهتری دارد. بااین‌حال، جزئیات قیمت‌گذاری فولاد mo40 فولاد آنیل ممکن است بسته به مقدار سفارش و شرایط بازار متفاوت باشد. شما می‌توانید جهت استعلام قیمت فولاد mo40 فولاد آنیل به سایت رسمی این مجموعه مراجعه نموده و از قیمت‌های لجظه ای و بروز آن مطلع شوید.

سخن آخر

فولاد آلیاژی mo40 که با نام فولاد 1.7225 نیز معروف است، ازجمله انواع فولادهای کم‌آلیاژی است که به دلیل قیمت مناسب و خواص مطلوبی که دارد، در بازار ایران بسیار محبوب است. معمولا قیمت این فولاد با وجود تقاضای بالایی که دارد، تحت‌تاثیر عوامل مختلفی به‌ویژه قیمت آهن و دلار تغییر می‌کند. اما اگر به دنبال خرید فولاد MO40 از شرکتی معتبر و باسابقه هستید، مجموعه فولاد آنیل در کنار شماست. این شرکت با بهره‌گیری از دانش تخصصی و باتوجه‌به نیاز بازار، اقدام به ارائه خدمات ویژه به صنعتگران و تولیدکنندگان عزیز ایرانی کرده‌است تا بتوانند از بهترین متریال برای ساخت انواع قطعات و قالب‌های صنعتی بهره‌مند شوند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.