ناسا ساخت پایگاه خود در ماه را آغاز کرد

ناسا کمتر از دو ماه پس از رکوردشکنی مأموریت آرتمیس 2، سفارش فرودگرها، مریخنوردها و پهپادها را برای ساخت پایگاهی گسترده روی ماه آغاز کرده است. این آژانس فضایی روز سهشنبه اولین مرحله از برنامههای پایگاه ماه خود را تشریح کرد و قراردادهایی به ارزش صدها میلیون دلار را به چهار شرکت آمریکایی اعطا نمود.
شرکت «بلو اوریجین» (Blue Origin) متعلق به جف بزوس، دو فرودگر را برای حمل خودروهای ماهنورد به سطح ماه (نزدیک قطب جنوب ماه) تأمین میکند. شرکت «فایرفلای اروسپیس» (Firefly Aerospace) که سال گذشته با موفقیت روی ماه فرود آمد، اولین پهپادها را به ماه خواهد برد. انتظار میرود تمام این تجهیزات پیش از فرود اولین فضانوردان آرتمیس روی ماه (که برای سال ۲۰۲۸ برنامهریزی شده) به مقصد برسند.
مراحل ساخت پایگاه ماه
در طول مأموریت آرتمیس 2 در آوریل گذشته، چهار فضانورد به دور ماه پرواز کردند. برای مأموریت آرتمیس ۳ در سال آینده، تیمی از فضانوردان اتصال کپسول «اوریون» (Orion) ناسا را با فرودگرهای سرنشیندار (توسعه یافته توسط بلو اوریجین و اسپیسایکس) در مدار زمین تمرین خواهند کرد. ناسا مأموریت آرتمیس 3 را برای اواسط 2027 هدف گذاری کرده است. فرود دو فضانورد نیز به دنبال آن در سال ۲۰۲۸ انجام خواهد شد.
مرحله دوم پایگاه ماه (از ۲۰۲۹ تا اوایل ۲۰۳۰) ساخت زیرساختهای دائمی از جمله شبکه برق را آغاز خواهد کرد. مرحله سوم (دهه ۲۰۳۰) نیز زمانی است که پایگاه برای پشتیبانی از فضانوردان برای دورههای طولانی در زیستمحلهای دائمی تخصصی آماده خواهد شد.
کارلوس گارسیا-گالان، مدیر اجرایی برنامه پایگاه ماه ناسا، گفت: «سپس میتوانیم بگوییم: هی، ما برای همیشه اینجا هستیم و آن را رها نمیکنیم.» او پایگاه ماه را در وسعتی به وسعت صدها مایل مربع و با حاشیهای مشخص شده توسط پهپادهایی به نام «مون فال» (MoonFall) که در گوشهها مستقر شدهاند، تصور میکند.
هدف و چشمانداز
جرد آیزاکمن، مدیر ناسا، تأکید کرد که هدف از ساخت پایگاه ماه، تشویق اقتصاد ماه (lunar economy) در حین انجام تحقیقات علمی و ایجاد پایهای برای سفر به مریخ است. او گفت: «برای کسانی که صبورانه منتظر بودهاند، بازگشت بزرگ نزدیک است و ما سرعت خود را کاهش نخواهیم داد.»




