۱۲ دلیل که شیائومی YU7 از تسلا مدل Y پیشی میگیرد
شیائومی YU7، SUV برقی جدید با فناوری پیشرفته، مستقیماً رقیب تسلا مدل Y است. با وجود اندازه بزرگتر، امکاناتی فراتر از تسلا ارائه میدهد. این مدل بر پایه پلتفرم SU7 طراحی شده و با تمرکز بر یکپارچهسازی هوشمند، وارد بازار رقابتی خودروهای برقی میشود.
عرضه شیائومی YU7 مانند طوفانی آمد و رفت، اما گرد و خاک هنوز نخوابیده است. هرچه عمیقتر در این SUV انقلابی چینی کاوش میکنیم، بیشتر کشف میکنیم. و اگرچه بزرگتر از تسلا مدل Y است، اما هیچکس شک ندارد که شیائومی SUV تسلا را به عنوان رقیب اصلی خود انتخاب کرده است. و تازه وارد مطمئناً برای نبرد آماده به نظر میرسد و نوآوریها و راحتیهای متعددی را ارائه میدهد که در مدل محبوب Y غایب هستند.
ده ویژگی که شیائومی YU7 دارد و تسلا مدل Y فقط میتواند آرزو کند
شیائومی YU7 که پلتفرمی مشترک با سدان خواهر خود SU7 دارد، وارد میدانی شلوغ میشود اما با تمرکز روشن بر یکپارچهسازی فناوری، خود را متمایز میکند. برای شرکتی که امپراتوری خود را بر روی گوشیهای هوشمند و دستگاههای خانه هوشمند بنا نهاده است، این رویکرد فناورانه اول احتمالاً غافلگیرکننده نیست. و در اینجا ارتقاهای اصلی آن در مقایسه با نسخه جدید محبوبترین خودروی برقی در جهان آورده شده است.
شارژ سریعتر
در بخش عملکرد، YU7 از معماری الکتریکی پیشرفتهتر 800 ولت در کل خط تولید خود استفاده میکند. این امر سرعت شارژ بسیار سریعتری را در مقایسه با سیستم 400 ولتی مدل Y امکانپذیر میسازد. شیائومی ادعا میکند که YU7 میتواند در عرض 15 دقیقه تا 510 کیلومتر برد اضافه کند، رقمی که به راحتی از سرعت شارژ رقیب تسلا خود پیشی میگیرد.
شارژ باتری از 10٪ به 80٪ برای مدلهای LFP 96.3 کیلووات ساعتی 21 دقیقه و تنها 12 دقیقه برای مدل Max 101.7 کیلووات ساعتی طول میکشد. بهترین تسلا مدل Y از شارژ 250 کیلووات پشتیبانی میکند و 27 دقیقه طول میکشد تا بسته باتری 75 کیلووات ساعتی خود را از 10٪ به 80٪ شارژ کند.
برد طولانیتر
در حالی که در مورد باتریها صحبت میکنیم، بیایید به برد نظری نگاهی بیندازیم. شیائومی هنوز رتبهبندی WLTP یا EPA را ارائه نکرده است، اما ما از اعداد چینی CLTC استفاده خواهیم کرد. YU7 دو باتری در دسترس دارد: بسته LFP 96.3 کیلووات ساعتی و بسته NMC 101.7 کیلووات ساعتی.
باتری کوچکتر در مدلهای استاندارد و پرو موجود است و به ترتیب برد CLTC 835 کیلومتر و 770 کیلومتر را ارائه میدهد. بسته بزرگتر فقط در مدل Max موجود است و برد 760 کیلومتر را ارائه میدهد. تسلا مدل Y هفته گذشته شاهد ارتقاء برد آرام در چین بوده است (تصادف؟) و مدل Longe-Range AWD اکنون در یک بار شارژ کامل 750 کیلومتر را ارائه میدهد که کوتاهتر از هر یک از نسخههای شیائومی است.
عملکرد اضافی
در مرحله بعد، نگاهی دقیقتر به ارقام عملکرد بیندازیم. پس از اینکه تسلا هفته گذشته به سرعت مدل Y AWD را ارتقا داد، اکنون با ارقام YU7 Pro مطابقت دارد. هر دو خودرو در 4.3 ثانیه از 0 به 100 کیلومتر بر ساعت شتاب میگیرند، اما تسلا با حداکثر سرعت 201 کیلومتر بر ساعت متوقف میشود در حالی که YU7 تا 240 کیلومتر بر ساعت میرود. YU7 Max در حال حاضر هیچ رقیبی ندارد.
با تشکر از قدرت 690 اسب بخار و گشتاور 866 نیوتنمتر، در 3.23 ثانیه به 100 کیلومتر بر ساعت میرسد. مدل قدیمی Model Y Performance قبلاً میتوانست این کار را در 3.7 ثانیه انجام دهد، و ما مطمئن هستیم که تسلا سخت کار میکند تا این عدد را با نسخه جدید شکست دهد.
کنترلهای سختافزاری برای صفحه اصلی
یکی از فوریترین تفاوتهای قابل توجه در داخل کابین است. در حالی که صفحه نمایش لمسی مرکزی 16.1 اینچی 3K YU7 غیر معمول نیست، این لوازم جانبی اختیاری هوشمندی است که آن را خاص میکند.
نوار مغناطیسی به پایین صفحه متصل میشود و دکمههای فیزیکی و یک پیچ چرخشی را برای رایجترین ویژگیها معرفی میکند. در مقابل، تسلا مدل Y دارای صفحه نمایش مرکزی 15 اینچی است که از طریق آن همه چیز را کنترل میکنید – طراحیای که تا حد زیادی به دلیل دشوار کردن دسترسی به برخی ویژگیها مورد انتقاد قرار گرفته است.
صفحه نمایش اضافی راننده
مورد بعدی یک صفحه نمایش دیگر است که کل عرض داشبورد YU7 را پوشش میدهد. این صفحه به زیبایی بین شیشه جلو و بالای داشبورد قرار گرفته است و سه صفحه نمایش مینی OLED را ترکیب میکند. این یک راهحل ساده است که مشکل اصلی نمایشگرهای هدآپ (HUD) را برطرف میکند – دید در نور روشن خورشید. مدل Y هیچ چیزی برای مقابله با آن ندارد، حتی یک HUD استاندارد.
یک یخچال کوچک
شاید یکی از پر سر و صداترین ویژگیها، یخچال ادغام شده در YU7 باشد. این محفظه کوچک که به خوبی بین صندلیهای جلو قرار گرفته است، برای چند نوشیدنی جا دارد و میتواند آنها را سرد یا گرم نگه دارد – ادای احترام خوشایند به کاربردی بودن و راحتی که در فضای داخلی ساده مدل Y غایب است.
پخشکننده عطر
یکی دیگر از ایدههای منحصر به فرد، پخشکننده عطر داخل خودرو است. با مجموعهای از کارتریجهای رایحه مختلف، مالکان میتوانند عطر خودروی خود را شخصیسازی کنند.
اکوسیستم شیائومی
بسته به تعداد گجتهای دیگر شیائومی که دارید، این میتواند بزرگترین ارتقا یا کاملاً بیاهمیت باشد، اما YU7 برای ادغام یکپارچه با اکوسیستم وسیع بیش از 1000 دستگاه خانه هوشمند شیائومی طراحی شده است. این اتصال “انسان x خودرو x خانه” به شما امکان میدهد لوازم خانگی خود را از ماشین کنترل کنید و بالعکس، و یک سبک زندگی متصل را ایجاد کنید که فراتر از خود خودرو گسترش مییابد. تسلا چنین محصولاتی نمیسازد، بنابراین در واقع جایگزین مناسبی ارائه نمیدهد.
نقاط اتصال مغناطیسی
شیائومی در بخش لوازم جانبی بسیار فراتر از رویکرد استاندارد رفته است. نقاط اتصال مغناطیسی که اولین بار در سدان SU7 دیدیم، بازگشتهاند. آنها به شما امکان میدهند گوشیها، دوربینها و سایر ابزارهای مختلف را متصل کنید، اما بزرگترین چیز این است که اکنون نیرو میگیرند – دیگر هیچ پایه زشتی که از داشبورد آویزان باشد و مزاحم شود وجود ندارد.
افزودنی هوشمندانه کوچک یک دکمه کاملاً قابل برنامهریزی است که میتوانید آن را در هر کجای ماشین قرار دهید – آن را فشار دهید و میتواند چراغها را فعال کند، تمام پنجرهها را به یکباره ببندد یا باز کند، صندلی جلو را حرکت دهد، تهویه مطبوع را روی دمای خاصی تنظیم کند، آهنگ مورد علاقه شما را پخش کند – ظاهراً هیچ محدودیتی برای تابعی که میتوان به آن اختصاص داد وجود ندارد.
سقف شیشهای برتر
هم تسلا مدل Y و هم شیائومی YU7 دارای سقف شیشهای تمام طول هستند، اما شیائومی وقت بیشتری صرف کرده تا سقف خود را به یک معیار صنعتی تبدیل کند. در حالی که سقف تسلا در بازتاب گرما عالی است، سقف YU7 میتواند به طور کامل کم نور شود. برخلاف بسیاری از سقفهای شیشهای که با لمس یک دکمه مات میشوند، شیائومی راهحلی را ابداع کرده است که سقف YU7 را کاملاً سیاه میکند، تمام نور خورشید را مسدود کرده و 100٪ حریم خصوصی را برای سرنشینان فراهم میکند.
فضای بیشتر
SU7 همچنین از نظر فیزیکی بزرگتر از مدل Y است. طول آن 4999 میلیمتر، عرض آن 1996 میلیمتر و ارتفاع آن 1608 میلیمتر است، با فاصله بین دو محور 3000 میلیمتر. تسلا مدل Y با طول 4790 میلیمتر، عرض 1982 میلیمتر و ارتفاع 1624 میلیمتر و فاصله بین دو محور 2890 میلیمتر، جمعوجورتر است. این ردپای بزرگتر به SU7 حضور فرماندهندهتر و فضای داخلی بیشتری میدهد.
صندلیهای گرانش صفر
این اینچهای اضافی نیز به خوبی در YU7 استفاده شدهاند – هر دو صندلی جلو گزینه تنظیم مجدد “گرانش صفر” را ارائه میدهند و صندلیهای عقب نیز قابل تنظیم هستند. شیائومی همچنین موفق شده است صندوق عقب جلوی YU7 را بزرگتر کند – 141 لیتر در مقابل 117 لیتر تسلا. برعکس، صندوق عقب تسلا به طور قابل توجهی بزرگتر از صندوق عقب YU7 است – دقیقاً 184 لیتر.
شیائومی YU7 ممکن است تازه وارد باشد، اما قطعاً به خوبی آماده شده است و جای تعجب نیست که این شرکت در حال حاضر تقریباً 300,000 سفارش تایید شده در حسابهای خود دارد و بزرگترین کمپین استخدام خود را راهاندازی کرده است.
انجام آن سفارشها مدتی طول خواهد کشید، و میتوانید شرط ببندید که تسلا از آن زمان برای جذابتر کردن مدل Y به امید ربودن مشتریان شیائومی استفاده خواهد کرد. هرچند کار آسانی نخواهد بود.